Teksturerte fanaruter

Noe mange ikke vet er at den kjente og kjre kofta fra Fana egentlig kommer i mange varianter og med fine detaljer. En slik detalj som jeg er blitt meget begeistret for er de teksturerte ruten som finnes nederst p bolen og noen ganger armene. Dessverre har mye av de individuelle variantene, forsvunnet i standardiseringa av kofteoppskrifta.

I tillegg til tvinnarandensom er en annen veldig fin detalj, har jeg brukt disse rutene i min helt egen fanatrye med rundfelling.

1. omg: *Strikk 3 m r hvit, 3 m r gr*

2-4. omg: *Strikk 3 m vr hvit, 3 m r gr*

5. omg: *strikk 3 m r gr, 3 m r hvit*

6-8. omg: *strikk 3 m r gr. 3 m vr hvit*

Gjenta disse omgangene til nsket antall ruter i hyden.

Etter en del prving og feiling er min mening, at rutene 3 masker x 4 omganger den mest optimale strrelsen p rutene. N skal det sies at strrelsen p rutene er ogs noe som har vrt stor variasjon i. Boka Fanatryer har diagrammer der rutestrrelsen varierer med alt fra 2 masker x 2 omganger til 4 masker x 6 omganger.

Men jeg begrunner mitt standpunkt med jeg ikke liker at rutene blir for store og nr rutene blir sm blir det vanskelig strikke dem teksturerte. Frste omgang p de hvite rutene m alltid strikkes rett for f en ren kant i fargeovergangen og da blir det blir det svrt f vrange omganger i f.eks 2x2 rutene. Jeg valgte ha rutene med vrange masker hvite, siden hvitt forstrrer. Og plutselig ser de hvite rutene like store ut som de gr, selv med frste rad p ruta med rette masker.

Kofta har en dobbel kant nede p armene og bolen. Her har jeg brukt midlertidig opplegg og strikket sammen belegg og framside. Denne metoden har jeg brukt pmin helt egen Fanatrye med rundfelling, det skriver jeg mer om her. Det er vel en rimelig drlig hemmelighet at jeg er glad i detaljer... Pyttsann...!

#Fanatrye #Fanakofte #Fana

Lik gjerne strikkepikens facebooksideog bli jevnlig oppdatert med kreative prosjekter og strikketips!

6 fine kommentarer

Katrine Bjellhansen

05.03.2015 kl.21:15

S fint mnster:)

Strikkepiken

05.03.2015 kl.21:35

Katrine Bjellhansen: Ja, helt enig :)

strikkogtov

06.03.2015 kl.09:02

Denne detaljen var jammen kjempesmart. S fin effekt med teksturerte ruter :)

Strikkepiken

06.03.2015 kl.13:03

strikkogtov: Ikke min ide, men liker teknikken veldig godt :)

Vegard

07.03.2015 kl.23:48

Hallo! Utrolig flott blogg! Hper du fr en fin helg hilsen Vegard.

Strikkepiken

08.03.2015 kl.01:01

Vegard: Takk og takk det samme :)