Pulsvarmere med rutemønster i blå alpakka

Noen ganger er det vanskelig å finne de riktige ordene og ting blir utsatt og utsatt til at dem til slutt går i glemmeboka. Nå har jeg tatt meg selv i nakken og satt ord i system og skrevet ned oppskrifta til disse flotte puslvarmerene. De er i yndlingsfargen min i myk alpakka, og i en teknikk som jeg også syns er veldig flott.

Jeg skrev allerede i fjor sommer om disse pulsvarmerene og det er egentlig da de ble strikket. Det innlegget finnes her. Denne teknikken fant jeg i en av mine favorittbøker, Fanatrøyer.

IAco4tICRYU

Mønsteret er delelig på 6, 4 vrange masker i bakgrunn med 2 rette som flettes over i tur og orden, og de rette maskene minner om en vevd struktur med sine over og under.  

Mønsteret kan strikkes med flettepinne, men er du litt mer eventyrlysten kan det være veldig lurt å titte på videoen og hvordan strikke flettemønster uten flettepinne. Den er helt ideell når det er få masker som skal flyttes på, for der er bare 2 masker i slengen som bytter plass.

Merk at denne videoen viser mønsteret strikkes frem og tilbake og ikke rundt slik som i denne oppskriften. Det er også bare 2 vrange masker mellom de rette i stedet for 4 slik som i oppskriften på de blå pulsvarmerene. Videoen gir derimot et innblikk i hvordan mønsteret strikkes. 

Kjolen har jeg sydd selv og det skriver jeg om her.

 


Pulsvarmerene passer til hender med en omkrets på ca 16-20 cm. Selv har jeg små hender, som minner om barnehender enn damehender, så jeg har vanskelig for å mene noe om disse passer til større hender enn målene som er oppgitt. Det kan være lurt å gå opp et halvt pinnenummer større for hender med større omkrets. Pulsvarmerene har et lengdemål på 18 cm. De kan selvfølgelig strikkes til ønsket lengde, men her må det tas et forbehold om ekstra garn.

Jeg har brukt 1 nøste med Sandnes Mini Alpakka i fargen kobolt blå nr. 5836 (jeg mistenker at denne fargen er gått ut av sortimentet) Andre garnalternativer kant fint benyttes som f.eks. Drops alpacaInca alpakka fra Rauma, Tynn alpakka fra du store alpakka, finullgarn fra Rauma eller andre tilsvarende tynne garntyper som strikkes på pinner nr. 2,5. Strikkefastheten måler 10 cm = 37 m. Mønsteret er delelig på 6. 

  • Vri2H (vri 2 mot høyre) 
    Løft neste vrangmaske løst over på flettepinnen og la flettepinnen bak på arbeidet, strikk neste maske rett. Strikk så masken fra flettepinnen vrang. Den rette maska vris nå mot høyre. Vrang og rett maske bytter plass, rettmaska alltid foran på arbeidet.
  • Vri2V (vri 2 mot venstre) 
    Løft  neste rettmaske løst over på flettepinnen og la flettepinnen foran på arbeidet, strikk neste maske vrang. Strikk så masken fra flettepinnen rett. Den rette maska vris nå mot venstre. Rett og vrang maske bytter plass, rettmaska alltid foran på arbeidet.
  • FL2F (flette 2 foran)
    Løft den neste maska løst over på flettepinnen og la flettepinnen være foran arbeidet. Strikk neste maske rett, strikk så maska fra flettepinnen rett.
  • FL2B (flette 2 bak) 
    Løft den neste maska løst over på flettepinnen og la flettepinnen være bak arbeidet. Strikk neste maske rett, strikk så maska fra flettepinnen rett.

 

Pulsvarmerene:

Legg opp 60 m på pinner nr. 2,5 med Channel Island opplegg.

Strikk en omg. rett.

Strikk en omgang vrang.

Strikk en omg. rett. 

Så skal mønsteret etableres, strikk 2 vr * 2 r, 4 vr* gjenta ut omgangen. Avslutt med 2 rette og 2 vrang.

 

  1. Strikk *1 vr. Vri2H, 1 vr, Vri2V* gjenta ut omg.
     
  2. Strikk *Vri2H, 2 vr, Vri2V* gjenta ut omg.
     
  3. Ta rettmaska løst av, strikk *4 vr, FL2F* avslutt med 4 vr og FL2F med maska som er tatt løst av fra begynnelsen av omg.
     
  4. Strikk *Vri2V, 1 vr, Vri2H, 1 vr* gjenta ut omg.
     
  5. Strikk 1 vr *Vri2V, 2 vr, Vri2H* gjenta ut omg. avslutt med 1 vr.
     
  6. Strikk  2 vr *FL2B, 4 vr* gjenta ut omgangen og avslutt med FL2B og 2 vr.

 

Strikk denne rapporten 7 ganger. Begynn så med tommelen. 

Pulsvarmerene har tomler i vrange masker og ikke fettemønster. Rutemønsteret stopper å gå rundt pusvarmeren når det legges til ekstra masker til tommel.

 

Tommel:

Strikk 1 m vr. Øk 1. Strikk rundt, øk 1 etter nest siste m. Strikk 4 omg.

Gjør dette 4 ganger til, og øk så en siste gang, (totalt 6 doble økninger og 12 nye masker) uten å strikke de etterfølgende 4 omgangene. Rutemønsteret-rapporten på 6 omganger, strikker 4 ganger i høyden mens tommelen strikkes (24 omg.). I stedet for å ta masken løst av i begynnelsen av omgang 3, strikkes denne rett. Og i stedet for å flette den siste m i samme omgang, som også er en rettmaske, strikkes denne også rett. Denne masken vil flettes tilbake inn mot håndflaten/håndbaken. 

Sett de 12 tommel-maskene på vent og legg opp 4 nye m. 

Strikk videre med flettemønster 1 rapport, 6 omganger. Når det kommer til de 4 nye maskene bak tommelen reduseres disse til 2 på første omgang. Disse vil bli mellom rutemønsteret, som fortsetter på samme måte som tommelen strikkes. 

Strikk  en omg. rett.

Strikk en omg vrang.

Strikk en omg rett.

Fell av med picot-avfellingskant, med frekvensen *legg opp 1 m, fell av 4*.

 

Strikk opp 4 masker bak tommelen, totalt 16 masker til tommel, og gjenta siste avsnitt også på tommelen. Fest trådene.


Skulle disse pulsvarmerene av en eller annen grunn ikke falle i smak, finnes det flere alternativer i ulike vanskelighetsgrader inne på Mine Oppskrifter.

Selv om denne teknikken er veldig mye enklere å strikke enn forklare, er jeg er fornøyd!


 

#pulsvaremere #teksturstrikk #rutemønster #gamleteknikker #fana

Lik strikkepikens facebookside og bli oppdatert med oppskrifter og tips!

12 kommentarer
    1. Disse synes jeg var lekre, må nok prøve meg på dem en gang i fremtiden. Har forsøkt et av de du har lagt ut med perler, men det var virkelig ikke snakk om å klare. Legen min og jeg er ofte kald på fingrene, så disse må være helmaks for oss, som sagt etter hvert.
      Mye lettere å komme inn på bloggen din via face….aner ikke hvorfor, men sånn er det hos meg. Ha en god natt😃

    2. Lise Fjellvær: Takk 🙂 Ja, gjør gjerne det! 🙂 Jeg syns det er utrolig hvor godt pulsvarmere varmer, og har dem i tillegg tommel så varmer dem vesentlig mer 🙂

      Bra du har funnet en løsning! 😉 God natt til deg også 🙂

    3. Nydelige pulsvantere. Så kjekt at du har laget oppskrift. Så litt avansert ut, men kan hende det går bra når man starter. Har noe garn jeg burde brukt opp. Hvor mye garn brukte du ca på disse?

    4. fjellgeitbundingen: Takk 🙂 Oppskrifta ser verre ut enn det er å strikke dem, og du kommer fort inn i mønsteret. På hver omgang er det hele tiden 2 masker som bytter plass.

      Jeg brukte nokså nøyaktig 50 gram. Det var bare en liten garnstubb til overs 😛

    5. Så kult det ble med denne teknikken. Den havner på “to do-lista” over strikketeknikker jeg skal prøve. Takk for at du deler oppskrift 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg