Body modell nr. 03 fra Dale Garn

7. mars kom ett nytt lite familiemedlem til verden. Søskenbarnet mitt fikk en liten gutt, og sånt må gjøres stas på. Jeg har dermed plukket ut mønster jeg hadde lyst til å teste ut og garn fra garnlageret mitt. Body skal jo være vidunderplagg til små barn, sokker trenger alle, samt ull er gull – ergo jeg burde være innafor.

Oppskriften er fra Dale Garn sitt hefte Retro Baby nr. 319. Fra samme hefte har jeg tidligere strikket dette babysettet i Kongsemnemønster

Bodyen er strikket på pinner nr. 2,5 og kanten heklet med krok nr. 2. Garnet er fra Sparkjøp i fargene hvit nr. 801 og melert blå nr. 873. Sistnevnte farge tror jeg er utgått. Dette er riktignok ikke garnet som er anbefalt i oppskrifta, men jeg har skrevet et blogginnlegg om Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler – men hvordan?

Hvordan velge riktig garn til riktig bruk? skriver jeg litt om hvilket garn som kan være lurt å bruke til ulike bruksområder. Jeg har også valgt å ha en mørk underdel på bodyen fordi babybæsj visstnok skal ha en notorisk evne til å farge av på klær. Sitronsåpa fra på stell er utmerket til å fjerne flekker på ulltøy, og andre typer tekstiler, noe jeg har god erfaring med. Nå skal det nevnes at jeg ikke har forsøkt den på babybæsj da, så her kan jeg ikke uttale meg fra erfaring…

Bodyen har trykknapper både i skrittet og på skuldrene, slik kan det enkelt velges hvilken retning plagget skal tas av fra. Rundt kanten nede er det avsluttet med en runde heklede fastmasker.

Mønsteret er strikket med 2 tråder på venstre pekefinger. Det ser riktignok noe mer avansert ut med garn som skifter farge, men det er jo i bunn og grunn bare 2 ulike farger å strikke med.

Kanten oppe er heklet med en runde krepsemasker. En dekorativ avslutning som ikke stjeler hele showet, men som gir en fin detalj. 

Både halsen og ermhullene er formet slik som jeg feller til jevne ermetopper. Det gir en glatt fin kant å plukke opp masker fra.

Oppskriften på sokkene er fra Garnstudio og er å finne HER. Jeg har allerede strikket mange par etter denne oppskriften, praktiske gode sokker med god passform, uten noe ekstra stash.

Trådene har jeg festa på glattstrikk SLIK.

Ikke så veldig kompliserte saker, men moro og fint likevel. Og til nytte kommer gaven garantert!


#retrobaby319 #DaleGarn #body #ull #StrikkTilBaby

Lik strikkepikens facebookside da vel! 

8 kommentarer
    1. Såå fin, og kreativt fargevalg! Har selv akkurat strikket en egen versjon av sinnasaugenseren. Sjekk den gjerne ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg