Hvordan strikke kroklisseribb frem og tilbake + rundt?

Jeg er i gang med et nytt kofteprosjekt og har som vanlig lyst til bytte ut vrangboden p kofta med noe mer spennende. Teknikken jeg har tenkt bruke denne gangen har jeg vist om en god stund, men har ikke hatt et passende prosjekt kombinere den med. For det viktigste av alt er jo at det blir riktig!

Prosjektet er blomsterjakke og det skriver jeg mer om HER.

Denne videoen viser veldig greit bde mnsteret frem og tilbake og rundt. Side jeg skal ha dette mnsteret bde nede p ermene, nede p bolen og i halskanten, har jeg valgt legge til oppklippsmasker ogs til ribben, slik at alle delene blir strikket rundt, siden det er en marginal forskjell mellom flat og rundt variant. Jeg har gjort samme variant i min vridde vrangbord, ikke fordi resultatet blir litt ulikt, men fordi det er det enkleste gjre et slik. En smart mte omg problemet. 

Jeg har ikke testa avfellinga til dette mnsteret, men jeg har planer om gjre slik som vist i videoen.

Nr det kom til opplegg hadde jeg i utgangspunktet tenkt bruke Channel Island Cast On. Men dette er en ribb som passet bedre til et mnster som er delelig p 2. Kroklisseribb er som kjent delelig p 3. Jeg lette etter en passende metode, og kom frem til DENNE. Den skulle vise seg vre helt overkommelig legge opp, og den passer fint til 1 rett og 1 vrang, men det ble bare krll nr jeg skulle strikke frste pinne - det ble p ingen mte noe brukbart resultat. Ergo jeg skrota hele den ideen.

Etter det mtte jeg finne p noe lurt selv. Jeg kom frem til at dem mtte vre mulig legge opp 2 rette og 1 vrang med Channel Island Cast On. Og som jeg alltid sier: lurer du m noe, strikke en prvelapp og finn det ut! Det viste seg fungere helt utmerket, s da ble det slik da!

Nr kroklisseribb skal strikkes anbefaler jeg ha spisse pinner, for det gjr simpelthen jobben mye enklere. Min erfaring er at slike mnster viser best med alpakka og superwashbehandlet garn. Jeg innbiller meg at dette har noe med at garnet er glattere og dermed kommer maskedefinisjonen mer frem. 

Litt tidkrevende strikke, men kroklisseribb gir en spennende effekt, samtidig som den er elastisk!

#RickrackRib #Kroklisseribb

Lik strikkepikens facebookside og f flere teknikktips og masse inspirasjon!

2 fine kommentarer

Mette larsen

20.02.2018 kl.01:50

Kan du legge ut fremgangsmten p norsk?

Strikkepiken

20.02.2018 kl.16:09

Beklager, har ikke mulighet til det.