Votter til svigerfar

For en ukes tid siden beklaget min svigerfar seg over at han har slitt hull i alle sine 3 Selbuvottepar og at han manglet skivotter. Han er en aktiv friluftsmann så han må ha utstyret i orden. Han gikk også langt i antyde at han hadde bursdag 6. februar og at han håpet på å få et nytt par da.

Så da var det bare å finne frem pinner, garn og en oppskrift. Og dette skulle helst samsvare. 

Jeg har brukt strømpegarnet Silja i 80% ull og 20% nylon. Dette garnet egner seg god til plagg som får hard bruk. Jeg har brukt fargene svart nr. 301 og grå nr. 305. Vottene er strikket på pinner nr. 3 og jeg har brukt en liten rundpinne på 30 cm for å få mest mulig jevnt resultat. Jeg har også vært svært nøye med plasseringen av hovedfarge og mønsterfarge når jeg har strikket med 2 tråder over venstre pekefinger.

Vottene er felt til spiss med fellinger som heller mot høyre og venstre.

Jeg har økt til tommel med økinger som heller til høyre og venstre.

Vottene er lagt opp med elastisk opplegg, som jeg bruker i oppskriften min på slitesterke herresokker. Denne oppleggsmetoden bruker jeg til ribbekanter som har 2 rett og 2 vrang.

Oppskrifta er hentet fra Strikkeboka av Gerd Fjellanger.

Det minste familiemedlemmet bestemte seg for å sitte i ro akkurat lenge nok til vi rakk å knipse bilde av henne. Hun er en bestemt liten dame som gjør akkurat det hun selv vil, når selv hun vil det.

Men svigerfar ble etter alt å dømme fornøyd han!

19 kommentarer

Siste innlegg