Mariusgenser med rundfelling

Høsten i år har vært kaotisk og travel, det har ført til at jeg har begynt på mange prosjekter uten å ferdigstille dem, så langt. Noe jeg derimot har blitt ferdig med er mariusgenseren med rundfelling jeg begynte på for ikke så lang tid tilbake. Jeg presenterte prosjektet i et blogginnlegg som er å finne her.

 

Det har egentlig vært fryktelig deilig å ha et såpass enkelt prosjekt innom alle fanatrøyene jeg har komponert selv. Da fingrene bare gjøre det fingrene kan best og hodet kan ta seg en velfortjent pause. 

Oppskrifta er fra Sandnesgarn sitt hefte Tema 15 – Voksne/klassikere.

Jeg la til 4 cm ekstra på bolen og litt ekstra på armene.

Garnet jeg har brukt har vært DROPS Merino Extra Fine, i fargene natur, mellomgrå og rosa. Et veldig mykt garn som er godt å strikke meg. Maskene blir gjevne, fine og definerte. Strikkefastheten på pinner 3,5 er litt i overkant fast etter min smak, selv om genseren er veldig god å ha på.

Under armene har jeg ikke felt av maskene, men satt dem på en sikkerhetsnål, for senere sy sammen med maskesting. Jeg har tidligere skrevet om denne teknikken her. Smart for det blir finere og mindre klumpete. Jeg syns ikke det blir noe vanskeligere å sy sammen hullene slik enn med vanlige kastesting.

 

Jeg er alltid nøye med å ta mål av den som skal ha plaggene jeg strikker. Strikkeoppskrifter er ofte standarisert og er ikke laget for å passe det frodige mangfoldet av kroppsfasonger.

Frøkna som skulle ha denne genseren passer målene til en størrelse M i overkroppen og størrelse L rundt hoftene. Heldigvis har ikke dette kjente norske mønstere annet en ensfarget glattstrikk nede på bolen. Sa det ble jo en relativt enkel affære å legge opp til en Large og felle seg inn til en Medium til overkroppen. 

 

Bak i nakken har jeg sydd på en lapp som står Hand Made på. Ikke fordi det er så himla viktig å få det fram, for det regner jeg med at et trent øye kan se, men for å skille mellom hva som er foran og bak. Det har seg nemlig slik at gensere med rundfelling er helt like foran og bak med unntak av en ting, en plass må omgangen starte og stoppe. Siden dette er noe invidde strikkere kan se, men ikke nødvendigvis alle andre, har jeg sydd i lappen for å hjelpe til. For jeg har en lei tendens til å irriterer meg grønn, når noen noen går med genseren “bakfram”…

 

Jeg i fjor på denne tiden strikket jeg en mariusgenser etter samme oppskrift, med samme garn og den ble helt annerledes en denne genseren. Fjorårsversjonen har jeg skrevet om her.

Jeg må si meg veldig førnøyd med genseren, og jeg kan slå fast at jeg likte fargekombinasjonen veldig godt!


#mariusgenser #rundfelling #merinoextrafine #strikking

70 kommentarer
    1. Fantastisk fin!!! Gleder meg veldig til å ta den på meg 😀 Du er så flink! Tusen tusen takk:)

    2. Fine fargekombinasjoner! Rosa og grått er alltid trygt. Passer bra å få et sånt plagg nå når gradene går nedover.
      Kos deg i kveld!

    3. Liv: Ja, ikke sant? 🙂 Ikke jeg som har valgt dem, men jeg likte dem likevel 🙂 En slik genser er alltid god å ha på lur.

      Ha en fin kveld du også 🙂

    4. Dette var en fin mairusgenser 🙂 Og tenk så fint for mottakeren at du har skreddersydd den til hennes mål. Det er det som er så fint med å lage ting selv, det at man kan tilpasse både form og farge.
      Ha en fin søndagskveld.

    5. Kjempefin genser i nydelige farger! Og for en fin teknikk å bruke under armene! Det har jeg aldri tenkt på før 🙂 Du har helt rett i at strikkingen kom veldig godt fram med MEF-garnet, og genseren ser virkelig flott ut. Du strikker veldig pent og jevnt, synes jeg 🙂

    6. Hei, nydelig strikk;) Hvor mye garn brukte du av Merino Extra Fine til Mariusgenseren med rundfelling:)

    7. Ellen Marie Tatik: Takk 🙂 nå er dette en hybrid mellom str. M og L/XL. Så den er på ingen måte representativ for en genser som strikkes etter oppskrifta.

      Mener jeg brukte 50 g rosa, 100 g hvit 550 g grått. Har du planer om strikke Mariusgenser, med dette garnet må du beregne noen noen nøster ekstra en ha som står i oppskrifta. Lykke til 🙂

    8. Utrolig fin mariusgenser! Hadde nesten lyst til å strikke en selv, men prøver meg nok på en helt vanlig genser først 😉

    9. Helene: Takk takk 🙂 Prøv med en vanlig genser først og prøv deg så med en Mariusgenser. Du får det nok helt sikkert til 😉 Skulle du støte på problemer spør meg gjerne om hjelp 🙂

    10. Veldig flott genser og fine farger 🙂 Jeg holder på å strikke en lik genser selv. Men har stoppet opp litt i mønsteret. Hvis du kunne ha forklart meg hadde jeg satt stor pris på det 🙂 Har 312 masker, og i mønsteret hvor det er annen hver farge (eks en hvit en svart), får jeg det ikke til å gå opp. Det blir to masker i samme farge etter hverandre pga at det er partall. Eller har jeg gjort noe feil?

    11. Lena: Takk takk 🙂 Du må nok ha strikket to masker i samme samme farge etter hverandre, et sted på omgangen. Jeg vil råde deg å ta deg en ekstra titt over omgangen. Siden det er partall skal det jo gå opp med annen hver svart og hvit. Lykke til 🙂

    12. Hei satte pris på tipset om å sette maskene under ermene på sikkerhetsnål Smart og så mye flottere Holder på med min andre Marius
      Mvh Karin

    13. Hei. Har tenket å strikke denne genseren til meg selv. Nå fant jeg råd jeg kunne ha bruk for. Blant annet har jeg fundert på hvilket garn jeg skal bruke. Nå tror jeg at jeg nettopp bestemte meg 🙂 Og så skjønner jeg at jeg må tilpasse bolen/oppskriften litt etter hvert etter størrelsen MIN. Takk!

    14. Kjempe fin genser! Har alltid ønsket meg en Marius men kan ikke strikke, men du fikk det til å se så enkelt ut at jeg kanskje må lære meg det snart!

    15. Nydelig genser!! Lurte på om du kan hjelpe meg litt. Tenkte å strikke rundfelling i str 10 år i merino ekstra fine, men lengden pr nøste på dette garnet er mindre enn anbefalt garn til Marius. Usikker på hvor mye mere garn jeg må beregne.
      Mvh Veronica

    16. Veronica Paulsen ve: Hei og takk! 🙂 Hvilket garn er det som er opprinnelig er brukt i oppskriften du skal strikke i?

      Da tar du antall ganrnnøster i oppskriften x meter pr. garnnøste = antall meter på genseren totalt.

      Så tar du samme antall garnnøster x meter pr. nøste som er i merino extra fine = antall meter med dette garnvalget.

      Er dette mindre antall meter en hva som er på originalgarnet i oppskrifta trenger du 1 nøste. Hvis det er mer enn det, må du dele svaret du får her på antall løpemeter som er i et nøste merino ekstra fine, da får du antall ekstra garnnøster du trenger. Min erfaring er at dette garnet er lite drøyt så beregn litt ekstra 🙂

    17. Ønsker meg en Marius genser i rundstrikk til dame i m str.Ønsker meg orginal fargene.Kommer ikke inn på min Mail akkurat nå.Glemt passord.men du kan søke meg opp på fb melding

    18. Hei!
      Endelig fant jeg noen som har strikket genser i to forskjellige størrelser 🙂 For en nydelig genser!
      Jeg holder på med et lignende prosjekt, genser med en størrelse rundt magen og smalere oppe. Det jeg lurer på, er når og hvordan du felte inn til en str mindre? Det er vel lurt å felle litt og litt, og ikke alle maskene på en gang? 🙂
      Håper du har mulighet til å svare meg 🙂

    19. Linn: Hei og takk for en hyggelig kommentar 🙂

      Denne genseren er i utgangspunktet innsvinget i livet. Så jeg har gjort meg en skisse på hvor den skal være smalest og hvor langt det er opp til det, altså antall centimeter. Så her har jeg måtte felle inn til det smaleste punktet på genseren i midjehøyde

      Antall oppleggsmasker – antall masker i midjen = masker som skal felles.

      Disse deles så på 4 for det felles 4 masker på hver felle omgang, 2 masker i hver side. Slik finner du ut hvor mange felleomganger du må ha. Så når du vet hvor mange felleomganger, skal disse så fordeles jevnt på de centimeterne til smaleste punkt.

      Så har jeg økt ut etter midjen i henhold til den minste strørrelsen etterpå.

      Håper dette er til hjelp 🙂

    20. Hei, mariusgenseren med rundfelling var kjempefin. Eg driv å strikkar heildress for 1-åring i mariusmønster og har kjøpt marius strikkebok men der står ingenting om rundfelling. Veit du kor ein får tak i dette mønsteret eller kan eg få kjøpt av deg? Synes det er så fint med rundfelling og ikkje så klumpete. Haster og er glad for svar. Mvh Anne bestemor

    21. Hei, jeg håper du kan hjelpe meg.. Jeg strikker en mariusgenser med rundfelling til barnebarnet mitt og har kommet til mønsteret. Hvor skal man begynne på mønstret. Midt bak eller ved ermet? Det blir jo alltid en liten forskyvning når en begynner på en annen farge. Det står ikke noe om det i mønstret mitt.
      På forhånd takk.
      Hilsen Gerd.

    22. Hei. Du begynner med mønsteret bak der armen og omgangen begynner. Ta deg en tur innom strikkeskole og se etter bloggposten “strikke striper uten hakk i begynnelse og slutten av omgangen”, og bruk dette i stripene på Mariusmønsteret. Da vil det det bli finere overganger 😉

    23. Du har strikke en fin marius genser,kjempefin.har ett spørsmål,jeg holder på med en mariusgenser,å tenkt å strikk inn arman,når begynner jeg da på marius mønstret,er det når jeg har strikket inn arman uten mønster på

    24. Hei!
      Utrolig fint strikket genser! Men er det slik at ved å strikke rundfelling går ikke mønsteret opp og det blir et hakk i mønsteret på baksiden, uansett?
      Og så lurte jeg på hvor du har fått tak i lappen du sydde fast i nakken? Var kjempelurt, og en artig detalj til kommende gaver 🙂

    25. Denne var superfin. Begynte på min første mariusgenser for litt siden i alpakka men jeg rekket alt opp igjen da jeg var halvveis. Veldig ekkelt garn å strikke med som nybegynner. Nå har jeg begynt på nytt med Merino extra fine og det går så mye bedre. Det blir så pent og lett og se mønster.
      Flott blogg du har.

    26. Marie amalie: Tusen takk skal du ha 🙂

      Alpakka er kjent for å bli notorisk ujevnt, men min erfaring er at det ofte bedrer seg med vask og/eller damp. Men ullgarn er nok mer takknemlig for nybegynnere 🙂

    27. Hei, Den var kjempe fin, flink du er. Har en jente på 12 år jei skulle strikket en sånn til. Har du en oppskrifte på den😊

    28. Jeg har prøvd å komme meg inn som blogger hos deg, men har ikke vært borti det før så det har visst ikke lykkes. Jeg har vel fyllt inn for lite kanskje…….

    29. Hei! nydelig genser, jeg vet det er noen år siden dette ble lakt ut, og jeg har så lyst å strikke en lignende genser. men jeg fikk ikke opp ddn linken. er det mulig å få tak i eller kjøpe denne type oppskrift enda?
      mvh
      Christine

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg