Hvordan strikke vridd vrangbord rundt + frem og tilbake?

Vridd vrangbord er nesten det samme som vanlig vrangbord, eneste forskjellen er at de rette maskene på rettsiden av arbeidet er strikket vridd. Dette oppnås med å strikke i bakerste tråd i maska i rettmaskene.

Men hvorfor strikke vridd vrangbord? Det er riktignok noe som tar litt mer tid en vanlig 1 rett og 1 vrang, men uttrykket blir litt mer striglet og følelsen er mer fast. 

Videoen viser hvordan den vridde vrangborden strikkes frem og tilbake.

Armer på norske strikkejakker strikkes som regel rundt. For å få samme effekt er det bare å gjenta omgang 1 til arbeidet måler ønsket lengde. 

Om noen lurer på hva jeg har gjort mer nede på vrangborden, så kan jeg legge til at jeg har lagt opp med Channel Island opplegg, strikket 3 omganger med naturfarget garn og deretter byttet farge til koksgrå med teknikken strikke rene striper til ribb og vrangbord.

Vanligvis strikkes ribbekanten nede på kofter frem og tilbake. Men siden det er rimelig ukomfortabelt å strikke omgang 2 over så mange masker, har jeg lagt opp 4 klippemasker på midten, slik at jeg kan strikke rundt i stedet slik som armen over.

Dette er en metode som ikke vil gå sammen med enkle knappestolper som strikkes horisontalt. Da må vrangborden nede på bolen strikkes frem og tilbake, uten de ekstra klippemaskene jeg har lagt opp på mitt prosjekt. Stolpene må også strikkes frem og tilbake, med få masker og mange pinner/omganger.

Ekstra klippemasker og strikke rundt på bolen, vil fungere med enkle knappestolper som strikkes vertikalt. Men når stolpene skal strikkes, må disse strikkes frem og tilbake. Altså mange masker og pinner/omganger.

Denne metoden vil derimot fungere godt med doble stolper i glattstrikk eller doble sandwich-stolper med rullekant. Og det er førstnevnte metoden jeg planlegger å bruke på min variant av telemarkskofta. Det blir rett og slett det enkleste og det jeg liker best!



#vriddvrangbord #vriddemasker #vridderettmasker

Lik Strikkepiken facebookside og vær oppdatert på nye bloggposter, til en hver tid!

2 kommentarer
    1. Takk for gode tips! Jeg skal def bruke de stolpene på neste prosjekt. Planlegging er kanskje ikke så dumt😀 Har du forresten strikket vr.bordene dobbelt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg