Fanakofter til tvillinger

Siste tiden har jeg strikket iherdig på et sett med tvillingkofter i Fanamønster i størrelse 8-10 år. 

Koftene er strikket på pinner nr. 2,5 og 3. Garnet jeg har brukt er DROPS Baby Merino i fargene natur nr. 02 og mørk lilla nr. 35. Garnet er et nytt bekjentskap for meg. Mykt og behagelig, men litt i overkant elastisk og slapt å strikke med etter min smak. Resultatet blir til gjengjeld fint og jevn, og fargekombinasjonen likte jeg veldig godt! Oppskriften er hentet fra Norske Ikoner Barn Tema 38 modell 6.

Armene har fått noen centimetere ekstra, slik at jentene har litt å vokse i. 

Så hvilke supertriks har jeg brukt på disse koftene?

Koftene er lagt opp med elastisk opplegg (samme som jeg bruker i mine slitesterke sokker) en favoritt til vrangborder med 2 rette og 2 vrange. 

Jeg har brukt teknikken Hvordan strikke striper rundt uten hakk i runden? på armene.

Jeg har festet trådene på en elastisk og usynlig måte på vrangborden.

Jeg har festet trådene på en elastisk og usynlig måte på glattstrikk.

Hullene under armene er sydd sammen med maskesting

Koftene er montert med enkle stolper og belegg

Jeg har strikket forsterkede knapphul på stolpene.
 

Denne modellen hadde fint fungert som genser også, men dette er altså baksiden av koftene. 

Nå kjenner jeg at det blir godt å få levert disse til jentene som skal bruke dem. Da kan jeg nemlig kose meg med å strikke på noe annet!


#Fanakofte #FanaMedRundfelling #Rundfelling #Pikekofter #NorskStrikk

Lik gjerne Strikkepikens facebookside og bli oppdatert om nye bloggposter! 

18 kommentarer

Siste innlegg