Swallow Tail Mittens – lekre pulsvarmere

Et par pulsvarmere er ferdige! Oppskriften heter Swallow Tail Mittens og er gratis. 

I oppskrifta var det anbefalt ullgarn som hadde ca 202 meter pr. 50 gram og pinner nr. 2,75. Siden jeg ikke hadde noen av delene her hjemme, valgte jeg å gå for tynn merino fra Sandnesgarn som er ca 175 meter pr. 50 gram og pinner nr. 2,5. Ikke helt samme antall meter pr. 50 gram, men forskjellen er såpass liten at jeg antok at det burde gå fint. Les mer om hvordan velge et annet garn enn oppskriften anbefaler. Fargen er gråmelert nr. 1042, samme fargen som jeg strikket denne Nancykofta i. 

Jeg fant ut at dette i teorien burde stemme med strikkefastheten som var oppgitt i oppskrifta. Selv om jeg (nesten) alltid anbefaler å strikke prøvelapp for å teste strikkefastheten, er slike plagg så små at de er på størrelse med en prøvelapp. Da er det jo bare å legge opp plagget i stedet, samt prøve det på underveis. 

Pulsvarmerene er strikket i str. M. Jeg har som vanlig valgt å gjøre små endringer. Jeg har strikket diagram A hele veien, slik at ribben fortsetter inn over håndflaten, og ikke begrenser seg til kruset. Dette gir etter min erfaring bedre passform. Tidligere har jeg strikket Linda K’s Yummy Mummy wristwarmers og Fishtail Wristwarmers, som har tilsvarende mønsterinndeling med ribbestrikk i håndflatene.

Jeg har også strikket dem litt kortere, slik at pulsvarmerene ikke strekker seg så langt nedover fingrene, det samme har jeg gjort med tommelen. Blir dem for lange blir dem bare upraktiske og i veien. Det viktigste er at håndflaten og og håndleddet er dekket, for å holde seg varm på hendene.

Jeg har lagt opp med samme elastiske oppleggsmetode som jeg har i sokkeoppskriftene mine.

Jeg har økt ut til tommel med økinger som heller mot høyre og venstre. Bak tommelen la jeg opp 4 masker i stedet for 3, for at dette skulle gå opp med ribbemønsteret jeg nå hadde inni hånden.

Deretter plukket jeg opp 6 masker i stedet for 5, til tommel. Jeg valgte å ikke strikke glattstrikk på tommelen og i stedet bare strikke vrangbord, da jeg syns tommelen ble lang nok slik. 27 masker syns jeg ble litt vell vidt til tommel så jeg valgte å felle 3 masker på første runde. 

Tommelen strikket jeg slik: 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 3 vr sm, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 2 vr sm, 2 r. Så strikket jeg 5 omg med *1 vr, 2 r*. 

Deretter felte jeg av med rett over rett og vrang over vrang

Jeg har festet tråder på ribbestrikk. Denne metoden sørger for en nesten usynlig trådfesting og bevarer elastisiteten.

Det gikk med 40 gram garn til disse pulsvarmerene. Jeg strikker egentlig ikke så mye i slikt lekkert kabelspunnet merinogarn, men det er godt å variere litt!


#SwallowTailMittens #pulsvarmere #SandnesgarnTynnMerino

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips om oppskrifter og strikketeknikker!

 

14 kommentarer

Siste innlegg