Hvordan strikke kroklisseribb frem og tilbake + rundt?

Jeg er i gang med et nytt kofteprosjekt og har som vanlig lyst til å bytte ut vrangboden på kofta med noe mer spennende. Teknikken jeg har tenkt å bruke denne gangen har jeg vist om en god stund, men har ikke hatt et passende prosjekt å kombinere den med. For det viktigste av alt er jo at det blir riktig!

Prosjektet er blomsterjakke og det skriver jeg mer om HER.
 

Denne videoen viser veldig greit både mønsteret frem og tilbake og rundt. Side jeg skal ha dette mønsteret både nede på ermene, nede på bolen og i halskanten, har jeg valgt å legge til oppklippsmasker også til ribben, slik at alle delene blir strikket rundt, siden det er en marginal forskjell mellom flat og rundt variant. Jeg har gjort samme variant i min vridde vrangbord, ikke fordi resultatet blir litt ulikt, men fordi det er det enkleste å gjøre et slik. En smart måte å omgå problemet. 

Jeg har ikke testa avfellinga til dette mønsteret, men jeg har planer om å gjøre slik som vist i videoen.

Når det kom til opplegg hadde jeg i utgangspunktet tenkt å bruke Channel Island Cast On. Men dette er en ribb som passet bedre til et mønster som er delelig på 2. Kroklisseribb er som kjent delelig på 3. Jeg lette etter en passende metode, og kom frem til DENNE. Den skulle vise seg å være helt overkommelig å legge opp, og den passer fint til 1 rett og 1 vrang, men det ble bare krøll når jeg skulle strikke første pinne – det ble på ingen måte noe brukbart resultat. Ergo jeg skrota hele den ideen.

Etter det måtte jeg finne på noe lurt selv. Jeg kom frem til at dem måtte være mulig å legge opp 2 rette og 1 vrang med Channel Island Cast On. Og som jeg alltid sier: lurer du må noe, strikke en prøvelapp og finn det ut! Det viste seg å fungere helt utmerket, så da ble det slik da!

Når kroklisseribb skal strikkes anbefaler jeg å ha spisse pinner, for det gjør simpelthen jobben mye enklere. Min erfaring er at slike mønster viser best med alpakka og superwashbehandlet garn. Jeg innbiller meg at dette har noe med at garnet er glattere og dermed kommer maskedefinisjonen mer frem. 

Litt tidkrevende å strikke, men kroklisseribb gir en spennende effekt, samtidig som den er elastisk!
 


#RickrackRib #Kroklisseribb

Lik strikkepikens facebookside og få flere teknikktips og masse inspirasjon!
 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg