Samiske damevotter fra Kautokeino

Votter jeg lenge har tenkt å strikke, har endelig blitt realisert! 

Jeg har tidligere skrevet om prosjektet HER.

Oppskriften er hentet fra boka Samisk husflid i Finmark. Vottene er strikket på pinner nr. 2,5. Garnet jeg har brukt er Finullgarn fra Rauma i fargene hvit nr. 400, rød nr. 418 og marineblå nr. 183. Oppskriften har mer rødt mønster enn hva jeg har strikket, jeg ønsket å balansere vottene med litt mer blått mønster jevnt fordelt. 

Jeg hadde 2 restenøster med hvitt fra Bøvertunkofta mi  og Medalje med raglanfelling. Og nesten et helt nøste marineblå fra sistnevnte kofte. Det røde garnet er en rest etter Liverpool-vottene jeg strikket til jul i forfjor. Siden det ble for lite rødt måtte jeg kjøpe mer, og fikk til alt hell tak i samme partinummer. Det hadde ikke vært helt krise om ikke, striper er utmerkede mønstre å strikke med restegarn. Da er det bare å begynne på et nytt parti etter en kontrastfarge, og da vises veldig lite av de små fargeforskjellene. Jeg syns det er viktig at restegarnstrikk ikke ser ut som nettopp det. 

Vottene er lagt opp med long tail cast on, en god allrounder-opplegg som passer til det meste. Nederst har jeg strikket 3 runder med tvinnarand. Dette var et element som ikke sto i oppskriften, men som gikk igjen i mange av de andre votteoppskriftene. Enkelt var det å tilføye og mye flottere ble det!

Videre har jeg har strikket mønster med 2 (og litt 3) tråder på venstre pekefinger

Tomlene er faktisk uten tommekiler – altså økinger i forkant av tommelen. Tommelen og selve votten er felt av med fellinger som heller til høyre og venstre.

Båndet en knytt med DENNE teknikken. Båndet er en smart innretning slik at vottene enkelt kan knytes sammen – ergo ingen votter på avveie.

Duskene har jeg laget med å surret garn over en liten papplate, se HER, og knytt fast i båndet.

Jeg skrev i et tidligere innlegg at disse skulle være til meg selv, men det stemte ikke helt. De ble nok gitt bort til jul til min gode venninne med samiske røtter. De ble tatt godt i mot!

Spennende å teste ut litt andre etniske former for strikk!


#samiskevotter #votter #østsamisk

Lik Strikkepikens facebookside og få mer inspirasjon og tips!

15 kommentarer

Siste innlegg