Ribb i 2 farger - vertikale striper

Det er en kjent sak at jeg liker strikke med mange ulike teknikker, spesielt om disse kan integreres i tradisjonelle koftemnster og tilfre det lille ekstra. Denne teknikken har jeg faktisk visst om i godt over 10 r, for jeg lrte den av en medelev nr jeg gikk VK1 Design og Tekstil p vidregnede skole.

Jeg har ikke noe norsk navn p denne teknikken, men p engelsk gr den for currogatet ribbing. Er det derimot noen som har et navn p denne teknikken, vil jeg gjerne hre det!

Her vises teknikken garn som er ton-i-ton og dermed blir ikke denne teknikken s prangende, som den har potensiale til bli. Dette er nemlig ribbekanten til Osterjakken med raglanfelling fra kofteboken 2, og siden kofta er i heldekkende mnster ville jeg ha en diskr kant som samtidig er litt spennende. 

Jeg har tidligere strikket votter og brukt denne teknikken til kruset med ribb i 1 rett og 1 vrang HER, og 2 rett og 2 vrang HER. P vottene er det strikket en variasjon av disse stripene som gr vertikalt, der vrangmaskene bytter farge etter hver 3. omgang, ergo det blir horisontale striper i tillegg. 

Den dekorative kanten i grnt og hvitt er tvinnarand og det har jeg skrevet et innlegg om HER.

Greit forklart i videoen her. Dette er en vrangbord som tar noks lang tid strikke og ikke blir den spesielt elastisk, men den blir veldig flott!

Jeg holder ogs trden til de vrange maskene p venstre pekefinger og trden til rettmaskene i hyre hnd. S langt har jeg ikke funnet noe bedre mte gjre dette p.

Det som ikke nevnes i videoen over er at alle masker p frste omgang burde strikkes rett. Hvorfor det er slik har jeg skrevet om i bloggposten Hvordan strikke rene striper p ribb og vrangbord?

Hvordan jeg har ftt til denne gr kanten i I-cord Cast On, skriver jeg om HER.

Dette er en strikketeknikk som jeg s langt bare har prvd strikke i runden, men jeg har planer om prve strikke den frem og tilbake. Hvor godt det lar seg gjre, skal jeg komme med tilbake til. For sitere Rudolf Blodstrupmoen i Flklypa "time will show!"

#currogatetrib #Ribbi2Farger #Osterjakken #kofteboken2

Lik strikkepikens facebookside og f flere strikketips!

2 fine kommentarer

handarbeidsglede

29.08.2016 kl.20:55

Det er s morsomt flge bloggen din - og se p alle de ulike teknikkene du bruker i prosjektene dine. Det er s mange unge jenter i dag som ikke kan strikke i det hele tatt, s det er fint se at det finnes noen som er superflinke ogs!

Strikkepiken

29.08.2016 kl.23:20

handarbeidsglede: Takk for veldig god tilbakemelding! :)

Jeg hper jo kunne inspirere nettopp disse som ikke kan, eller ikke kan s mye eller til og med de som kan mye ;)