Swallow Tail Mittens - lekre pulsvarmere

Et par pulsvarmere er ferdige! Oppskriften heter Swallow Tail Mittens og er gratis. 

I oppskrifta var det anbefalt ullgarn som hadde ca 202 meter pr. 50 gram og pinner nr. 2,75. Siden jeg ikke hadde noen av delene her hjemme, valgte jeg g for tynn merino fra Sandnesgarn som er ca 175 meter pr. 50 gram og pinner nr. 2,5. Ikke helt samme antall meter pr. 50 gram, men forskjellen er spass liten at jeg antok at det burde g fint. Les mer om hvordan velge et annet garn enn oppskriften anbefaler. Fargen er grmelert nr. 1042, samme fargen som jeg strikket denne Nancykofta i. 

Jeg fant ut at dette i teorien burde stemme med strikkefastheten som var oppgitt i oppskrifta. Selv om jeg (nesten) alltid anbefaler strikke prvelapp for teste strikkefastheten, er slike plagg s sm at de er p strrelse med en prvelapp. Da er det jo bare legge opp plagget i stedet, samt prve det p underveis. 

Pulsvarmerene er strikket i str. M. Jeg har som vanlig valgt gjre sm endringer. Jeg har strikket diagram A hele veien, slik at ribben fortsetter inn over hndflaten, og ikke begrenser seg til kruset. Dette gir etter min erfaring bedre passform. Tidligere har jeg strikket Linda K's Yummy Mummy wristwarmers og Fishtail Wristwarmers, som har tilsvarende mnsterinndeling med ribbestrikk i hndflatene.

Jeg har ogs strikket dem litt kortere, slik at pulsvarmerene ikke strekker seg s langt nedover fingrene, det samme har jeg gjort med tommelen. Blir dem for lange blir dem bare upraktiske og i veien. Det viktigste er at hndflaten og og hndleddet er dekket, for holde seg varm p hendene.

Jeg har lagt opp med samme elastiske oppleggsmetode som jeg har i sokkeoppskriftene mine.

Jeg har kt ut til tommel med kinger som heller mot hyre og venstre. Bak tommelen la jeg opp 4 masker i stedet for 3, for at dette skulle g opp med ribbemnsteret jeg n hadde inni hnden.

Deretter plukket jeg opp 6 masker i stedet for 5, til tommel. Jeg valgte ikke strikke glattstrikk p tommelen og i stedet bare strikke vrangbord, da jeg syns tommelen ble lang nok slik. 27 masker syns jeg ble litt vell vidt til tommel s jeg valgte felle 3 masker p frste runde. 

Tommelen strikket jeg slik: 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 3 vr sm, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 2 vr sm, 2 r. S strikket jeg 5 omg med *1 vr, 2 r*. 

Deretter felte jeg av med rett over rett og vrang over vrang

Jeg har festet trder p ribbestrikk. Denne metoden srger for en nesten usynlig trdfesting og bevarer elastisiteten.

Det gikk med 40 gram garn til disse pulsvarmerene. Jeg strikker egentlig ikke s mye i slikt lekkert kabelspunnet merinogarn, men det er godt variere litt!

#SwallowTailMittens #pulsvarmere #SandnesgarnTynnMerino

Lik strikkepikens facebookside og f flere tips om oppskrifter og strikketeknikker!

10 fine kommentarer

venkesstrikk

30.09.2016 kl.19:07

Disse ble skikkelig fine:) gode nr kulda setter inn

Strikkepiken

30.09.2016 kl.19:46

venkesstrikk: Mange takk! :) Pulsvarmere er et must p denne rstida ;)

fjellgeitbundingen

01.10.2016 kl.12:22

Nydelige pulsvanter i lekkert mnster. Disse kunne jo friste forske seg p :)

Strikkepiken

01.10.2016 kl.14:50

Takk :) veldig greie strikke, s det syns jeg at du skal ;)

Olivier

10.10.2016 kl.14:11

Hei, er det mulig bestille noe fra deg? :)

Strikkepiken

10.10.2016 kl.17:06

Olivier: Det er mulig, men ikke fr etter jul, helt flyttekaos her :)

Enkel bakst

13.10.2016 kl.16:01

Disse var kjempefine! :)

Strikkepiken

13.10.2016 kl.19:33

Tusen hjertelig takk :)

Mary-Ann Wigdahl

01.01.2018 kl.21:41

Nydelige pulsvanter. Tenker strikke i hvit babyull - godt ha til utespilling med flyte nr det er kaldt..... Finnes norsk oppskrift? Skjnner ikke helt den engelske....

Strikkepiken

02.01.2018 kl.15:03

Mary: Tusen takk for det :)

Pusvarmere er supre til mange bruksomrder! Jeg kjenner ikke til noen norsk oppskrift. Se p det som en passende utfordring p det nye ret strikke en engelsk oppskrift ;) Mange som hjelper deg p Facebook i ulike strikkegrupper, om du str fast i oppskrifta!