Telemarkskofte med rundfelling

Jeg har fått flere etterlysninger på denne kofta og når det kommer bilder og tekst om dem. Men av og til så blir det litt sånn life gets in the way. Og som ikke det skulle være nok har jeg vært veldig uinspirert på bildefronten. Heldigvis hjelper flott vær og behagelige temperaturer.

Kofta har faktisk vært ferdig i lang tid og jeg har rukket å bruke den en hel del. Oppskriften har jeg kokt sammen selv. Men jeg har tatt utgangspunkt klassikerheftet fra Sandnesgarn og mønsterdiagrammene der. Videre så fant jeg meg ei rundfellingskofte med samme garntykkelse som jeg ville bruke, og brukt sånn ca maskeantallet derfra.

Kofta er strikket i babyull fra Sparkjøp, i fargene natur nr. 800 og koksgrå nr. 827. Jeg har brukt pinner 2,5 og 3.

Både på armene og bolen ble langt opp med Channel Island opplegg. Dette er min absolutte favoritt-oppleggsmetode som er kjempefin å bruke til vrangborder 1 rett og 1 vrang.

For å få fin overgang mellom den hvite kanten og resten av vrangborden har jeg brukt denne teknikken for å få rene striper på vrangborder. Ribbekantene er strikket med teknikken vridd vrangboder.

Jeg har laget nokså trange armer, for jeg liker den nette fasongen som blir. Ikke mer en 60 masker ble lagt opp, og jeg begynte ikke økingen før etter mønsteret nede på armen. Så har jeg sydd sammen hullene under armene med maskesting.

For å få stripene på arme til å møtes fint i begynnelse og slutt, så har jeg strikket striper i runden uten hakk. Et kjempesmart lite triks!

Kofta har fått doble stolper, det er stolpene jeg liker best til så tynt garn. Det fører til mer stabilitet og hindrer til en viss grad at knapphullene buer ut, når stolpene blir brukt. Det er både strikket en rille der jeg har plukket maskene, langs klippekanten, og det er strikket en rille for å bedre brette stolpen. 

Jeg har også strikket perfekte kanpphull til doble stolper. Som også har rukket å bli en favoritt!

Kofta har innsving i livet. Jeg er virkelig begeistret for at det tradisjonelle norske møter det feminine. Jeg har integrert fellingene og økingene i lusene. Hver rapport er 5 omganger i høyden, så her er det felt/økt hver 5. omgang. Jeg har brukt fellinger som øker mot høyre og vendtre og økinger som heller mot høyre og venstre.

Jeg har også økt med samme frekvens midt under armene. Resultatet blir mye renere med å ta hensyn til mønsteret, og plagget oppleves som godt å se på. Dette i motsetning til at det økes hver 4. eller 6. omgang. Det må jo selvsagt tas med i betraktningen hva som står i oppskriften som brukes som utgangspunkt, men små endringer har lite å si for passformen. 

Alt mønsteret i all sin prakt. Telemark har helt klart noe vakkert å by på!

Halskanten har også fått en hvil stripe, like før avfelling. 

2 generelle teknikker jeg også har brukt er hvordan feste tråd på glatt- og rillestrikk? og hvordan feste tråd på ribbestrikk og vrangborder?

Selv om jeg på ingen måte er en akrobat er det veldig fint å komme ut i naturskjønne omgivelser. Og hopp og sprett og tjo og hei (sterkt inspirert av Nøtteliten) er en del av vokabularet mitt, så da er det kanskje på tide å praktisere slik man preker…? 

Jeg har også skrevet en bloggpost om hvordan ta vare på og vaske ullplagg? som kan være greit å få med seg.

Jeg har fått en del forespørsler om jeg kan dele mønster eller strikke denne kofta for andre. Denne kofta er nok forbehold bare meg, for jeg syns det er stas å ha ting som bare finnes en av!

Uniformen min har blitt kofte med bukse eller kjole. Varmt og prakisk, så helt greit!


#Telemark #Telemarkskofte #TelemarkMedRundfelling #rundfelling #strikking

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdateringer om kreative sprell og gode tips!

32 kommentarer
    1. Ett otroligt fint arbete! Jag uppskattar att du skriver vilka tekniker du har använt – det är imponerande hur mycket du kan! Tack 🙂

    2. Den kofta var kjempefin☺☺ Og så mange smarte teknikker du har brukt. Jeg har etterlyst Telemarkskofta med rundfelling diverse steder og så dukker den plutselig opp….☺Har du et mer nøyaktig mønster med antall masker, fellinger osv som du vil legge ut??
      Inger

    3. Anonym: Hei og takk 🙂 Ja, strikkenerde-faktoren er ganske høy 😛

      Jeg hadde sånn delvis planer om å gi ut oppskrift, men så langt har jeg kommet frem til at det er vanskelig å få til ulike størrelser, samtidig som det stemmer med mønsteret.

    4. Denne var rett og slett bare helt nydelig! Det koksgrå garnet gjorde seg virkelig i steden for svart. Telemarkskofta er så utrolig fin, men denne er den fineste versjonen jeg har sett!

    5. Så utrolig fin! 🙂 Du er virkelig dyktig. Jeg er utrolig takknemlig for at du vil dele dine metoder. Tusen takk! Jeg har selv brukt flere av teknikkene på de tre mariusgenserne jeg har strikket. Nå strikkes det grytekluter av restegarnet der blant annet opplegg som kan strikkes fra to sider blir brukt 🙂
      Igjen, tusen takk! 🙂

    6. Frida: Mange takk skal du ha for gode ord 🙂

      Så kjekt at du lar deg inspirere av det jeg skriver om! Jeg syns det er litt rart, og selvfølgelig veldig flott, å få så god respons på det jeg sitter med hjemme i stua uansett. Men det er veldig fint når andre kan dra nytte av mine utprøvinger. Vet du, jeg hadde egentlig planer om å bli lærer, men sånn gikk det ikke. Så nå kombinerer jeg litt fra flere verdener her på bloggen 🙂

      Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom når det måtte passe 🙂

    7. Så fin den var til deg. Så imponert over detaljene i tingene du lager. Du har kanskje noen tips til hvordan feste tråder ved bytte av nøster? Jeg pleier å la endene henge løst, også feste de helt til slutt. Kanskje du har funnet en bedre finere metode?

    8. Kristine: Takk og takk 🙂

      Går du inn på monteringsskole, mellom strikkepiken i headeren og overskrifta til siste blogginnlegget, vil du finne tre ulike måter å løse dette med trådfesting.

      Det finnes en metode som du nesten helt slipper og feste tråder med, en variant til glatt- og rillestrikk og en til vrangborder/ribbestrikk. Lykke til 🙂

    9. For en nydelig kofte og utrolig fine bilder 😀 Det er alltid inspirerende å lese hvilke triks og tilpasninger du har brukt 😀

    10. Nydelig 😄. Jeg strikker telemarks jakka med runnfelling men har ikke noe oppskrift å gå etter. Så det hadde vert veldig snilt av deg om du kunne sende den på Mail til meg. Mvh Mette .

    11. Anne Mette jevnesveen: Takk 🙂

      Som jeg skriver i innlegget har jeg ikke noen oppskrift jeg heller, men bare noen tall som passer min størrelse. Dette er hentet fra en annen tilsvarende koftemodell, som jeg har fylt med telemarksmønsteret. Jeg har tatt utgangspunkt i flere kofter og prøvd og feilet deretter. Veldig nyttig å prøve jakka på underveis for å sjekke at proporsjonene blir riktige. Det er de beste rådene jeg kan gi 🙂

    12. Kofta ble så fin med rundfelling ☺ Jeg er innom her på sida di innimellom og det er mye fint du strikker og mange nyttige tips å få☺ Når det gjelder denne Telemarkskofta så lurer jeg på når og hvor ofte du felte inn for å få det til å gå opp med mønsteret?
      Hilsen Inger

    13. Anonym: Hei og takk 🙂 Det er veldig kjekt å gode tilbakemeldinger på blogginnholdet mitt.

      Dette med hvor og hvor ofte jeg felte husker jeg ikke helt. Men jeg prøvde å felle der det er flere hvite masker under, over og på siden. Slik vises fellingene minst mulig. Jeg mener at jeg felte på annen hver rapport i bredden, for å felle slik at det gikk opp i mønsteret ble for brå felling. Dette vill ikke bli synlig siden det er striper i mellom mønsterrapportene og vil derfor jevne seg ut.

      Men finn deg ei rundfellingskofte med samme garntykkelse og gå for sånn cirka samme maskeantall. Prøv den hyppig under veis. Lykke til 🙂

    14. Superflot og elegant design. Jeg elsker det runde bærestykke, indtagningerne i livet og ribkanterne i koksgrå. En meget elegant opgradering af telemarkskoften, du har lavet! Jeg er glad for, at jeg har fundet din blog og taknemmelig over alt det, du deler med os læsere. Jeg har lært rigtig meget af dig allerede 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg