Strikkeskole - kjekt å vite

Hvordan strikke striper rundt, uten å få hakk i begynnelse og slutten av omgangen?

La meg forklare nærmere: Striper er en enkel måte å dekorere strikkeplagg på, så lenge plagget strikkes frem og tilbake (f.eks. bolen på en jakke) er ikke dette en aktuell problemstilling. Strikkes derimot plagget i runden (f.eks. som arm/genser) vil dette bli et problem ved begynnelse og slutt av omgangen.

Hvorfor er det slik? Jo, strikking i runden er egentlig en spiral og har ingen klar definisjon på begynnelse og slutt. Med ensfarget glattstrikk ser det ut som plagget bare inneholder vanlig strikking, men når en eller flere farger vil det oppstå et hakk i stripen ved fargebytte. 

_PjA0IR0MOU

Hvordan unngå dette? Med dette smarte lille trikset!

Prosjektet jeg viser denne teknikken fram med er Små Fanakofter neste!

Hvordan gjør jeg dette? Jo, jeg strikker til og med siste maske før maskemarkøren som viser begynnelse og slutt av omgangen.

Så strikker jeg siste maske på omgangen med den nye fargen og strikker som vanlig resten av omgangen. 

Så når jeg kommer rundt strikker jeg ned i den lilla masken og den hvite, som vist på videoen. Ergo maska som er før maskemarkøren strikkes dobbelt opp med fargebytte. Men det blir likevel ikke for mange masker i høyden, siden jeg strikker ned i maska på omgangen under.  

Jeg foretrekker å gjøre dette før markøren, slik at det er samme maske opp gjennom hele armen denne teknikken brukes. Da flyttes ikke 1. maska på pinnen og jeg kan øke ut til armen uten at denne teknikken kommer i veien for det. 

Sånn blir det da seende ut. Nederste delen av denne armen er litt uryddig fordi jeg har økt alle ny masker på første omgang med ny farge, i den nye stripa. Notat til med selv er å øke på omgang nr. 2 i samme stripefarge. 

Denne teknikken kan også brukes i mer komplisert mønsterstrikk, men det krever litt mer tankekraft en til enkle striper. Det skal etterhvert også prøves ut. 

Et lite triks som forbedrer resultatet veldig! 

#joglessstripes  #StrikkeGlatteStriper 

Lik strikkepikens facebookside og bli kontinuerlig oppdatert på nye innlegg! 

16 fine kommentarer

fjellgeitbundingen

11.02.2015 kl.10:29

Fint tips. Ikke tenkt over at dette blir et problem, men kanskje ikke strikket så masse striper..

Strikkepiken

11.02.2015 kl.12:41

fjellgeitbundingen: Bra det falt i smak :) nå har du en gylden anledning til å strikke striper :P Men denne teknikken kan sikkert fint brukes på armene til nordlandskofta du strikker ;)

Sarah

11.02.2015 kl.19:31

Flott og nyttig tips. Har du fått med deg at du er på 29. plass på topplista til blogg.no? Gratulerer!

Strikkepiken

11.02.2015 kl.19:36

Sarah: Bra du liker det :)

Ja, faktisk og takk! :D og 44. plass på blogglisten.no. Sitter her og er stolt som en hane og noe forundret over hvordan internett fungerer ;)

Mamma

12.02.2015 kl.01:52

Hei, strikker du til folk? Tar du imot bestillinger? :)

Strikkepiken

12.02.2015 kl.13:08

Mamma: Hei :) Jeg strikker på bestilling innimellom. Send meg en mail til strikkepiken@gmail.com så får jeg høre hva du har i tankene :)

fjellgeitbundingen

13.02.2015 kl.12:23

Ja, det er sant. Den ligger nederst i kurven for øyeblikket. Frister mer med småplagg for tiden..

Strikkepiken

13.02.2015 kl.14:00

fjellgeitbundingen: Aha, bytter også imellom flere arbeider hele tiden. Viktig å ikke gå lei, mener nå jeg :)

Bjørg musum

14.02.2015 kl.11:27

Dette var et nyttig tips holder på strikke ei julestrømpe med mønster og har hatt problemer o overgangen til ny omgang, så detteskal jeg forsøke

Strikkepiken

14.02.2015 kl.15:48

Bjørg musum: Så bra det er til nytte :)

Anne Vigen

15.02.2015 kl.23:53

Jeg strikker Mariusmønstre med rundfelling. Hvordan får jeg det finest i overgang til neste omgang.?

Strikkepiken

16.02.2015 kl.14:14

Anne Vigen: Hm. Du kan i det minste prøve på de hvite stripene. Hvordan du anvender dette i resten av mønsteret er jeg derimot litt usikker på siden jeg ikke har prøvd det selv. Du må nesten prøve deg frem. Lykke til :)

Astrid

23.09.2015 kl.11:07

Takk for en god forklaring! :-)

Strikkepiken

23.09.2015 kl.20:13

Astrid: Flott å høre at du fant den nyttig :)

Åse

20.04.2017 kl.17:14

Hei. Masse bra hjelp og finne her. Men er litt usikker på om jeg skal begynne med mønster bak eller i siden, da jeg skal strikke Mariusgenser med rund sal. Hadde satt stor pris på svar. Takk

Strikkepiken

20.04.2017 kl.22:03

Hei og takk for god tilbakemelding :)

Gensere med rundfelling er det vanlig å begynne på mønster bak på venstre skulder, der ermet møter bolen ;)