Hvordan strikke halvpatent?

Halvpatent er en ny teknikk for mitt vedkommende. Jeg har aldri helt skjnt vitsen, fordi jeg syns det ligner s mye p vanlig vrangbord. Men n holder jeg p strikke en Higgins herrejakke og der skal majoriteten av jakka vre halvpatent, s jeg benytter denne muligheten til lre noe nytt.

Nederst p jakka er det vanlig vrangbord med 1 rett og 1 vrang. Selv om de ser noks like ut er dem samtidig ikke det. Halvpatent er videre i bredden og er ikke fult s kompakt. Teksturen er luftig og fin, s her blir det mange luftlommer som er alfa og omega for lage et varmeeffektivt plagg.

3o_nMdS2rtA

Sandnesgarn har video p denne teknikken strikket frem og tilbake, som er veldig greit forklart. Jeg foretrekker ha vrange masker for kantmasker, slik blir kantene finere.

Nr det kommer til strikke halvpatent i runden s er det litt annerledes. I stedet for strikke rette masker p pinne nr. 2 fra vrangsiden, m dette byttes ut med vrange masker fra rettsiden p pinne nr. 2. Ut over det ser de og er identisk.

Baksiden blir litt annerledes, men ogs veldig fin. Her vises det mer tydelig hvor den vanlige vrangborden ender.

En veldig grei teknikk kunne. Jeg mistenker at vanlig vrangbord kan byttes ut med halvpatent p kanter p kofter, for dem som ikke liker stramme kanter. For som regel vil kofter pose seg rett etter ribbekanten og det er ikke spesielt flatterende p kofter som benyttes pne. Kanskje dette er en lsning p det problemet?

Spennende med nye innputt i alle fall!

Lik strikkepikens facebookside og f flere tips og kreativt pfyll!

15 fine kommentarer

fjellgeitbundingen

19.11.2015 kl.20:58

Halvpatent. Har ftt et par plagg i den teknikken. Veldig fin teknikk, men har heller ikke prvd den selv.

Strikkepiken

19.11.2015 kl.21:45

fjellgeitbundingen: Syns plagget kjennes veldig deilig ut. Til og med samboeren har vrt bortp kjent p det og lurt litt p om han ogs m nske seg en slik jakke :P

Ikke noe vanskelig teknikk, men det gr det ikke s fort :)

fjellgeitbundingen

19.11.2015 kl.22:05

Nei, har hrt den er litt tungstrikket..

Oddbjrg Flistad

22.12.2016 kl.20:42

blir litt forvirret, for i den oppskriften jeg har der str det 1 rett og 1 vrang p pinne en, p pinne 2 der skal jeg strikke 1 rett i undermasken s en vrang. er det s mange andre forklaringer p nettet. blir det rett bare gjre det slik det str i min oppskrift. :)

Strikkepiken

23.12.2016 kl.18:34

Oddbjrg Flistad: Hei :) Dette hres ikke riktig ut i mine rer. Det kan ikke vre en annen type i patentstrikk-familien? Hvem har skrevet oppskriften din?

Oddbjrg Flistad

29.12.2016 kl.13:38

det er Hanneli i samarbeid med sandnesgarn, ser ut for at det er mange mter strikke halvpatent p. Her er det en pinne med vrangbord s strikker man pinne 1 med en maske i den undermasken s en vrang, neste omg er det en rett og en vrang, liott forvirrende nr det er s mange mter gjre det p. :)

Strikkepiken

29.12.2016 kl.16:58

Oddbjrg Flistad: Aha! Men den videoen jeg har posta er Sandnesgarn sin egen video, s slik er det iallefall mulig gjre det :)

M si meg enig med deg, forvirrende med s mange alternativer!

Oddbjrg Flistad

29.12.2016 kl.13:40

Hei. det er Hanneli i samarbeid med sandnesgarn. hvorfor m det finnes s mange forskjellige metoder ??

Strikkepiken

29.12.2016 kl.16:59

Oddbjrg Flistad: Ok. Aner ikke, men slik jeg har gjort det funker iallefall :)

Oddbjrg Flistad

03.01.2017 kl.20:42

Hei, her er jeg igjen, n handler det om kning p ermet, leste din forklaring, men skjnte ikke helt. strikker du 3 masker i den vrange masken, som er markeringsmasken. for slik som du hadde kt s det jo fint ut.

Strikkepiken

03.01.2017 kl.22:19

Oddbjrg Flistad: Er det denne bloggposten du reffererer til? http://strikkepiken.blogg.no/1449236274_hvordan_f_fine_kinger.html

1 maske blir til 3 masker = ergo 2 masker kes.

Rikke

21.05.2017 kl.12:07

Forvirret over min oppskrift i halvpatent! Det er Hanneli og Sandnesgarn. Halvpatent str forklart ok, 1. pinne og 2. pinne. Men hva gjr jeg nr det skal strikkes rundt?

Takknemlig for forklaring

Rikke, nybegynner

Strikkepiken

22.05.2017 kl.09:48

Hei. Hva str det i oppskriften da?

Anne

23.09.2018 kl.13:37

Hei, og takk for flott forklaring. Skal prve meg p halvpatent for frste gang, men er usikker p Sandnes garn sin forklaring i forbindelse med rundstrikk.

Her er hva oppskriften sier;

Patentmaske er 1 rett i underliggende maske.

HALVPATENT:

1. Pinne/omgang: strikk *patentmaske, 1 vrang*, gjenta fra *-*.

2. Pinne/omgang: Strikk *1 rett, 1 vrang*, gjenta fra *-*.

Har selv strikket mye helpatent, s konseptet er ikke helt ukjent, men syns vel at din fremgangsmte ser bedre ut. Om jeg gjr som deg, lureriet p om jeg fr problemer lengre opp p genseren i forhold til kninger og fellinger. Har du noe rd om hva jeg br velge. Setter pris p en rask tilbakemelding slik at jeg kan komme meg videre med denne genseren som egen bursdagsgave. Send gjerne en privat Mail til den oppgitte Mail adressen.

Ha en fin sndag og p forhnd takk

Mvh. Anne

Strikkepiken

26.09.2018 kl.16:55

Anne: Hei. Jeg har ingen erfaring med halvpatent ut over dette prosjektet mitt. Vet det det er flere mter strikke halvpatent p, s her m du nesten bare prve deg frem.

Titt gjerne innom bloggposten min om hvordan jeg ker p halvpatent:
http://strikkepiken.blogg.no/1449236274_hvordan_f_fine_kinger.html

Og feller:
http://strikkepiken.blogg.no/1457017732_hvordan_f_fine_fellin.html

Og feller av:
http://strikkepiken.blogg.no/1457447930_hvordan_felle_av_halv.html

31, Saltdal