Asymetriske kabelsokker

 Jeg er helt hekta på sokkestrikking for tiden. Og det er kanskje ikke så merkelig, siden jeg fikk den kjempefine sokkeboka Sock Knitting Master Class til jul. Jeg har tidligere strikket 3 par Happy Go Lucky Boot Socks, fra samme boka. Her har jeg skrevet om par 1, par 2 og par 3. Nå har jeg gått i gang med et par med asymmetriske kabler på. 

Pinnene er nr. 2,5 og garnet er Silja, fra Sparkjøp, i fargen lilla nr 336. Jeg beregnet 3 nøster, 150 g, noe som skulle holde i massevis.

Andre varianter av sokkene finnes for skuelystne, på Ravelry.

Kablene slynger seg fra siden av sokkene og frem mot tærne. Panelet med flettestrikk flyttes 1 maske sideveis, på hver 4. omgang. Dette gjøres ved å felle 1 maske på ene siden, og øke tilsvarende på den andre. Da er det viktig å ha kontroll på hvilken sokk en strikker på, for her er det en tydelig høyre og venstre sokk. 

Litt lengde ble det opp over leggene, og et passer jo fin-fint til en frossenpinne som meg!

Tærne skulle egentlig felles i sidene, annen hver omgang. Men dette blir for vidt for mine spinkle og smale bein. Jeg gikk for vanlig stjernefelling, dog litt kortere og bråere avfelt tå. Begynte med 4 masker mellom hver “2 sammen masker”. 

Hælene er strikket med forsterkning, i en teknikk som jeg ikke kunne fra før av. Alle maskene er strikket rett på rettsiden, men på vrangsiden er bare annen hver maske strikket og garnet ligger på fremsiden av de maskene som ikke er strikket.

Jeg har tidligere strikket annen hver maske på rettsiden, med garnet på bak maskene som ikke er strikket. For så å strikke alle maskene vrang på vrangsiden. Så her lærte jeg noe nytt! Denne teknikken er mindre fremtredende, men likevel tykk og slitesterk..

 Tror dette blir et bra “gå-i-besøk-par” som blir fin å ha til kjoler og skjørt!


#SockKnittingMasterClass #AsymmetricalCables #SiljaGarn #Sokkestrikking

10 kommentarer

Siste innlegg