Grytekluter med Rygjamønster

Jeg har utfordret meg selv til å strikke litt annet enn bare kofter, men jeg klarer ikke helt å slippe taket i de tradisjonelle mønstrene. Jeg unnskylder meg i det minste at dette er grytekluter, at mønsteret er brukt på en ny måte og i tillegg til at jeg strikker i bomull. 

Jeg har valgt å strikke i garnet Mandarin Naturell fra Sandnesgarn i fargene hvitt nr. 1001 og blå nr. 5844. Dette er et garn som er godt å strikke med og som passer fint til tekstiler på kjøkkenet. Jeg har vært å bruke pinner nr. 3 for å få faste og stødige grytekluter. Veldig greit med litt tykkelse, slik at fingrene ikke brennes gjennom gryteklutene. Mitt første møte med dette garnet var da jeg ut en annet tradisjonelt norsk mønster på grytekluter.

Det er en stund siden boka 42 norske kofter ble med meg hjem, jeg har tittet mye i den, men jeg har liksom ikke funnet kofta jeg bare må strikke. Det har derimot vært flere mønster jeg godt kunne tenke meg å strikke, så da har det blitt et kompromiss med kjøkkenutstyr og tradisjonelt mønster. Dessuten tror jeg Rygja egner seg godt på kjøkkenet, for i kombinasjon med hvitt og blått, minner dette meg og nostalgiske porselenskopper. 

Jeg har strikket mønster med begge tråder på venstre pekefinger, noe som er en teknikk jeg har blitt veldig glad i!

Jeg har lagt opp 132 m, 66 m på hver side, med Judy’s magic cast on. Dette er en briljant oppleggsmetode som egner seg helt supert til prosjekter som grytekluter uten noen synlig oppleggskant. Her blir det to blå “omganger” etter hverandre fordi jeg har lagt opp meg blått.

For å gjøre avsluttningen så lik som mulig opplegget, har jeg valgt å sy maskesting, slik som jeg gjør på skuldersømmene på kofter i stedet for å felle av. Jeg har tidligere forsøkt denne varianten med Mariusmønsteret. For å få to “omganger” etter hverandre også her, strikket jeg bare halve omgangen med blått og sydde deretter kanten sammen med den blå tråden. Slik blir resultatet identisk med opplegget!

Jeg kuttet det blå garnet på 2 meter og 40 centimeter, dette holdt til maskesting og hempe. Hempa er heklet med 15 luftmasker og 15 fastmasker, tråden har jeg festa inni hempa. 

Jeg måtte prøve og feile litt, med hvor jeg skulle begynne på mønsteret, for å få dem så kvadratiske som mulig. De måler faktisk 23 x 23 cm, så her ble det full klaff!


#Rygja #Rygjakofte #42kofter #grytekluter

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og kreative prosjekter!

 

13 kommentarer

Siste innlegg