Hvordan strikke tommelhull på votter?

Nå har jeg faktisk 2 ulike metoder jeg bruker til dette, og jeg har mine klare preferanser på hvilken metode jeg liker best til hvilket bruk. 

Metoden på votten til venstre, bruker jeg når det er like mange masker foran og bak på tommelen. Den til høyre bruker jeg når det er flere masker foran på tommelen enn på baksiden. 


Metode nr. 1

Disse samiske vottene har jeg skrevet om HER.

Dette er votter uten tommelkile, så denne votten strikkes som en sylinder helt opp til tommelhullet. Denne teknikken kan fint brukes på votter med tommelkile også. 

Det trengs en liten bit restegarn for å få dette til. Dette er faktisk en teknikk min bestemor lærte meg en nyttårsaften for sikkert 15 år siden.

aOX9h5Dyzp4

Strikk votten opp til der tommelhullet skal være. Deretter strikkes restegarnet inn i votten slik videoen over viser, over så mange masker som oppskriften sier skal settes av til tommel. Strikk selve votten ferdig før det begynnes med tommelen.

Når selve votten er felt av, plukkes tommel-maskene opp på en pinne under og en over restegarnet.

Nå er det like mange masker på begge pinnene. 

Fjern restegarnet, slik at det blir hull til tommelen. Maskene stikker ikke av, de sitter jo godt plassert inne på hver sin pinne.

Denne teknikken bruker jeg faktisk også i mine yndligns-knapphull, perfekte knapphull til doble stolper.

Nå er det strikke-klare masker på begge pinnene, disse kan og bør helst fordeles på 3 eller 4 pinner. Så er det bare å å begynne å strikke. Jeg begynner omgangen i høyre side. For å unngå at det blir hull i sidene, kan det være være lurt å plukke opp 1 maske ekstra i hver side som strikke disse sammen med en annen maske, på første omgang. Ergo samme maskeantall og ikke hull i sidene.

Ingen synlig overgang på fremsiden av votten.

Heller ikke på baksiden. Dette er den teknikken som gir et mest usynlig resultat.


Metode nr. 2

Strikk opp til tommelhullet og sett tommelmaskene inn på en sikkerhetsnål eller tråd.

 

Legg opp så mange masker som oppskriften sier, med oppleggsmetoden over. Strikk votten ferdig og felle av.

 
Et lite tilleggstips, er det få masker som skal legges opp kan dette bli en nokså stram kant. Jeg legger ofte opp dobbelt så mange masker med backward loop cast on i oppskrifta, og strikker 2 og 2 masker sammen på første omgang. Samme maskeantall, men ingen stram kant.
 
p9ghFRvbOIw
Sett tommel-maskene inn på 2 pinner og plukk opp masker bak tommelen, slik som vist over. Begynne omgangen i siden. Også her kan det lønne seg å plukke opp 1 maske ekstra i hver side, som på andre omgang stikkes sammen med en av de andre maskene. Dette for å unngå hull i sidene.
 

Det vises ingenting i overgangen mellom vott og tommel på framsiden.

Derimot vil det vises litt mer på baksiden.



 

2 ulike teknikker, til hvert sitt bruk. Begge med sine fordeler og bakdeler!


#strikkevotter #tommel

Lik strikkepikens facebookside da vel!

5 kommentarer
    1. Tusen takk for grundig gjennomgang! Jeg har i grunn sluttet å bruke den første metoden med restetråd når jeg strikker flerfargestrikk. Det blir veldig rart å strikke fra de maskene når det går andre veien, også blir de ofte litt rare i sidene. Har strikket mange flerfargevotter som anbefaler den metoden, men jeg skjønner ikke helt hvordan de mener det skal gå an. 😛

      1. Maskene på tommelens innside vil alltid gå motsatt vei – uansett metode. Det spiller ingen rolle om du bruker teknikk nr 1 eller 2.

    2. Hei fra Vancouver.
      Jeg holder akkurat på med selbuvotter, så jeg ble så glad da jeg så hva du skrev om. Da skal det legges opp samme antall masker som felles av, så da bruker du alså metode 1 ?.
      Jeg har aldri gjort det slik, men har lyst til å prøve. Takk for tipset. Jeg pleier å ta opp maskene ifølge mønsteret (med 2 farger) og da blir det nesten usynlig overgang. Det er så mye å lære av deg. Veldig interessant og nyttig.
      Elisabeth

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg