Rosa sokker fra Garnstudio

Kjresten til broren min har nettopp hatt bursdag. Hun har ved flere anledninger sagt at hun fryser lett, og da mener jeg som kvalifisert fryspinn at sokker er beste botemiddel mot det. Hun er ikke s veldig begeistret for farger, med et unntak - nemlig rosa!

Oppskriften er fra DROPS og heter Sweet in Stripes. ​Sokkene er strikket p pinner nr. 2,5. Garnet er strmpegarnet Silja fra Sparkjp i fargen cerise nr 352. Garnet bestr 80% ull og 20% nylon. Jeg har valgt et annet garn enn hva oppskriften anbefaler, se hvordan jeg gr frem HER.

Dette er riktignok et litt tykkere garn enn hva som opprinnelig er i oppskriften, men jeg liker en litt fastere strikkefasthet i sokker. Titt gjerne innom mine tanker om strikkefasthet HER.

Jeg har lagt opp med samme elastiske oppleggsmetode som jeg bruker i mine slitesterke damesokker. Dette er den metoden jeg liker best i kombinasjon med ribb i 2 rette og 2 vrange masker. 

Hlen er strikket med teknikken forsterket hl, som ogs er finne i mine slitesterke damesokker.

Maskene som jeg plukker opp p sidene av hlen, strikker jeg alltid vridd p frste omgang.​

Jeg har felt med fellinger som heller til hyre og vestre, en type til hver side av vristen.  

Stjernet har sokkene ogs ftt. Det er ikke noe problem ta utgangspunkt i en oppskrift og legge til elementer som en vet fungerer godt. Til slutt har jeg festet trder p bde ribbestrikk og p glattstrikk.

Sokker kan helt klart vre ROSA!!

10 fine kommentarer

Ann

20.09.2017 kl.05:11

S fine! Har du prvet at strikke sokker med magic loop?

Ha en nydelig dag :)

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:00

Takk for det :) jeg er ingen stor fan av magic loop, selv om jeg ser teknikken har sine fordeler p enkelte omrder. Snn som ved Judy's magic cast on.

Foretrekker bruke settpinner til vrangborden og rundpinne p 25 cm lengde, til foten. :)

Helena

20.09.2017 kl.05:52

Helt klart skal sokker vre rosa.

S flotte detaljer p foten, med vridd maske.

Hvordan holder dom i vask trur du? Vasker du dom forhnd?

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:04

Hei og takk for en hyggelig kommentar :)

Disse kan fint vaskes i maskin, p ullprogram, p 40C med ullvaskemiddel. Jeg har flere par sokker i Siljan og dem holder seg godt i bruk :)

solliv

20.09.2017 kl.06:46

Utrolig fine, aldri ftt noe tak p sokker og hlen....kanskje jeg skal prve ..Tusen takk for at du deler.

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:01

Tusen takk! Syns absolutt du skal prve. En gang m vre den frste. Lykke til! ;)

fjellgeitbundingen

20.09.2017 kl.07:34

S kjekt med hjemmelagde gaver :D Sokker er supert nr man er frysepinn :)

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:06

Veldig kjekt! Srlig til dem som ikke strikker selv :) sokker er absolutt et bra plagg begynne med nr en fryser :)

20.09.2017 kl.21:43

Og til de som strikker. De elsker gjerne ull og mange strikker strikker mest til andre og minst til seg selv..

Strikkepiken

20.09.2017 kl.22:10

Helt sant! Signerer den :)