Inspirasjon fra Telemark – nytt kofteprosjekt

Fargerike kofter er veldig kjekke og fine plagg. Da trengs det liksom ikke noe mer pynt på antrekket. Personlig syns jeg at det er viktig at fargene i kofta matcher resten av klærne, noe som kan være slitsomt å få til i lengden. Så av og til er det veldig greit med noe som er nøytralt, men samtidig fint. 

Jeg fortsatt glad veldignorsk, men fargevalget er noe dempet.

Bildet er hentet fra bloggen Livs Lyst.

Jeg kom over dette bildet fra bloggen til Liv Sandvik Jakobsen og ble inspirert. Likte veldig godt de mørke vrangbordene med litt hvitt på, og den mørke stolpen. Fargene koksgrå og naturhvitt er mindre hardt en svart og hvitt. Eneste minuset her er primærsnitt, med ermesømmer langt ned på overarmene. Ikke noe som appellerer til meg!

Bildet er hentet fra Koftegruppa på Facebook og det er Ingunn Hannasvik som har komponert og strikket denne.

Som medlem av Koftegruppa på Facebook får jeg til stadighet opp inspirasjon og flotte kofter på oppdateringene mine. Og da denne dukket opp, bestemte jeg meg for at neste kofta mi skal bli noe lignende som denne. Og jeg satser på å improvisere sammen en oppskrift selv!

8 kommentarer
    1. Jeg visste ikke at denne koften er i rundfelling, også. Det liker jeg aller best, vakkert og praktisk. Koftene på min liste har ikke rundfelling, skulle ønske. Er så mange vakre kofter, at jeg bestemte meg for å holde meg til kofter med stedsnavn fra Sogn. Så får jeg prioritere ut fra den. Ikke orker jeg å bare strikke kofter, men det blir nok alltid en på pinnene.” Sognekoften” er ferdig, og “Vangsnes” er under fullførelse. Innimellom er det julegaver, så kofta må vike. Spennende, og jeg gleder meg til å se hva du ender opp med.
      Ha en finfin lørdag!

    2. Liv: Denne kofta har ikke rundfelling, men jeg planlegger å lage det 🙂 Jeg liker alltid å ha en kofte på pinnene også. Er så godt å ha et prosjekt som varer litt mellom småprosjektene som sokker og votter.

      Flott lørdag ønskes i retur 🙂

    3. Denne er iallefall nøytral og anvendelig:-) Hvordan styler du nancy-koften din, mon tro?
      Forresten, Hvordan planlegger du for å unngå at ermesømmene kommer langt nede? Eller sagt på en annen måte, hvorfor kommer ermesømmene egentlig så langt nede?
      Hilsen Stine 😋

    4. Stine S: Det var et veldig godt spørsmål! Nancy-kofta mi har jeg brukt mye sammen med den petrolfargede kjolen jeg har inni kofta på bildet + svarte strømpebukser til. http://strikkepiken.blogg.no/1409775350_petrolfarget_jerseykj.html

      Ellers har jeg brukt den røde lin-buksa jeg sydde for en stund siden, til den kofta. http://strikkepiken.blogg.no/1382616669_ny_rd_egenkomponert_b.html

      Jeg har lite grønt i klesskapet mitt, så fargene jeg bruker til er stort sett petrol, svart og dyp rød. Men den er faktisk noe utfordrende å style. Kan liksom ikke bruke hvilke som helst farger, for da føler jeg at jeg blir veldig “multil-color”.

      Til telemarks-kofta. Grunnen til at ermesømmen kommer så langt ned på armene er pga primærsnittfasongen. Legges en slik kofte flatt på gulvet vil den ha fasongen til en T. Ermesømmen vil være rett. Denne fasongen er forgjengeren til dagen klær. Så har du en cardigan som er kjøpt på en hvilken som helst klesbutikk, vil du se at der armene sys fast på jakken skrås det inn. Selve armen har også en litt annen fasong for å passe inn i armhullet. Dette gir generelt sett en mer kroppsnær og flatterende fasong.

      Jeg planlegger å lage min egen oppskrift med rundfelling, for å snike meg unna alle problemstillingene jeg ikke liker 🙂

    5. Hei!
      Er veldig interessert i telemarkskofte med rundfelling. Har du laget denne oppskriften nå? Er det mulig å få den på en eller annen måte?
      Vennlig hilsen
      Brit

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg