Strikkeskole - kjekt å vite

Forarbeid til nytt prosjekt - Fanatrøya - med tvinnarand

Jeg er godt i gang med å komponere min helt egen Fanatrøye etter gamle orginale mønstre og teknikker. En passe utfordring og en gylden mulighet til å lære seg noe nytt. 

Boka Fanatrøyer inneholder mange mønstervariasjoner til en av norges mest populære kofter. Jeg har tidligere skrevet litt om det i forbindelse med ei anna Fanatrøye med rundfelling jeg har strikket tidligere. 

Latvian braid, tvebandstrikk eller tvinnarand, er en metode som er brukt nederst på de gamle koftene. Jeg fant heldigvis en video på youtube. 

De to nederste radene med ruter er de blå rutene strikket med vrangmasker og de hvite med glattstrikk. På de 3 radene over har jeg gjort det motsatt. Jeg har viet et helt innlegg til teksturerte Fanaruter. Jeg har også sjekka ut litt forskjellige mønstervarianter og prøvd med på en pinne med tvinnarand

 Når jeg først skal legge så mye jobb i ei kofte, er en prøvelapp en lønnsom innvestering rent arbeidsmessig, for å få et resultat som er tilfredstillende!

#tvinnarand #tvedebandsstrikk #latvianbraid

Lik strikkepikens facebookside og få flere tekniske tips og kreative inputt! 

10 fine kommentarer

Oldemorbloggen

03.04.2013 kl.22:03

Eg likar veldig godt fanatrøye, dette ser lovande ut.

Greta

03.04.2013 kl.22:09

Du er no bare ikkje sann da. Det blir spennde å gølge prosjektet ditt. tolmodig her og egen evne til å fåt il alt du prøver på, det er hvertfall heilt kalrt. Lykke til

Strikkepiken

03.04.2013 kl.22:18

Oldemorbloggen: Ja, den er veldig fin :) så langt ser det ut til å bli bra, håper bare det fortsetter slik :)

Strikkepiken

03.04.2013 kl.22:22

Greta: Joda, jeg er i aller høyeste grad virkelig :P Jeg liker jo litt hjerne-trim, vet du! Min største skrekk er å stagnere og ikke ta til seg ny lærdom! Det vil jeg ikke ha noe av, dermed må slike prosjekter til :) Takk for det :)

Siv Jensen

04.04.2013 kl.19:40

Stiligt^^,) Du er flink^^

Strikkepiken

04.04.2013 kl.22:21

Siv Jensen: Takk for det :)

Full av Ull

06.04.2013 kl.08:09

Det var utrolig fint å strikke firkantene nederst i rett og vrang-mønster. Det har jeg aldri sett før, men jeg likte det godt! :)

Strikkepiken

06.04.2013 kl.12:57

Full av Ull: Takk for det :) Ja, jeg kom over denne strikkemetoden i boka om Fanatrøya og jeg syntes umiddelbart dette var en god ide. Jeg liker at det er en litt spesiell vri på ting jeg lager :)

justnu

15.04.2013 kl.04:32

Når jeg leser dette får jeg nesten lyst til å strikke. Men når jeg tenker tilbake på mine prosjekt i kunst og håndverken som mine venner aldri har glemt hvordan så ut tror jeg at jeg skal forholde meg til tegning X)

Bra blogg! Stå på!

Strikkepiken

15.04.2013 kl.18:30

justnu: Så hyggelig at du liker bloggen min! :) Sånt varmer et kreativt hjerte :)