Mine oppskrifter

Pulsvarmere i daisy-stitch - med oppskrift

Jeg liker å prøve ut nye garntyper og eksprimentere med nye teknikker. Lenge har jeg tenkt at jeg skulle prøve ut daisy-stitch og nå har jeg endelig fått gjort det, og det i form av et par knall rosa pulsvarmere. Jeg har tidligere skrevet om dette prosjektet her.

Du trenger:

5 strømpepinner nr. 3

50 g (= 150 m) Sandnes Mini Alpakka eller bruk et annet garn med tilsvarenende antall meter på 50 gram.

Jeg har tatt utgangspunkt i mine egne svært små damehender, som jeg mistenker er mer som barnehender å regne. (18 cm i omkrets på det bredeste, inkludert tommel.) For større hender, legg opp 4 eller 8 m mer og kjøp inn et ekstra nøste garn.

Legg opp 52 m. Strikk 1 omg rett. Strikk 1 omg vrang. 

Maskeantallet er til en hver tid det samme. Disse 4 omg utgjør teksturmønsteret og:

1. Strikk 1 omg rett

2. *Strikk 3 m sm som blir til 3 m, (1 m r, 1 kast, 1 m r) og 1 m vr*

3. 1 omg med rette masker

4. Strikk 1 m rett *1 m vr, 3 m sm som blir til 3 m, (1 m r, 1 kast, 1 m r)* Så blir det 2 m til overs. Strikk disse sammen med den 1. maska på omgangen. Før den første maska tilbake på pinnen den kom fra, slik at alle omganger starter med samme maske gjennom hele strikketøyet.

Gjenta dette mønsteret rundt og rundt i ca 12 cm, og avslutt med omg nr 4. Nå skal hullet til tommelen lages. Fra nå av strikkes arbeidet fram og tilbake, og omgang 1 og 3 strikkes alle maskene vrang. Legg opp 1 maske i begynnelsen og 1 maske i enden av omgangen. Strikk frem og tilbake i ca 3 cm. 

Begynn nå å strikke rundt igjen. Strikk så sammen den første og andre masken på omgangen, og nest siste og siste maske på omgangen. Strikk til stykket over tommelen måler ca 2 cm og avslutt på omg nr. 4. Avslutt med 1 omg rett. Strikk 1 omg vrang. Strikk 1 omg rett. Fell løst av. 

Hekle kant rundt 2 fm * 3 lm og hopp over 1 m 2 fm* avslutt med 1 kjm.

Hekle en omg med fastmasker rundt tommelen. Hekle så en kant med 2 fm * 3 lm og hopp over 1 m 2 fm* avslutt med 1 kjm.

Elastiske og tykke pulsvarmere som varmer godt. De er behagelige å ha på og piffer opp er hvert antrekk!

#gratisoppskrift #pulsvarmere #daisystitch #wristwarmers

Strikkepiken har egen facebookside! 

22 fine kommentarer

ritahobbyfoto

05.11.2013 kl.22:11

di var utrolig flotte :)

strikkepiken

05.11.2013 kl.22:15

ritahobbyfoto: Takk :)

majessysslerier

05.11.2013 kl.22:41

De var kjempefine :-) Har lenge tenkt å prøve Daisy-stitch jeg også - men har liksom aldri kommet i gang!

strikkepiken

06.11.2013 kl.00:02

majessysslerier: Takk :) Nå har du oppskrift, så nå er det bare å begynne ;)

Mona L`s verden

06.11.2013 kl.08:47

Så fine de ble! Og som du skrev så piffer de jo opp antrekket, spesiellt når de er i en så frisk og fin farge :-)

Gjertine

06.11.2013 kl.09:02

De va kjempe fin! :D

gretashobby

06.11.2013 kl.10:56

Veldig flotte desse. Sånn ein lager det mønstert altså. Daq har eg lært noko nytt i dag også. Såg ei i snetrum som hadde ei jakke i den teknikken. var veldig dekorativt.

Annepålandet

06.11.2013 kl.13:59

De var fine - og lyser opp i høstmørket! Jeg har aldri prøvd daisy stitch, kanskje på tide nå...

Ha en finfin dag!

strikkepiken

06.11.2013 kl.14:12

monalsverden: Takk for det :) Ja, jeg liker spreke farger :)

strikkepiken

06.11.2013 kl.14:12

Gjertine: Taaaakk :D

strikkepiken

06.11.2013 kl.14:14

gretashobby: Takk :) kjempefin effekt :) Du må prøve ;)

strikkepiken

06.11.2013 kl.14:15

Annepålandet: Takk :) jeg liker freshe farger :) nå har du oppskrift, så nå er det bare å prøve :)

Ha en bra dag du også :)

Gamle skatter får et nytt liv

06.11.2013 kl.14:40

De ble kjempe fine! Må være gøy å kunne strikke:)

Ha en strålende dag!

strikkepiken

06.11.2013 kl.14:42

Gamle skatter får et nytt liv: Takk for det :) Ja, kjempegøy!

En fin dag til deg også :)

gretashobby

06.11.2013 kl.14:53

Skal sette det på lista mi, får ikkje gjort det før over nyttår tror eg. Minn meg på det om eg ahr glemt det :D

strikkepiken

06.11.2013 kl.16:18

gretashobby: Jeg har det også fryktelig travelt før jul. Den er god :)

Liv

06.11.2013 kl.18:05

Kjempefint mønster og en trivelig farge. :))

Ha en fin kveld.

strikkepiken

06.11.2013 kl.19:04

Liv: Takk for det :)

Ha en fin kveld du også :)

Cristina

07.11.2013 kl.22:48

Hei,

Strikker du fremdeles på bestilling?

Om du gjør det hvordan kan man eventuelt ta kontakt? :)

strikkepiken

08.11.2013 kl.14:25

Cristina: Sånn innimellom gjør jeg det. Jeg sender deg en mail. :)

Heidi Roos

11.03.2014 kl.09:23

Hei!

Nå har jeg startet på disse som min datter har "bestilt" men jeg får ikke forklaringen til å stemme med videoen som er lagt inn.

Det står i forklaringen: 1rett, 1kast, 1rett og 1vrang. Og dette skal gjentas. I videoen strikkes det 1rett, ta 3m løs på pinnen, strikk disse sammen med en rett maske.

Kan du forklare? Gjerne på min mail. Tusen takk på forhånd.

strikkepiken

11.03.2014 kl.16:06

Heidi Roos: Jeg sender deg en mail :)