Kofta Stjerneruter neste!

Etter gode erfaringer med medaljekofta mi med raglanfelling har jeg bestemt meg for å gå løs på en enda tøffere utfordring. Mine små grå lever under stor risiko å bli blodtrimma, men det får så være. 

Også denne oppskrifta er fra kofteboka. Kofta er tradisjonell primærsnittfasong, rett med isydde armer. 

Denne kofta er delt opp i fire ulike størrelser, men med bare 2 ulike maskeantall. Så her blir strikkefastheten helt avgjørende. Derfor skal jeg bruke pinner nr. 3 til vrangbordene og nr. 3,5 til selve kofta. 

Valget har dermed falt på Pt2 fra Pt Design, en slektning av finullgarnet fra Rauma. Dette er også 100% norsk ull med godt fargeutvalg. Fargene jeg bruker er naturhvit nr. 00 og turkis nr. 28. Spreke og klare farger, fresht!

Jeg har ikke strikket i dette garnet før, men så lang minner det veldig om finull, men det er litt grovere i teksturen. 

Jeg strikker nederste del av armen på rundpinne som måler 30 cm, og jeg vil anbefale det fremfor strømpepinner/settpinner. Den oppleves litt kort å strikke med, men det er jo bare et lite stykke før jeg bytter over til 40 cm som majoriteten av armene strikkes med. Resultatet blir helt klart best av å gjøre det slik! 

Strikkingen har til og med inntatt neglene, da er en bra hekta egentlig...

8 fine kommentarer

Ravn73

20.10.2015 kl.21:48

Skjønne farger! Veldig imponert over de som gidder å strikke sååå mye mønster! Blir knallflott, kan jeg tenke meg

Strikkepiken

20.10.2015 kl.21:53

Ravn73: Takk og takk :) Jeg hiver meg til stadighet på ting jeg ikke kan, og stort sett går det bra! Og slik fortsetter galskapen... :P

Tone

20.10.2015 kl.22:32

Å, blir spennende å se det ferdige resultatet. Fint garn Pt 2 synes jeg da. Utrolig flotte negler, da. :)

Strikkepiken

20.10.2015 kl.22:42

Tone: Ja, dette blir både spennende og utfordrende :) Dessuten blir det en god del montering, som jeg går løs på med skrekkblandet fryd hver gang. Jeg er spent på hvordan dette garnet er å montere med :)

Det jeg har strikket ser veldig bra ut, så jeg vil anta at Pt2 er "innafor" :)

Takk :) Jeg har prøvd meg på nailstamping, og jeg har funnet en ting til å nerde over :P

fjellgeitbundingen

21.10.2015 kl.18:22

Heisann, kjenner jeg smiler her. Her fikk du fram lidenskapen hobbyen din kan være for deg :) Gleder meg til å se prosjektet og høre om erfaringen med garnet..

Strikkepiken

21.10.2015 kl.18:42

fjellgeitbundingen: Ja, jeg er rimelig hardbarka håndarbeidsentusiast :P Bra du smiler og ikke rister på hodet da!

Det kommer selvfølgelig oppdateringer og erfaringer underveis :)

fjellgeitbundingen

21.10.2015 kl.19:52

He he, da hadde jeg nok ikke klikket meg inn hver gang ;)

Strikkepiken

21.10.2015 kl.20:01

fjellgeitbundingen: Godt å høre! :)