Blomsterjakke – nytt kofteprosjekt – sponset innlegg

Jeg ble for litt siden kontaktet av en helt fersk garnbutikken på nett, Strikkia. Dem lurte på om jeg ville inngå et samarbeid med dem. Samarbeid som er relevant opp mot bloggen min sitt innhold er alltid av interesse! Nettbutikken har sponset meg med garn til dette prosjektet og jeg gleder meg til å gå i gang. 

Det var egentlig tilfeldig at jeg oppdaget blomsterjakken, men før eller siden hadde jeg nok dumpa over den likevel. Den står nemlig utstilt i begge mine lokale garnbutikker. Da riktignok i hvitt og gult, strikket i Sisu.

Nå er jeg ikke så veldig begeistra for gult selv, i og med dette er en farge jeg ikke kler i det hele tatt. Men jeg syns så absolutt kofta var veldig flott, den trenger bare litt andre farger og garn for å passe nettopp meg. Jakken er feminin til tross for sin rette fasong, med isydde ermer, min favoritt-type ermer!

Oppskriften er å finne i heftet hverdag fra Sandnesgarn.

Jeg har som vanlig planer om å bytte ut vrangborden, med noe mer spennende, men med samme typen egenskaper. Det skal jeg selvfølgelig komme tilbake til!

Når det kommer til stolpene har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med dem. Siden garnet er såpass tynt regner jeg med at det blir doble stolper av noe slag. Jeg lurer på om jeg kanskje må finne på en variant av Sandwich-stolper med rullekant. Men dette må jeg føle meg litt frem på når prosjektet nærmer seg slutten. 

Garnet er Drops Alpaca i fargene hvitt nr. 1101 og lilla nr. 4400. Jeg har tidligere skrevet bloggposten Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler – men hvordan? og det er disse spillereglene jeg forholder meg til, også her. Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg der jeg forteller hvordan jeg manuvrerer når jeg velger garn til ulike prosjekter – Hvordan velge riktig garn til riktig bruk? 

Er jeg i tvil om kombinasjonen pinner og garn, strikker jeg prøvelapp. Det var jeg i dette tilfellet her. Jeg valgte først å strikke med anbefalt pinnetykkelse i oppskrifta, pinner nr. 3. Dette skulle vise seg å bli alt for fast i forhold til hva oppskrifta hadde som utgangspunkt.

Denne firkanten i plast fra Succaplokki, som har et indre mål på 10×10 cm, er et supert verktøy når strikkefastheten skal fastslås!

Jeg måtte opp et halvt pinnenummer for å nå i strikkefastheten 27 masker på 10 cm. Egentlig likte jeg den fastere strikkefastheten best, min erfaring er at alpakka fint tåler en mer kompakt strikkefasthet, men da hadde jeg måtte regne om hele oppskrifta og det frista lite. Titt gjerne innom blogginnlegget Riktig strikkefasthet – prøvelapp en billig investering? Her forklarer jeg grundig mine tanker rundt temaet. 

Litt spesifikasjoner om garnets egenskaper er å finne bak på banderolen.

Alpaca kan toves, det viste du kanskje ikke? Min erfaring er at tove alpakka blir mykere og ikke så tykt å tove med som 100% saueull. Les mer HER

Prosjekter jeg har brukt dette garnet i tidligere:

Lilla pulsvarmere med perler på

Blonde-leggvarmere i tynn alpaca

Rosa stripejakke

Rød kjole

Dette er et garn jeg har strikket mye med tidligere, men ikke så mye mønster. Jeg har mange gode erfaringer med garnet, og syns det blir jevnt og fint når jeg strikker. Jeg liker det f.eks. bedre enn f.eks. Sandnes sin tynn alpakka, for den røyter så fælt, det gjør ikke denne fra Drops. 
 

Hvem er Strikkia?

Strikkia er en nystartet strikkebutikk som selger Drops-garn på nettet. Firmaet bak nettbutikken driver flere andre nettbutikker, og er i overkant 10 år. Nettbutikken kjører de samme salgene som andre Drops forhandlere, ellers holder de gode priser utenom kampanjeperiodene. Strikkia tilbyr rask levering av varene og legger ved en liten overraskelse i pakkene som sendes ut. Pakkene sendes med sporing via posten, frakten koster 59 kr. Ordre over 800 kr får gratis frakt med sporing.  

Så hører det med til historia at dette garnet har verdens søteste magebånd!

Jeg vet det har rast mange debatter inne på de ulike strikkegruppene inne på facebook angående dyrt vs. såkalt billig garn. Jeg strikker med begge deler og har konkludert med at pris og kvalitet ikke nødvendigvis henger sammen. Strikk med det garnet du liker og drit i resten – det er i alle fall min innfallsvinkel!


#strikkia #dropsalpaca #blomsterjakken

Lik Strikkepikens facebookside da vell!

6 kommentarer
    1. Liker din siste settning, drit i hva andre strikker i for garn. Jeg kjøpte garnet Mandarin Petit fra Sandnes garn. Dyrt var det men likte det ikke. Gikk ned i pinnestørrelse men det ble ikke bra.
      Smartgarn fra Sandnes blir det nå. Holder formen, mykt, og det går fort at strikke med.
      Spennende at se ditt nye prosjekt. Skjønner ikke at du får tid at gjøre så mye fint.

    2. Hei 🙂 jeg liker egentlig heller ikke mandarin petit. Er heller ikke så begeistret for Smart, syns det knirker når en tar i det. Da liker jeg bedre merino extra fine fra drops 🙂

      Så gøy at du liker å følge med på hva jeg holder på med! Jeg er god til å planlegge, har alltid flere strikketøy på gang og sitter som regel ikke uten strikketøy mellom hendene. Ha noe som er enkelt å begynne på og lett tilgjengelig, er en suksessfaktor for at det blir strikket noen omganger hele tiden 😉

    3. Du er virkelig en dyktig og grundig strikker! Takk for alle gode tips som du deler!
      Jeg har strikket mye med drops garn, fordi det er billigere enn andre. Men nå har jeg sluttet å kjøpe det, fordi klærne jeg strikket av det fort begynte å nuppe og ble slaskete. Det er ikke gøy når man har brukt lang tid på å lage noe! Noen av bomullsgarnene deres er de eneste jeg kan anbefale.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg