Sandwich-stolper med rullekant

Stort sett er gjennomsnittlig noe virkelig verd å satse på, men ikke alltid. Jeg hadde veldig behov for å prøve noe nytt når jeg skulle montere min medaljekofte med raglanfelling. Dette er doble stolper som strikkes både fra utsiden og innsiden, strikkes sammen og felles av med I-cord-avfelling. Det høres flott og komplisert ut, ikke sant? Men så fryktelig vanskelig er det ikke, og det er heller ikke så langt unna sin norske slektning doble stolper

Jeg har strikket ferdig min medaljekofte med raglanfelling, og jeg har nøyd meg med 4 vrangmasker til å klippe i. Jeg prøver alltid å være kjip når det kommer til antall oppklippsmasker, fordi jeg syns dette er sløsing med garn. Jeg strikker uansett belegg eller lager doble stolper og gjemme sårkanten inni. Og da blir flere masker bare i veien, og må klippes vekk uansett. 

Jeg har lest litt på nett og dette er visst egentlig en teknikk som brukes i samarbeid med hekling eller steeking, men siden jeg er veldig fornøyd med å bruke symaskina til å sikre trådene før jeg klipper, og jeg har dermed holdt meg til det. Jeg har hørt at det er mange som har stor suksess med å bruke heklekroken, men jeg syns resultatet ser tykt og klumpete ut og har dermed ikke latt meg friste. Mulig jeg har gått glipp av noe stort, men jeg er lykkelig uvitende på nåværende tidspunkt. 

Jeg liker å bruke rettsømmer og har stilt inn symaskina mi på stinglende 1,5. Jeg syr tre sømmer på hver side, totalt 6, og klipper midt mellom. 

Inga er med og observerer…

…Svært nøye! 

Hun er forøvrig blitt helt bra i øyet sitt etter at hun ble hasteoperert på Stjørdal smådyrklinikk etter en katteklo stakk hull på øyet hennes.  

 

Jeg har lagt et ark mellom for- og bakstykket, for å unngå å hekte saksa i trådene i ryggen og klippe noe som slettes ikke skal klippes. Egentlig kan det brukes hva som helst nesten til å legge mellom, papp, avis, skjærefjøl eller noe sånt. 

Jeg har merket kofta i 5 cm intervaller og plukker opp 13 masker, med heklekrok nr. 2,5. Så når heklekroken et fylt med 13 masker overfører jeg dette til strikkepinnen jeg skal bruke som er nr. 2,5. 

Når det kommer til hvor mange masker som skal plukkes opp er en annen vanlig formel plukk opp 3 m pr. 4 omgang. Dette gjelder uansett om det er tynt garn (type finull) eller tykkere (type Peer Gynt). Jeg foretrekker å merke for hver 5. cm, dette forhindrer bedre at stolpene blir skeive i forhold til hverandre. For en ting er jo at stolpene skal stemme med hverandre når knapphull skal på, men mønsteret på ene siden av åpningen skal også stemme med den andre siden, også når knappene er kommet i. 

Dette er et endestykke som er beregnet på 5 pinner, fra Clover. Syns den er veldig fin med form som en sau. Det hører også med til historien at en sitter best på pinnen, av alle de ulike maskestopperne jeg har. Den finnes også i lilla, beregnet for tykkere pinner.

Etter at alle maskene er plukket opp, setter jeg merke i intervaller på 20 masker for å gjøre det enklere og telle. Nå er det viktig å notere seg ned maskeantaller, slik at begge stolpene blir like lange. 

Sånn blir innsiden seende ut. 

Når stolpen er strikket til ønsket bredde, settes denne siden på vent. Så plukkes nye masker opp på innsiden i de maskebuene etter at stolpemaskene ble plukket opp på utsiden. 

Så strikkes stolpen på innsiden en pinne mindre enn den på utsiden.

Så strikkes disse pinnene sammen fra retten. 

For- og baksiden strikkes sammen med vrange mot vrange, med sårkanten i mellom. Det strikkes 2 masker sammen fra hver pinne. For å lage en enkel variant av disse stolpene, kan de felles av nå. Eventuelt kan det hekles i avfellingskanten, men det er en helt annen historie. 

Slik ser det nå ut fra retten, 2 pinner med masker er blitt til 1 pinne med masker på.

Slik ser det ut på vrangsiden glattstrikk med en enkel rille som viser hvor sammenføyningen er.

Nå er det klart for å begynne med rullekanten, som strikkes i kontrastfarge. 

8YdYE3cPuMI

Det er faktisk en egen avfellingsmetode som gir denne fine rullekanten. Litt ekstra arbeid er det, men etter min mening veldig verdt det. 

Jeg kunne selvfølgelig ikke nøye meg med den vanlig I-Cord bind off, men valgte en variant som etter min mening er både finere og enklere. 

Kofta blir veldig ren og ryddig på innsiden.

Ingen håndsøm langs knappestolpene.

En marineblå rille har det blitt etter at jeg strikket sammen utsiden og innsiden av stolpene, fra rettsiden. 

I-cord-bind-off-kanten er fyldig og fin!

Knappene fikk jeg til bursdagen for flere år siden. Jeg har ikke helt visst hva jeg skulle gjøre med dem for jeg syns ikke dem passet til noen av de tidligere kofteprosjektene mine. Men nå fant heldigvis kofteknappene sin kofte og jeg ble faktisk veldig fornøyd med knappevalget!

Jeg har brukt perfekte knapphull til doble stolper, men det skylle vise seg å lage hodebry og mye improvisering. Selv om jeg har gjort dette og er fornøyd med resultatet, var det knapphullene som skapte størst problemer på hele monteringa. Det er på ingen måte noe jeg anbefaler til en som er litt fersk på montering. Derimot anbefaler jeg å strikke forsterka knapphull til denne stolpe-varianten.

I tillegg til sandwichstolper med rullekant har jeg 4 andre alternativ til knappestolper:

Utrolig hvor stor effekt en liten stripe i kontrastfarge kan ha på en hel kofte. Jeg er veldig fornøyd mer resultatet selv om jeg støtte på problemer under veis. Dette er forøvrig en veldig fin teknikk til å piffe opp en kofte, og i tillegg bruke restegarn. Selvfølgelig kan denne kanten strikkes i samme farge som selve knappestolpene noe som gir et mer moderat uttrykk, men som helt klart bidrar med det lille ekstra. Veldig kjekt å utvide horisonten litt!


 

#steeksandwich #Icord #Icordbindoff #koftemontering

Lik strikkepikens facebookside og få flere montering- og strikketips!

21 kommentarer
    1. Hei ramlet over innlegget ditt over da jeg søkte på noe annet. Ble nyskjerrig og tittet innom leste og nå er jeg glad jeg gjorde det. Så superfine stolper og veldig greit forklart. og den fine avslutningen da. virkelig prikken over i en. Fikk lyst til å gjøre det samme når jeg skal igang med mine kofter. Håper det oasser på de og. Skal strikke Trønderkofta og Mollykofta.. 😁 det eneste jeg fundere på er nok knapphullene. Men det er langt dit 😄

    2. astrid lewis: Så gøy at du ramlet inn hit da, og at du trives her! 🙂

      Dette er sikkert en teknikk som kan brukes på flere kofter, men jeg syns det ble ekstra fint å stramme opp kofta med en slik kant, i kontrast til et mer flytende mønster. Det som er så fint med denne kanten, den strikkes på helt til slutt, og skulle det ikke bli bra er det bare å rekke den opp og felle av eller bytte farge på kanten.

      Når det kommer til knapphullene er du ikke den første som spør om det. Jeg skal gå inn og legge inn en link til knapphullene jeg anbefaler. Det ble rett og slett glemt av når jeg skrev på bloggposten i går. Så innen du kommer dit, skal jeg ha en anbefaling klar 🙂

    3. Utrolig flott stolpe. Sånn har jeg aldri gjort det. Var en super ide. Skal jammen meg ha det i minne til neste kofte. 🙂 Tusen takk

    4. Du er så fantastisk flink! Setter veldig pris på at du deler alle dine tips og triks med oss alle 🙂

    5. Nydelig montert, og kofta ble bare så vakker!! Det gjorde rett og slett prikken over I’en. Takk for gode tips og linker til videoer:)

    6. Maja: Takk og takk 🙂 Det kommer en egen bloggpost med flere bilder av kofta og alle teknikkene jeg har brukt 🙂

      Bra du finner lesestoff som du liker 🙂

    7. Noe så forseggjort og pent. Dette skal jeg prøve når jeg snart skal montere min bøvertun m ruter 🙂

    8. Ser superfint ut! Jeg vurderer å gjøre det samme med et jakke-prosjekt, men jeg har lyst til å bruke hekter istedenfor knapper. Tror du det vil fungere med en slik kant?

    9. Hei. Så fint du forklarer! Jeg er på min 2. kofte (Nancy) og skal nå plukke opp til stolpene. Lurte på hvordan du plukker opp med heklenål: tar du bare den maska du skal strikke på heklenåla eller drar du også ny tråd fra baksiden og lager en heklemaske? Og hvorfor gjøres dette istedenfor å plukke den op med strikkepinnen, blir det jevnere?

    10. Hei og så flott å høre at du liker det jeg skriver! 🙂

      Jeg bruker å stikke heklekroken ned i mellom første rettmaska på kofta og første oppklippsmaska og lager stolpemasker med nytt garn opp fra baksiden. Etterhvert overfører jeg maskene fra heklekroken over på rundpinnen jeg strikker stolpene med.

      Det er nok en smaksak om en skal bruke strikkepinne eller heklekrok til å plukke opp masker med, men jeg syns det er mye enklere å bruke heklekrok. Utover det har jeg ikke merket noen forskjell.

      Prøv heklekroken og lykke til 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg