Ny Nancykofte på pinnene

Jeg skal i gang med en ny Nancykofte. Jeg har tidligere strikket en Nancykofte i Sandnes Mini Alpakka og en Nancy-inspirert kofte i Babyull. Veldig spennende å prøve ut ulike fargekombinasjoner, garn- og knappevalg, og jeg blir ofte forbløffet over hvor mye dette har å si på resultatet. 

Knappene er gjennbruk og kommer fra en gammel kofte. Det er helt vanlig at knappene overlever koftene flere ganger, men jeg er litt overrasket over hvor sterke preferanser folk har til knapper. Jeg trodde det var jeg og noen spesielt interesserte. Det er mer enn en gang folk jeg strikker kofter har arveknapper dem ønsker å bruke og det syns jeg er rett og slett ganske så stas! 

Jeg skal bruke Tynn Merinoull fra Sandnesgarn i fargene gråmelert nr. 1042, kitt nr. 1015, lys lyng nr. 4622 og lyng nr. 4645. Dette er et nytt garn for meg, men det skal være noe tilsvarende til Drops Baby Merino som tidligere har strikket fanakofter til tvillinger i. 

Garnet kjennes litt kompakt og spenstig ut, og jeg opplever at det ikke er like elastisk som Drops Baby Merino. Dette mistenker jeg er en bra ting, for jeg tror plagget vil holde fasongen bedre. Jeg opplever at dette garnet vil dele seg litt når jeg strikker, og her er det veldig viktig å få med seg alle trådene i ei maske, både for estetikkens skyld og for ikke å lage svake punkt i strikkeplagget. Men jeg opplever at det er bedre å strikke med enn Drops Baby Merino. Resultatet blir også veldig jevnt og fint med denne ulltypen som er så nært kløfritt som mulig. 
 

Det står i garnbeskrivelsen på Sandnesgarn sine nettsider at denne merinoulla kommer fra Sør-Amerika der mulesing av sauene ikke forekommer, og leverandøren de kjøper ulla fra garantere at ulla kommer fra sauer som ikke har gjennomgått dette inngrepet. Det er jo vel og bra, og jeg har hør denne terminologien før, men jeg har ikke satt meg så veldig inn i hva dette faktisk innebærer, før nå. Derfor googlet jeg, og kom over noen riktig stygge bilder, men jeg kom også frem til Dyrevernaliansens nettsider og der fant jeg flere poster med flott informasjon. Jeg siterer:

“Merinosauen er avlet opp for å produsere maksimalt med ull. Huden ligger i folder på dyrene og foldene gir mer plass for merinoull – de blir mer produktive. Fordi ulla også vokser tett rundt baken på dyrene, fester urin og avføring seg i ulla. 

For fluelarver er den våte ulla og hudfoldene det perfekte klekkested. Fluelarvene kan spise sauen levende, et ekstremt smertefullt angrep. Måten mange australske bønder løser problemet på er å skjære bort hudfoldene på baken. Dette gjøres uten bedøvelse, og inngrepet kalles mulesing.

Animal Health Australia anbefaler at inngrepet gjøres mens lammene er mellom to og tolv uker gamle. Det er ingen tvil om at dette er et svært smertefullt inngrep som også forårsaker mye ubehag og potensielle infeksjoner i tiden etter inngrepet.”

Dyrevernalliansen har lister over garnprodusenter/garnmerker uten Mulesing og Motemerker med ull uten mulesing.  

 

 Jeg har helt klart blitt en mye mer bevisst forbruker etter dette!

 

8 kommentarer
    1. Jeg er også veldig opptatt av dette med dyrevern! Da jeg ble bevisst på dette med mulesing, måtte jeg sjekke opp med garnleverandørene jeg bruker. Heldigvis garanterer Sandnes garn for at dette ikke forekommer med deres merinogarn, også Drops skriver dette på sine sider.
      Jeg verken kjøper garn eller klær med angora i etter den fæle avsløringen som var for en stund siden. Jeg skal iallefall ikke støtte en slik industri …
      Fargene på kofta ser veldig fin ut! Jeg har strikket Elgsetekofte i dette garnet. Jeg fikk en helt annen strikkefasthet med dette garnet, da det er litt tøyelig, med resultatet ble jevnt og det er veldig godt å strikke av 🙂 Lykke til!

    2. Hei,så spennende å se 🙂 Kofta er til meg,gleder meg veldig til å ta den i bruk 🙂 Jeg har selv strikket en hals fra Klompelompe i det samme garnet,den er veldig spenstig og tøyelig. Hilsen Marianne 🙂

    3. Så nydelige farger. Det blir fint å se resultatet. Jeg har aldri prøvd sandnes sin merinoull, det er sikkert fordi jeg er rett i nærheten til en butikk som selger drops-garn. Men det kunne jeg nå godt å tenkt å prøve meg på.
      Det var interessant det med Mulerisering. Så forferdelig!! Sånt kan man jo ikke støtte, skal forsikre meg om at jeg ikke kjøper sånt garn. Takk for link. 🙂

    4. Birgitte: Så bra vi er flere! Jeg har lenge vist at utenlandsk garn er verd å sjekke nærmere, siden denne formen for dyremishandling ikke forekommer i Norge og på den typen sauer vi har her. Så dette har liksom lagt i bakhodet.

      Ja, de avsløringene om angora var helt grusomme! Kjøper egentlig veldig lite klær så da har jeg velt helt ubevisst IKKE støtta en slik næring 😛

      Veldig utypiske farger for min del, men veldig gøy å prøve noe nytt! Elgseter kunne jeg også tenke meg å strikke egentlig 🙂

    5. Tone: Takk og takk 🙂 jeg har også en “drops-butikk” i nærheten, og det er fort at en går dit litt på autopilot. Men jeg vet helt klart hvilket tynt merinogarn jeg foretrekker 🙂

      Veldig bra om jeg kan være med å bidra til mer bevissthet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg