Rosa sokker fra Garnstudio

Kjæresten til broren min har nettopp hatt bursdag. Hun har ved flere anledninger sagt at hun fryser lett, og da mener jeg som kvalifisert fryspinn at sokker er beste botemiddel mot det. Hun er ikke så veldig begeistret for farger, med et unntak - nemlig rosa!

Oppskriften er fra DROPS og heter Sweet in Stripes. ​Sokkene er strikket på pinner nr. 2,5. Garnet er strømpegarnet Silja fra Sparkjøp i fargen cerise nr 352. Garnet består 80% ull og 20% nylon. Jeg har valgt et annet garn enn hva oppskriften anbefaler, se hvordan jeg går frem HER.

Dette er riktignok et litt tykkere garn enn hva som opprinnelig er i oppskriften, men jeg liker en litt fastere strikkefasthet i sokker. Titt gjerne innom mine tanker om strikkefasthet HER.

Jeg har lagt opp med samme elastiske oppleggsmetode som jeg bruker i mine slitesterke damesokker. Dette er den metoden jeg liker best i kombinasjon med ribb i 2 rette og 2 vrange masker. 

Hælen er strikket med teknikken forsterket hæl, som også er å finne i mine slitesterke damesokker.

Maskene som jeg plukker opp på sidene av hælen, strikker jeg alltid vridd på første omgang.​

Jeg har felt med fellinger som heller til høyre og vestre, en type til hver side av vristen.  

Stjernetå har sokkene også fått. Det er ikke noe problem å ta utgangspunkt i en oppskrift og legge til elementer som en vet fungerer godt. Til slutt har jeg festet tråder på både ribbestrikk og på glattstrikk.

Sokker kan helt klart være ROSA!!

10 fine kommentarer

Ann

20.09.2017 kl.05:11

Så fine! Har du prøvet at strikke sokker med magic loop?

Ha en nydelig dag :)

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:00

Takk for det :) jeg er ingen stor fan av magic loop, selv om jeg ser teknikken har sine fordeler på enkelte områder. Sånn som ved Judy's magic cast on.

Foretrekker å bruke settpinner til vrangborden og rundpinne på 25 cm lengde, til foten. :)

Helena

20.09.2017 kl.05:52

Helt klart skal sokker være rosa.

Så flotte detaljer på foten, med vridd maske.

Hvordan holder dom i vask trur du? Vasker du dom forhånd?

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:04

Hei og takk for en hyggelig kommentar :)

Disse kan fint vaskes i maskin, på ullprogram, på 40°C med ullvaskemiddel. Jeg har flere par sokker i Siljan og dem holder seg godt i bruk :)

solliv

20.09.2017 kl.06:46

Utrolig fine, aldri fått noe tak på sokker og hælen....kanskje jeg skal prøve ..Tusen takk for at du deler.

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:01

Tusen takk! Syns absolutt du skal prøve. En gang må være den første. Lykke til! ;)

fjellgeitbundingen

20.09.2017 kl.07:34

Så kjekt med hjemmelagde gaver :D Sokker er supert når man er frysepinn :)

Strikkepiken

20.09.2017 kl.09:06

Veldig kjekt! Særlig til dem som ikke strikker selv :) sokker er absolutt et bra plagg å begynne med når en fryser :)

20.09.2017 kl.21:43

Og til de som strikker. De elsker gjerne ull og mange strikker strikker mest til andre og minst til seg selv..

Strikkepiken

20.09.2017 kl.22:10

Helt sant! Signerer den :)