Min helt egen Fanatrøye/kofte med rundfelling

Når jeg skal i gang med nye prosjekter så liker jeg å lese litt rundt hva det er jeg skal begynne med. Jeg har tidligere strikket ei Fanatrøye med rundfelling og den er å finne her.

Ofte synes jeg tradisjonelle mønstre har mye fint og by på, men jeg er ikke så veldig begeistret for primærsnitt-fasongen. Jeg liker å plukke det beste fra flere verdener og sette sammen til noe som ikke finnes maken til, dog i en litt mer kropsnær fasong.

Jeg har bevist styrt unna det vi kjenner som Fana-rosa, som Sandnesgarn bruker på alle sine mønstre. Det ikke så mange vet er at det er et stort utvalg av åttebladsroser som var vanlig på koftene fra Fana. Noe som også er store variasjoner på, er lusene. Dette er de rosene og lusene jeg likte best, og som jeg mener passer bra med resten av mønsteret på kofta.

Tradisjonelt sett ble rosene på skuldrene strikket i den mørkeste garnfargen, på lys bunn, for at mannfolkene (for ja, kofta var i utgangspunktet et mannfolkplagg!) skulle virke ekstra bredskuldrede. Jeg ønsker meg også mer skuldrer, så dette var en detalj jeg rask bestemte meg for å ta med. 

Armen ble lagt opp med midlertidig opplegg og senere strikket sammen, det har jeg tidligere skrevet om her. Mønsterborden jeg har nede på armen har jeg ikke sett tidligere, men jeg likte den svært godt! 

Jeg har gravd i gamle teknikker som tidligere ble brukt på kofta fra Fana og funnet frem en gammel norsk opplegsmetode som heter krossopplegg og en teknikk som heter tvinnarand. Den siste er riktig nok mest kjent som Latvian Braid, kjært barn har mange navn.

Rutemønsteret er strikket med både rette og vrange masker, slik som i gamle dager. De blå rutene er i glattstrikk, mens de hvite er i vrange masker. En fin detalj som skaper litt mer tredimensjonal effekt. Jeg har fylt på med noen border med med annet mønster, over ruteborden slik tradisjonen tilsier.

Kofta er helt egenkomponert, men jeg har hentet inspirasjon, mønster og fasong fra forskjellige hefter og bøker. Heftene jeg har tatt utgangspunkt i er Til Fjells 1011 og Voksne klassikere tema 15. Jeg har også brukt boka om Fanatrøyer flittig. Jakken er forresten strikket på pinner nr. 3 og garnet jeg har brukt er babyull fra Sparkjøp.


Helt enkelt har forklart har jeg:

– funnet meg en gensermodell med rundfelling som jeg liker

– lagt til 4 klippemasker, for å klippe i slik at genseren blir jakke

– Improvisert med insving i livet

– fylt på med mest mulig forskjellig mønster for å få mest mulig varisjon

– ermenekanten, stolpene og halskanten er alle doble og har alle hullkant/taggekant (2 m r sm og 1 kast)

Kofta er litt innsvinget i livet, så her måtte jeg improvisere litt for at fellingene og økingene ikke skulle krasje for mye med mønsteret. Dette glemte jeg jo selvfølgelig å ta bilde av, så da blir det bare med beskrivelsen.

Bildene er tatt på Stenneset på Mo i Rana. Jeg forelsket meg helt i omgivelsene med den gamle prestegården fra 1780 samt gamle hus, låver og uthus. Bygningene utgjør en del av Helgeland Museum og brukes som friluftsmuseum. Jeg regner med at det blir flere bilder herfra!

Kofta i sin helhet uten noen forstyrrende modell inni. 

Jeg har fått flere forespørsler om å jeg ønsker å selge mønseret, men jeg har takket pent nei. Men det skal sies at jeg setter virkelig stor pris på en slik tilbakemelding!

Det er tross alt veldig stas å tusle rundt i en kofte som ingen andre har!


#fana #strikkejakke #strikking #norsktradisjon

38 kommentarer
    1. Den var aldeles nydelig. Du er jammen det både flink og utrolig kreativ. Skulle ønske du hadde skrevet ned mønsteret da skulle jeg kjøpt det av deg! Lykke til med neste prosjekt!

    2. LivM: Takk for det 🙂 Ja, noen ganger føler jeg at kreativiteten bobler over, men skal ikke klage, for det er rett og slett et luksusproblem. 🙂 Mønsteret skal skrives ned med tid og stunder, men jeg er ikke sikker på om det blir lagt ut for salg 🙂

    3. Så flott din versjon av Fana-kofta er! Du har fått med den mange fine elementer fra “Fanatrøjer” ser jeg. Jeg har også min egen Fana i tankene, men har ikke begynt å strikke på den enda. Inspirerende å lese om din prosess, valg og framgangsmåte. Gleder meg til å følge bloggen din og kikke på det andre du har laget 🙂

    4. Gitte Lauridsen: Takk 🙂 er så gøy å lære noe nytt og trimme de små grå! Det er min store skrekk at dem skal svinne hen…
      Kjempespennende! Det må du skrive om på bloggen din! 🙂 Hvis det er noe jeg liker så er det å være til inspirasjon for andre.

      Du er hjertelig velkommen tilbake når det måtte passe 🙂

    5. denne vart jo bare heilt nydelig da. Skjønner godt att du er fornøgd med denne. Så kjekt å ha noe helt eget. Skjønner du ikkje vil selge mønsteret også. Da er faktisk ingen som har heilt make som deg. Du vart veldig fin i den. Fortsatt fin sommer vennen

    6. Annepålandet: Takk for en kjempe hyggelig kommentar! Sånt varmer veldig 🙂
      Jeg er å finne på ravelry, som Strikkepiken-87. Legg meg gjerne til som din venn 🙂

    7. Hei!
      Så utrolig fin jakken din var med alle de vakre også spesielle detaljene! Her var det mye å merke seg, og kanskje bruke selv ved en senere anledning! Titt gjerne innom min blogg! Ønsker deg en fortsatt fin jul!
      Klem Cathrine 🙂

    8. Kjempefin kofte.
      Jeg går rundt med “kofte-tanker”, men klarer ikke helt bestemme meg for hvilken – men nå har jeg nok en favoritt:) Likte veldig godt det med range hvite ruter – det tar jeg nok med meg.
      Hvilken pinnestr har du brukt? Jeg har veldig lyst å strikke på tynne pinner, helst str 2,5. Ser du har felt for å få innsving – jeg har fått tips om å bytte pinne der jeg ønsker innsving, har du noen erfaring med det?

    9. Ingrid: Takk for det 🙂 Å gå rundt med “kofte-tanker” er en fin-fin tilstand å være i.

      Jeg har brukt pinnestørrelse nr. 3 på fanakofta mi. Jeg hadde i utgangspunktet lyst å strikke med tynnere garn, men da ble det vesentlig vanskeligere å lage oppskrift.

      Jeg har ingen erfaringer med å bruke en tynnere pinne til i livet for å få innsving. Jeg tror ikke dette er å anbefale, for strikkefastheten vil bli annerledes en resten av plagget, dette tror jeg vil bli å vises, i negativ forstand. Da er det nok heller å anbefale å felle inn i sidene. Lykke til 🙂

    10. Noe av det flotteste arbeidet jeg har sett !! Har ikke ord for å fortelle hvor imponert jeg er !! Du er virkelig en tusenkunstner 😀

    11. Hei! Vet at det er et gammelt innlegg, men må bare kommentere. Denne kofta her er rålekker! Planlegger å strikke en fanakofte til meg selv og håper det er greit at jeg lar meg inspirere av din! Jeg elsker å mikse og trikse med mønster, og gjør stort sett alltid om noe på mønstrene jeg strikker etter. Tusen takk for en inspirerende blogg! Har hatt stor nytte av alle tips og triks du deler. 🙂 Hilsen Marie

    12. Marie: Hei Marie! Selv om innlegget ikke lenger er det nyeste får jeg på lik line med nyere innlegg beskjed om at det kommer en ny kommentar 😉

      Så flott at du liker kofta mi! Selv om det er den første kofta jeg strikket til meg selv anser jeg det til å være et av mine ypperste arbeider, og da sier det seg selv at jeg er veldig stolt over denne kofta 😉

      Du må gjerne la deg inspirere av kofta og annet innhold på bloggen. Veldig kjekt å høre at det jeg skriver og lager blir tatt så godt i mot! <3 <3 <3

    13. Så nydelig kofte👌. Fantastisk flott egen vri på Fanamønsteret. Lurer på hvordan du feller til innsving i livet samtidig som at “lusene” skal komme på riktig plass i forhold til omgangene før felling.

    14. Tove Lise Lyng: Hei og takk for en flott kommentar! 🙂

      Jeg har felt 2 m i hver av sidene på 4 omganger, med jevne mellomrom. Tilsvarende med økninger. Lusene har jeg bare måtte improvisert, så der er litt kluss med tanke på lus i sidene. Men resten av lusene på omgangen beholder sin plass.

      Når maskeantallet endres vil det bli kluss i mønsteret, sånn er det bare. Da er det strategisk lurt å gjemme dette i “sidesømmene” på kofta for der henger jo ermene ned likevel 😉

      1. Hei!
        Lurte veldig på om hvor mange cm du strikket før du begynte å felle for innsving? og når begynte du å øke igjen? strikket du mange omg imellom hver felling?

        Håper på svar! skal gjøre det samme 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg