Ribb i 2 farger – vertikale striper

Det er en kjent sak at jeg liker å strikke med mange ulike teknikker, spesielt om disse kan integreres i tradisjonelle koftemønster og tilføre det lille ekstra. Denne teknikken har jeg faktisk visst om i godt over 10 år, for jeg lærte den av en medelev når jeg gikk VK1 Design og Tekstil på vidregånede skole.
 
Jeg har ikke noe norsk navn på denne teknikken, men på engelsk går den for currogatet ribbing. Er det derimot noen som har et navn på denne teknikken, vil jeg gjerne høre det!
 

Her vises teknikken garn som er ton-i-ton og dermed blir ikke denne teknikken så prangende, som den har potensiale til å bli. Dette er nemlig ribbekanten til Osterjakken med raglanfelling fra kofteboken 2, og siden kofta er i heldekkende mønster ville jeg ha en diskrè kant som samtidig er litt spennende. 

 
Jeg har tidligere strikket votter og brukt denne teknikken til kruset med ribb i 1 rett og 1 vrang HER, og 2 rett og 2 vrang HER. På vottene er det strikket en variasjon av disse stripene som går vertikalt, der vrangmaskene bytter farge etter hver 3. omgang, ergo det blir horisontale striper i tillegg. 

 

Den dekorative kanten i grønt og hvitt er tvinnarand og det har jeg skrevet et innlegg om HER.

Greit forklart i videoen her. Dette er en vrangbord som tar nokså lang tid å strikke og ikke blir den spesielt elastisk, men den blir veldig flott!

Jeg holder også tråden til de vrange maskene på venstre pekefinger og tråden til rettmaskene i høyre hånd. Så langt har jeg ikke funnet noe bedre måte å gjøre dette på.

Det som ikke nevnes i videoen over er at alle masker på første omgang burde strikkes rett. Hvorfor det er slik har jeg skrevet om i bloggposten Hvordan strikke rene striper på ribb og vrangbord?

Hvordan jeg har fått til denne grå kanten i I-cord Cast On, skriver jeg om HER.

Dette er en strikketeknikk som jeg så langt bare har prøvd å strikke i runden, men jeg har planer om å prøve å strikke den frem og tilbake. Hvor godt det lar seg gjøre, skal jeg komme med tilbake til. For å sitere Rudolf Blodstrupmoen i Flåklypa “time will show!”


#currogatetrib #Ribbi2Farger #Osterjakken #kofteboken2

Lik strikkepikens facebookside og få flere strikketips!

 

4 kommentarer
    1. Det er så morsomt å følge bloggen din – og se på alle de ulike teknikkene du bruker i prosjektene dine. Det er så mange unge jenter i dag som ikke kan strikke i det hele tatt, så det er fint å se at det finnes noen som er superflinke også!

    2. handarbeidsglede: Takk for veldig god tilbakemelding! 🙂

      Jeg håper jo å kunne inspirere nettopp disse som ikke kan, eller ikke kan så mye eller til og med de som kan mye 😉

    3. Hei. Jeg strikker jakken nå fordi jeg liker din utgave så godt. Jeg lurer på den ribben nederst på jakken. La du opp ca det samme som maskene ellers på bolen? Tenker siden den er så lite elastisk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg