Oddvars peneste kofte vokser

Denne kofta har stått på ønskelista helt siden jeg fikk Kofteboken til jul. 

Jeg har vært litt skeptisk på å gå i gang med den, siden den har mye mønster og i tillegg skal mye av den strikkes frem og tilbake. Jeg har tidligere skrevet en bloggpost om mønsterstrikk frem og tilbake. Men skal en ha sjanse å bli god på noe må en øve, og da er jo dette et ypperlig prosjekt! 

Jeg kan så lang si at det ikke er et godt mønster å strikke, for det er plenti av lange sprang og tråden må hektes opp i tide og utide. Dette er selvfølgelig enklere når jeg strikker mønsterstrikk med begge trådene på venstre pekefinger,  men fortsatt ikke ideelt. Det er et mønster som det er vanskelig å få god flyt i.

Jeg er derimot positivt overrasket over garnet Ask fra Hifa, og jeg vurderer om dette er i ferd med å seile som mitt favorittgarn. Jeg må strikke litt mer og bruke den litt først før jeg konkluderer i dette spørsmålet. Garnet kommer i nostalgiske hesper, og må nøstes om før bruk. 

Jeg har byttet ut vrangborden med en blondekant og nærmere beskrivelse, oppskrift og diagram er å finne her.

Ganske mye krevende strikking, men jeg kan i det minste trøste meg med at det blir bra!

4 kommentarer
    1. Så fin kofta di blir:) Utfordrende, og ikke minst tidkrevende med vrang mønsterstrikk! Tror jeg hadde vurdert å droppe det hele pga det;) men det er bare å smøre seg med tålmodighet, så er det nok vel verdt strevet når kofta en dag er ferdig:) Jeg kikka ekstra på Ask garnet her om dagen, det ser flott ut! Og finnes i mange, fine farger. Kanskje jevnere spunnet enn finull? Jeg opplevde på min Stjerneruter-kofte, at finulla var så ujenvt spunnet, at ermene ble i ulik størrelse!! Men når den var skylt opp og blokka, var alt i orden. Nydelig å ha på, det er den:)

    2. Maja: Takk! 🙂 Ja, det er litt annet å strikke mønster frem og tilbake, men skal jeg bli flink må jeg øve. Jeg har funnet ut at en bit av suksessformelen er å ha noe enkelt annet strikketøy å bytte med, slik at de ikke blir krampeaktig strikking frem og tilbake. Og i små porsjoner er alt mulig 😉

      Jeg syns Ask virker mer jevnt spunnet enn finulla. Men om jeg bare har vært heldig med de hespene jeg har kjøpt eller om dette er representativt for dette garnet vet jeg jo ikke. Jeg strikket jo flere plagg i finull før jeg oppdaget at garnet var ujevnt, så jeg har inntrykk av at det varierer enn del. Men så langt er jeg veldig fornøyd med Ask. Og det er et pluss at det har så mange fine farger 🙂

      Damping, vask og strekking i fasong gjør som regel underverker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg