Agnes jersey topp

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle sy meg en festlig t-skjorte. Det er som regel slik at nå temperaturene kryper oppover og sommerklærne kommer inn i butikkene blir jeg inspirert til å ta frem symaskina mi. Og siden jeg fikk et passende symønster i julegave, måtte det jo bli den.

Mønsteret er fra Tilly and the buttons og heter Agnes jersey top. Tilly har flere spennende og feminine mønstre og inspirerer både de som har sydd en del og de som har sydd vesentlig mindre, men som ønsker å lære seg det. Instruksjonene er enkle og følge med gode undervisningsbilder underveis. 

Tilly har også laget yndlingsmønteret mitt Coco, som jeg har sydd både kjoler, t-skjorter og gensere av. Det viktigste for meg er at t-skorter er komfortable og har god og samtidig flatterende passform. Pynt og detaljer kan jeg jo enkelt tilføye til slutt. Som oftest er syns jeg det er enklere og sy selv enn å lete i butikker og bare bli sånn halvveis fornøyd med det jeg finner. Da er det bedre å sy og lære selv, og få plagget helt slik jeg vil ha det. Kvalitet fremfor kvantitet!

En rysjekant gir fin dekor i fronten. Dette har jeg oppnådd med å sikksakke fast et utstrakt strikk på baksiden.

Halskanten ble jeg ikke helt fornøyd med. Den ble i vell slarkete, enda jeg kutta 2 cm av lenden i håp om at den skulle ligge pent inntil halsen. Jeg har tegnet inn endringene på mønsteret og har kuttet ytterligere 2 cm til, om jeg skulle lage enda en. Noe som fort kan bli en realitet!

Samme metode er brukt som midt fremme, for å få disse ermene. Ermetoppene er også litt rynket, med rynketråd før de ble sydd inn i armshullet. Jeg har laget litt kortere ermer, fordi jeg vil kunne bruke den på sommeren også.

Skuldrene ble i bredeste laget, uten å gjøre endringer i mønsteret. Jeg måtte frem med sprettekniven, for deretter å kutte av 2 cm på hver skulderbredde, og da passet armene mye bedre. (Dette er også tegnet inn på mønsteret til en eventuell neste gang.) 

Det er ingen ukjent sak for meg at jeg har smale skuldre, og dette er noe jeg nokså ofte støter på når jeg både syr og kjøper klær til meg selv. Det er veldig fint med slike dekorative ermer som bygger ut skuldrene litt og balanserer den visuelle bredden i forhold til hoftene mine. Dette skaper en illusjon av smalere midje. Litt juks er lov!

Skjorta satt heldigvis fint i ryggen uten endringer. Dette til tross for at jeg valgte størrelsen over hva mine mål tilsa. Dette er lurt når mønsteret er nytt, siden det er mulig å sy inn, i motsetning til ut. Jeg er heller ikke så glad i å kle meg i alt for avslørende overdeler, så dette ble helt passe!

Skjorta er sydd med superstretch-søm på min vanlige symaskin, og alle opplegg er gjort med tvillingnål. Et morsomt tilskudd til garderoben i en nøytral farge, som ikke er svart!

Vi kom over en skråning ved siden av en hovedvei dekket i lupiner, og vi fant ut at nettopp her måtte vi ta dagens bloggbilder. Disse er å finne nesten over alt og er betegnet som ugress og er forbudt å plante i hager, parker og andre områder. Dette er fordi det skal hindre videre spredning.

Men jeg syns de er flotte jeg, og nyter dem der de står!
 


#TillyAndTheButtons #AgnesJerseyTop #DressHandmate #SySelv

Lik strikkepikens facebookside da vel!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg