Babysett i Kongsemnemønster fra Dale Garn

Et bittelite kofteprosjekt til et bittelite nytt menneske, er ferdig! 

Garnet er Baby ull fra Sparkjøp i fargene naturhvitt nr. 800 og koksgrå nr. 827. Settet er i 100% merinoull og superwashbehandlet, fint til små mennesker. Jeg har tidligere skrevet en grundig bloggpost om hvordan velge riktig garn til riktig bruk? Og garnvalget er inspirert av denne filosofien. Oppskriften på jakken og luen er fra Dale Garn Retro Baby nr. 319.

Koften ble lagt opp med midlertidig opplegg som senere ble strikket sammen til en brett. Her er det viktig å feste eventuelle tråder før bretten strikkes sammen, da blir trådfestinga på innsiden og ikke synlig, selv fra vrangen. Jeg har brukt pinner nr. 2 til belegg, nr. 2,5 til kantene og nr. 3 til selve jakka.

Nå ble det avglemt å ta et eget bilde av økingene på ermene, men det er som vanlig økinger som heller til høyre og venstre med en merkemaske i koksgrått mellom. 

Hullene under ermene har jeg sydd sammen med maskesting

Jeg har felt til raglanermer med fellinger som heller mot høyre og venstre. Det var noe uklart i hvilke farger maskene før felling skulle strikkes, så jeg lagde min egen variant og strikket en merkemaske i koksgrå, og felt 1 maske på hver side slik det repeterende mønsteret tilsa.

Jeg har strikket mønster med 2 tråder på venstre pekefinger og for hver 3. maske har jeg hengt opp tråden. Dette er for å gjøre det vanskeligere for bittesmå fingre til å hekte seg i mønstertrådene som går på baksiden av arbeidet. 

For å formen halsen har jeg pent måtte strikke mønster frem og tilbakeHalsen er formet uten felling, søm eller klipping – men med forkortede pinner. Halskanten er dobbel i glattstrikk og sydd ned med usynlig søm.

Jakken er montert med doble knappestolper, stolpene jeg liker best, med tilhørende perfekte knapphull til doble stolper. Med så små knapper trengte jeg bare å lage knapphull over en eneste liten maske…! Selv om knappene er små har dem blitt sydd i med hals. Dette skriver jeg om i innlegget hvordan sy i en 2- og 4-hullsknapper?

Lue hører egentlig til genservarianten i oppskriftshefte, men siden den luen som tilhører jakken har færre størrelser å velge mellom, og ingen som passer til str. 6 mnd som jeg strikker, har jeg valgt å gå for luen til genseren. Luen har fått øreklaffer og de er hentet fra oppskriften til dette Marius-settet.

Oppskriften på vottene er å finne HER. Utgangspunktet var med mønsterstrikk, men det hoppet jeg galant over, siden jeg syns det ble nok med mønster både på jakke og lue. Pinnene jeg har brukt er nr. 2,5. 

Oppskriften på sokkene er også fra Garnstudio og er å finne HER . Sokkene er også strikket på pinner nr. 2,5. Sokkene har fått en en rad med hullbord, som jeg har satt strikk i. Jeg har nemlig hørt at små babysokker er notorisk flinke til å stikke av, så dette er bare et tiltak som skal sørge for å disse sitter godt på foten. 

Oppskriften på buksen er å finne HER. Ikke noe sånn hokkus pokkus, men enkel og hvit. Vrangbordene er strikket på pinner nr. 2,5 og selve buksa på nr. 3. Trådene er festet SLIK til ribbestrikk og SLIK på glatt- og mønsterstrikk. Som alltid legger jeg med en lapp om vaskeanvisninger for å å sikre ekstra lang levetid på plaggene. 

Dette er desidert den minste kofta jeg noen sinne har strikket, men gleden for å ha ferdigstilt prosjektet blir ikke mindre av den grunn!


#DaleKongsemne #DaleGarn

 

Lik strikkepikens facebookside og få mer inspirasjon og teknikktips!

6 kommentarer
    1. Dette ble et fantastisk flott sett, og garantert verdsatt. Dette kan gå i arv i denne familien over flere år. Sånne ting blir ikke utslitt. Du skal være stolt av dette og de skal være glad for alt arbeidet som er lagt ned i dette.

    2. fjellgeitbundingen: Tusenvis av takk! Dette er til gutten til en ekstra god venninne, som er vel verd å gjøre ekstra stas på 🙂

      Det er planen 😉 får av og til bilder på snapchat der deler av settet allerede er kommet i bruk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg