Body i Lofoten-mønster fra Dale Garn

Enda et lite guttebarn er kommet til verden i familien. Sånt må gjøres stas på og her er gaven jeg har strikket i den anledningen! 

Oppskriften er fra Dale Garn sitt hefte Retro Baby nr. 319 og er nr. 06 i heftet. Jeg har tidligere strikket body modell nr. 03 fra samme hefte.

Garnet er fra Sparkjøp i fargene brun nr. 854, marineblå nr. 810, jeansblå nr. 816 og naturhvit nr. 800. Pinnene jeg bruker en nr. 2,5. Dette er  ikke garnet som er anbefalt i oppskrifta, men et lite utvalg fra garnlageret mitt.

Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler – men hvordan?

Hvordan velge riktig garn til riktig bruk? skriver jeg litt om hvilket garn som kan være lurt å bruke til ulike bruksområder. Jeg har også valgt å ha en mørk farge på bodyen, fordi babybæsj visstnok setter en del farge på klær. 

Sitronsåpa fra på stell er utmerket til å fjerne flekker både på ulltøy og andre typer tekstiler. Det er derimot noe jeg har god erfaring med. Nå skal det nevnes at jeg ikke har forsøkt såpa på babybæsj, så her kan jeg ikke uttale meg fra erfaring…

Både halsen og ermhullene er formet slik som jeg feller til jevne ermetopper. Det gir en glatt fin kant å plukke opp masker fra.

Jeg har heklet en kant med krepsemasker. Kanten skulle egentlig være brun, men jeg fikk rett og slett for lite garn, Dette er garn som er hentet ut av garnlageret mitt, og jeg glemte å veie nøstet før jeg gikk i gang. Så det kan godt hende at jeg hadde et dårlig utgangspunkt med en påbegynt nøste. Men da falt valget på marineblå kant.

Etter å ha heklet kanten langs den øvre kanten, fant jeg ut at det manglet noe på den nederste kanten, så da ble det en ekstra runde med krepsemasker også her. Syns egentlig det ble veldig fint slik!

Bodyen har trykknapper både i skrittet og på skuldrene, slik kan det enkelt velges hvilken retning plagget skal tas av fra. Rundt kanten nede er det avsluttet med en runde heklede fastmasker.

Sokkene er fra Drops og heter Tiny Toes. Jeg valgte å ta inn både jeansblå og marineblå i sokkene for at dem skulle “henge sammen” med bodyen. 

​Jeg har strikket mønster med 2 og 3 tråder på venstre pekefinger. Og trådene er festet på glattstrikk SLIK.

Litt utfordrende mønster å strikke med 3-tråder og til tider lange sprang, men fint ble det – der er det ingen tvil om!
 


#DaleGarn #body #LofotenMønster

Lik Strikkepikens facebookside!

10 kommentarer
    1. Så flott du har strikket denne gangen. Liker virkelig farven.
      Krepsemasker må jeg prøve det er det lille ekstra rundt kantene.

    2. Hei 🙂 du har så trolig mye fint på bloggen din. jeg elsker og strikke selv men har ikke prøvd og strikke skikkelige klær enda. det går for det meste i sokker 🙂

    3. Mange takk for det 🙂 små søte kropper hjelper på uansett type tøy, spør du meg! Nettopp det som gjør det så takknemlig å strikke til små barn 🙂

    4. Hei og takk for en veldig fin kommentar! 🙂

      Sokker er da skikkelige klær! Men går ut ifra at du mener plagg med litt størrelse på. Sokker er kanskje et av de mest nyttige plaggene som finnes, tilogmed 😉

      Mange unngår å strikke sokker for dem frykter hælen, så du har et veldig godt grunnlag for å begynne på no mer utfordrende. Som det blir sagt i reklamen til posten “det er bare å hoppe seg ut i det!

    5. Hei og takk for din kommentar! Farger er gøy å leke med 🙂

      Krepsemasker bør du absolutt lære deg. Teknikker som tilfører “det lille ekstra” liker vi 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg