Hvordan skrå skuldre på kofter uten å felle?

Ta en titt på deg selv i speilet, og da ser du nok ganske fort at skuldrene skrår litt nedover og når sitt nederste punkt der skulder blir til arm. De fleste tradisjonelle kofter er i primærsnittfasong tar ikke hensyn til dette og har rette skuldre.

Jeg holder nå på med Oddvars peneste kofte fra Kofteboken. Her skal skuldrene skrås for å få en mer ettersittende fasong. Jeg har ikke gjort dette tidligere, men jeg har undersøkt en del for å få dette til på best mulig måte. 

Jeg har valgt å bruke teknikken forkorta pinner med kast for å få en så glatt skrå som mulig. 

Ikke så enkelt å få vist disse kastene…

Jeg fant en video som forklarer hvorfor og hvordan dette skal gjøres. 

Jeg har 28 masker til skuldre og disse skal skrås. Her har jeg delt inn alle maskene i 4 intervaller med 7 masker hver, slik som det står i oppskrifta for min størrelse.

Her skimtes det at jeg har satt av masker til hals, ved bruk av samme metode. Jeg har tidligere skrevet om Halsforming på kofte uten felling, søm og klipping – men med forkortede pinner.

Her plukker jeg opp kastene.

Her har jeg strikket den siste pinnen over alle intervallene, og plagget er nå lengre inn mot halsen kontra ut mot skulderen. 

Her har jeg tegnet et ensfarget diagram som viser hvordan dette ser ut i rutemønster. Siden jeg ikke har lov å publisere deler av mønsteret, kan jeg ikke tegne inn eksakt hvordan jeg har gjort det. Men jeg strikker mønster opp til hvert trappetrinn stoppet. Også på den siste pinnen der jeg strikket over alle de 28 maskene strikket jeg neste pinne i mønsteret over hvert trappetrinn. Dette for å få mønsteret til å stemme best mulig, men det er umulig å få det til å stemme helt. 

Men det er nok lurt å ta frem ruteark og penn og tegne inn sitt eget maskeantall, sine intervaller og ikke minst sitt mønster. Sånt kan bli vel komplisert å ta i hodet, med tanke på at mønsteret skal strikkes frem og tilbake samtidig

Ikke fell av maskene og sy med mønsterfargen sammen med maskesting. En slik kontrast bidrar til å stramme opp uttrykket når mønsteret ikke stemmer uansett. 

Dette er ikke for nybegynneren, men med tunga rett i munnen er det mulig å komme i mål!



 
#skråddeskuldre #forkortapinner #shortrows #slopedshoulders  

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig flere tips, teknikker og kreative innslag!

 

2 kommentarer
    1. Har jeg aldri tenkt på. Lærer stadig noe nytt her hos deg. Strikking blir mer og mer en kunst jo mer jeg hører om. Dessuten er jo folk ulikt skapt. Har nok langt igjen jeg før jeg klarer å strikke noe som sitter som støpt eller skreddersydd for min del, men du får til det meste 🙂

    2. fjellgeitbundingen: Nå er på dette ingen måte MIN teknikk, den er ganske så godt kjent i USA 🙂 syns dette er litt synd med dagens masseprodusjon av klær, for nå er det folkene som skal passe inn i klærne (slanking, trening og operasjoner) mens før skulle klærne passe til folkene.

      Min erfaring er at det er at det er mer vanlig at folk ikke passer inn i klærne som selges enn at dem faktisk gjør det. Jeg ser på det som en flott mulighet å få noe som passer meg når jeg skal lage det selv, og da er det fint å ha noen smarte knep på lur.

      Jeg hadde en lærer i søm som tidligere hadde jobbet med å sy trekk til møbler på en fabrikk. Hun holdt fast på at på slike døde ting var det vanskeligere å få ting til å passe fordi feilmarginene var på noen få millimetere. Hun mente folk var enklere for dem var myke og til en viss grad formbare. Så dette med “perfekt passform” er heldigvis litt relativt. Og dette med godt nok er ofte bra i masse vis. Dessuten er det ikke alt som skal sitte støpt heller 😉 Men det er godt å ha muligheten til å velge hva en vil ha 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg