Strikkeskole - kjekt å vite

Hvordan strikke halvpatent?

Halvpatent er en ny teknikk for mitt vedkommende. Jeg har aldri helt skjønt vitsen, fordi jeg syns det ligner så mye på vanlig vrangbord. Men nå holder jeg på å strikke en Higgins herrejakke og der skal majoriteten av jakka være halvpatent, så jeg benytter denne muligheten til å lære noe nytt.

Nederst på jakka er det vanlig vrangbord med 1 rett og 1 vrang. Selv om de ser nokså like ut er dem samtidig ikke det. Halvpatent er videre i bredden og er ikke fult så kompakt. Teksturen er luftig og fin, så her blir det mange luftlommer som er alfa og omega for å lage et varmeeffektivt plagg. 

3o_nMdS2rtA

Sandnesgarn har video på denne teknikken strikket frem og tilbake, som er veldig greit forklart. Jeg foretrekker å ha vrange masker for kantmasker, slik blir kantene finere. 

Når det kommer til strikke halvpatent i runden så er det litt annerledes. I stedet for å strikke rette masker på pinne nr. 2 fra vrangsiden, må dette byttes ut med vrange masker fra rettsiden på pinne nr. 2. Ut over det ser de og er identisk.

Baksiden blir litt annerledes, men også veldig fin. Her vises det mer tydelig hvor den vanlige vrangborden ender. 

En veldig grei teknikk å kunne. Jeg mistenker at vanlig vrangbord kan byttes ut med halvpatent på kanter på kofter, for dem som ikke liker å stramme kanter. For som regel vil kofter pose seg rett etter ribbekanten og det er ikke spesielt flatterende på kofter som benyttes åpne. Kanskje dette er en løsning på det problemet? 

Spennende med nye innputt i alle fall!

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og kreativt påfyll!

13 fine kommentarer

fjellgeitbundingen

19.11.2015 kl.20:58

Halvpatent. Har fått et par plagg i den teknikken. Veldig fin teknikk, men har heller ikke prøvd den selv.

Strikkepiken

19.11.2015 kl.21:45

fjellgeitbundingen: Syns plagget kjennes veldig deilig ut. Til og med samboeren har vært bortpå å kjent på det og lurt litt på om han også må ønske seg en slik jakke :P

Ikke noe vanskelig teknikk, men det går det ikke så fort :)

fjellgeitbundingen

19.11.2015 kl.22:05

Nei, har hørt den er litt tungstrikket..

Oddbjørg Fløistad

22.12.2016 kl.20:42

blir litt forvirret, for i den oppskriften jeg har der står det 1 rett og 1 vrang på pinne en, på pinne 2 der skal jeg strikke 1 rett i undermasken så en vrang. å er det så mange andre forklaringer p¨å nettet. blir det rett å bare gjøre det slik det står i min oppskrift. :)

Strikkepiken

23.12.2016 kl.18:34

Oddbjørg Fløistad: Hei :) Dette høres ikke riktig ut i mine ører. Det kan ikke være en annen type i patentstrikk-familien? Hvem har skrevet oppskriften din?

Oddbjørg Fløistad

29.12.2016 kl.13:38

det er Hanneli i samarbeid med sandnesgarn, ser ut for at det er mange måter å strikke halvpatent på. Her er det en pinne med vrangbord så strikker man pinne 1 med en maske i den undermasken så en vrang, neste omg er det en rett og en vrang, liott forvirrende når det er så mange måter å gjøre det på. :)

Strikkepiken

29.12.2016 kl.16:58

Oddbjørg Fløistad: Aha! Men den videoen jeg har posta er Sandnesgarn sin egen video, så slik er det iallefall mulig å gjøre det :)

Må si meg enig med deg, forvirrende med så mange alternativer!

Oddbjørg Fløistad

29.12.2016 kl.13:40

Hei. det er Hanneli i samarbeid med sandnesgarn. hvorfor må det finnes så mange forskjellige metoder ??

Strikkepiken

29.12.2016 kl.16:59

Oddbjørg Fløistad: Ok. Aner ikke, men slik jeg har gjort det funker iallefall :)

Oddbjørg Fløistad

03.01.2017 kl.20:42

Hei, her er jeg igjen, nå handler det om økning på ermet, leste din forklaring, men skjønte ikke helt. strikker du 3 masker i den vrange masken, som er markeringsmasken. for slik som du hadde økt så det jo fint ut.

Strikkepiken

03.01.2017 kl.22:19

Oddbjørg Fløistad: Er det denne bloggposten du reffererer til? http://strikkepiken.blogg.no/1449236274_hvordan_f_fine_kinger.html

1 maske blir til 3 masker = ergo 2 masker økes.

Rikke

21.05.2017 kl.12:07

Forvirret over min oppskrift i halvpatent! Det er Hanneli og Sandnesgarn. Halvpatent står forklart ok, 1. pinne og 2. pinne. Men hva gjør jeg når det skal strikkes rundt?

Takknemlig for forklaring

Rikke, nybegynner

Strikkepiken

22.05.2017 kl.09:48

Hei. Hva står det i oppskriften da?