Bittesmå babytøfler

Jeg har litt fri fra kofter for tiden og det oppleves helt greit. Det er godt å veksle av med litt småstrikk innimellom, og da spesielt babystrikk. 

Oppskriften er fra Myk Start av May B. Langhelle, nesten en obligatorisk bok for dem som skal strikke til babyer, spør du meg! Veldig fine og greie grunnoppskrifter som enkelt kan legge til personlige varianter til. 

Tøflene er strikket i strørrelse 4-8 måneder. Jeg har brukt Baby Ull fra Sparkjøp i fargen støvblå nr. 885. Pinnene jeg har brukt er nr. 2,5. Pinnene jeg har brukt er de korte settpinnene som jeg kjøpte i Tromsø for en tid tilbake. Disse pinnene skulle vise seg å bli en skikkelig favoritt til sånne småting!

Jeg har lagt opp med Channel Island Cast On og strikket ribb med 1 rett og 1 vrang. Jeg har valgt å sy en strikk i hullborden, slik at tøflene henger bedre på små sprelske bein. Jeg har nemlig hørt at små plagg som sokker og votter er notorisk til å stikke av fra aktive små barn… 

Tøflene skulle egentlig strikkes frem og tilbake og syes sammen midt bak. Men siden det er ribbekant øverst strikket jeg den like godt rundt for å slippe å sy sammen bak – finere og like enkelt. 

Jeg hadde egentlig tenkt å strikke frem og tilbake når jeg kom til rillestrikken, men så skulle det jo egentlig være en en kant nede på tøffelen i glattstrikk, så da fant jeg ut at det ble hipp som happ å strikke rundt eller frem og tilbake. Men den førstnevnte teknikken stakk av med seieren for jeg regnet med at resultatet ville bli best slik. 

Kanten under tøffelen skulle strikkes som glattstrikk og syes sammen som en slags bise etterpå. Jeg strikket like godt dette partiet med glattstrikk og strikka dette sammen som en bise før jeg begynte å strikke sålen på tvers. Jeg velger som regel å strikke monteringa underveis i stedet for å sy til slutt, for det er så mye mer tiltak, noe som har litt å si på om ting blir ferdig eller ikke. Til slutt har jeg festa tråder på ribbestrikk og festa tråder på rillestrikk.

Nå er disse klare til å gå i posten til en god venninne som skal bli mamma om ikke så alt for lenge! 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg