Nancykofte i gråtoner

Nancykofta i gråtoner er altså ferdig!

Garnet jeg brukt er Sandnes Mini Alpakka i fargene mørk gråmelert nr. 1053, koks natur nr. 1088, lys gråmelert nr. 1032 og hvit 1001.

Det virker som dette alpakkagarnet røytet mer en hva jeg har opplevd med DROPS alpaca og du store alpakka sin tynn alpakka. Jeg merket dette både når jeg nøstet om garnet, strikket og hadde kofta på mens vi tok bilder. Resultatet fremstår også som mer loddent og bustete. 

Oppskrifta er hentet fra Sandnesgarn sitt hefte Norske Ikoner Tema 35. Kofta er strikket på pinner nr. 2,5 og 3. 

 

Jeg har tidligere strikket kofte til meg selv som er sterkt inspirert av vakre Nancy. Den er i helt andre farger og den er å finne her

 

Kofta er strikket 2 cm lengre enn hva oppskriften sier. 

Jeg har skjøtet nye nøster med teknikken Spyttspleising – uten spytt med såpe og vann. Helt unna trådfesting har jeg ikke klart å snike meg, så jeg har festet tråder på ribbestrikk og vrangborder.

Jeg har brukt Channel Island Cast On som oppleggsmetode, min favoritt til ribb med 1 r og 1 vr. Dette var en detalj som ble veldig lite synlig her da…

I tillegg har jeg sydd sammen hullene under armene med maskesting, noe jeg alltid gjør på rundfelling og raglandfelling. Smart, enkelt, usynlig og elastisk, en bra pakke med andre ord.

Jeg har strikket enkle knappestolper og belegg. Og knapphullene er strikket som forsterkede knapphull, varianten jeg liker best til enkle stolper gjerne i ribbestrikk.

En klassisk, nøytral og ikke minst vakker kofte. Det er vel egentlig ikke så rart at den har blitt så populær som den har blitt…?


 

#nancy #nancykofte #koftestrikk #strikketips

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlige oppdateringer med strikketips og kreative sprell!

 

30 kommentarer
    1. Så flott den ble, og det var jammen den du linket til også 🙂 Jeg har fundert på Nancykoften en stund, men det blir liksom aldri noe av, og ikke skjønner jeg hvorfor, for den er fantastisk fin 😀

    2. Mona: Takk og takk 🙂 Ja, den finnes i utrolig mange varianter og veldig mange fine farger så det er ikke så enkelt å velge. Sikkert det som er problemet, for den er veldig grei å strikke 🙂

    3. Så vacker… igen 🙂 Länkarna med teknikerna behöver studeras noggrann, tack för dem! Jag stickar en barnkofta i Mini just nu, intressant att se hur garnet fungerar och hur andra upplever det.

    4. Bozena: Takk 🙂 Ja, linkene ligger der + mer på strikkeskole og monteringsskole om du skulle være interessert.

      Nå vet jeg lite om hvordan dette garnet er i bruk, men dette er mine erfaringer så langt. Syns faktisk hovedfargen var den verste, med tanke på røyting.

    5. Gratulerer! Den ble nydelig! 🙂
      Jeg er ferdig m min fargerike kofte.Bare montering igjen, men det trenger jeg hjelp til. Har vurdert nancy som neste prosjekt. Hvordan tror du den blir å strikke med tynn ull, ala kanui-garn? 100 g = 400 m. /Stine

    6. Stine S: Takk og takk 🙂

      Så gøy! Da er det jo bare siste finish som skal til, eller sjarmøretappen 😉 Du finner ikke hjelpa du trenger her inne, på monteringsskole da?

      Vanskelig å si noe om dette, for det er ganske stor forskjell i antall meter på disse garntypene . Til Nancy er det anbefalt alpakka som er 150 meter = 50 gram. Det du beskriver blir jo 200 meter = 50 gram i ull. Den jeg har strikket tidligere, i rødt, grønt og natur, brukte jeg garn som var 175 meter = 50 gram også dette i ull.

      Jeg vil anbefale deg å strikke den kjipe prøvelappen og sjekke strikkefastheten din. Det er dessverre slik en finner ut hva som blir bra og ikke 😉

    7. Jeg har lest meg gjennom monteringsskolen her, og skal ta med meg alle de gode tipsene og triksene dine!:-) Kanskje det er den moralske støtten jeg trenger mest av alt.. 😉
      Jeg skal nok strikke prøvelapp til mitt neste prosjekt. Det er det helt klart verdt! Men jeg er usikker på hvordan dette tynne, men ‘grovere’ garnet vil ta seg ut til slutt..Kanskje jeg skal satse på en mer ‘hverdagslig’ kofte, og kjøpe et finere garn til den vakre nancy!? 😀

    8. Stine S: Så bra! Jeg tenker ofte på hva Pippi sier: “Dette har jeg ikke gjort før så det kan jeg sikkert!” Eller i det minste, jeg kan ikke dette før det er bevist at jeg ikke får det til, og da må jeg jo faktisk prøve først… Og da har jeg kanskje lært noe og kan det likevel! 😛 Bryt arbeidet opp i små deler, så blir hver del helt overkommelig.

      Personlig er jeg veldig glad i den litt røffe looken til kofter. Og jeg liker veldig godt å strikke i ubehandlet ull. Den er liksom litt mer autentisk enn dette blanke og myke merinogarnet. Men her er det nok personlige preferanser som gjelder, og jeg råder deg til å gå etter magefølelsen. Og vet du ikke hva du vil må du bare ta en sjanse og satse på at den kofta blir råflott! 😀

    9. Det har du helt rett i. Jeg får jobbe meg gjennom monteringa litt etter litt. Jeg VIL jo lære meg dette skikkelig, og da er kanskje den beste måten nettopp å gjøre det selv 😉 Jeg skal iallefall IKKE begynne på den nye, før den første er ferdig! Kanskje jeg frem til da har klart å bestemme meg for hva jeg skal satse på 🙂

    10. Stine S: Veldig greit å kunne montere, verden blir så mye større og friere!

      Lurt å la ting modnes litt. Som min mormor brukte å si, “vi får sove på det til i morgen!” Det har kommet mye bra ut av det 🙂

    11. Nancy-kofta er så lekker, og din er intet unntak altså! Den er så enkel, fin og tradisjonell. Lekre farger, den passer jo til alle plagg den!

    12. Hvor lang har du strikket bolen før mønsteret? Jeg strikker i størrelse S, og der står det 57 cm, synes det virker litt kort (har glemt igjen mønsteret…) Veldig fin kofte, forresten!

    13. Anonym: Takk takk 🙂 Det husker jeg ikke helt. Mener kofta i sin helhet måler 60 cm og er i str. M. 57 cm er en nokså normal lengde i kofteverden, men er du plaget med at plagg blir korte eller at du liker at kofter er litt lengde på er det jo lurt legge på noen ekstra centimeter.

      Ta et målebånd og få noen til å hjelpe deg og måle ned langs ryggsøylen og finn ut hvor lang du vil ha den. Trekk fra rundfelling-området, så finner du ut hvor langt du strikker før du setter ermene innpå bolen. Regnestykke: Hel lengde – lengde på bolen i oppskriften = lengden på rundfellingsområdet.

      Lykke til 🙂

    14. Hei. Hvilket garn synes du holder seg best? Noen sier jeg må velge alpakka fra sandnes og noen sier alpakka fra drops.
      Kjempe fin kofte du har strikket og nydelige farger 🙂

    15. Karin: Hei og takk! Jeg eier ikke denne koften i mini alpakka, så det er vanskelig å si noe om hvordan den har holdt seg i bruk. Jeg har et par jakker i drops alpakka og syns ikke dette garnet holder seg så veldig fint. Det nupper en hel del på meg.

      Personlig syns jeg ubehandlet ull holder seg best over tid, men vet ikke om dette er et alternativ for deg? Vil anbefale deg å titte inne på kategorien “forberedelser” her inne på bloggen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg