Kofta til Maria fra Steigen

Da jeg kom over skribenten Maria fra Steigen si kofte falt jeg pladask. Hun fant i sin tid den flotte kofta på en bruktbutikk. Farger og alt passet meg helt supert, garn hadde jeg fra før av. Jeg har tidligere presentert prosjektet her.

Oppskrifta har jeg delvis satt sammen selv. Den spesielle vrangborden har jeg lagt til selv. Ellers består nederste del av kofta, helt opp til åttebladsrosene, av den lite kjente kofta Anna. Øverste del er fra kofta den populære kofta Nancy. Oppskriftene er hentet fra koftegruppa på facebook

Jeg har brukt babyull fra Sparkjøp i fargene natur nr. 801, mørk rød nr. 823 og gressgrønn nr. 866. Kofta er strikket på pinner nr. 2,5 og 3. 

Kjolen jeg har inni kofta har jeg selv sydd og den skriver jeg om her.

Hvilke supertriks har jeg brukt på denne kofta?

Jeg har sjekka om garnet holdt på fargen.

Jeg har lagt opp med channel Island cast on.

Jeg har strikket vrangbordene med the farrow rib stitch, som er en variant av 1 rett og 2 vrang

Jeg har sydd maskesting under armene for å få en usynlig søm.

Jeg har felt av med picotkant.

Jeg har klippet og montert kofta.

Jeg har strikket forsterkede knapphull.

Kofta er litt innsvinget i livet, for å få en bedre fasong. Og her vises alt mønsteret i all sin prakt!

Skal jeg pirke på noe, så syns jeg det naturhvite garnet er litt gult sammen med rødt og grønt. Men det hjelper å ha kaldere farger på plaggene inni kofta. Men alt i alt er jeg egentlig godt fornøyd! 


#Nancy #Anna #Strikkekofte #NorskStrikk #HelgelandMuseum #NorwegianKnitting 

Lik gjerne Strikkepikens facebookside og gå med deg alle innleggene som blir postet!

27 kommentarer

Siste innlegg