Mariusinspirert traktorjakke med rundfelling

For en tid tilbake ble jeg kontaktet av en dame som hadde sett en genser med traktorer integrert i Mariusmønsteret, og som hun gjerne ville ha som jakke. Hun lurte på om jeg kunne strikke en slik – klart det!

Jeg har tidligere skrevet om prosjektet her.

Jeg har brukt DROPS Merino Extra Fine i fargene natur 01, mørk brun 09 og rosa 25. Jakken er strikket på pinner nr. 3 og 3,5.

Jeg har tatt utgangspunkt i Sandnesgarn sitt hefte Tema 15 Klassikere voksen og gensermodellen nr. 11, satt inn 4 klippemasker og laget jakke. Altså litt rot i hop av eget hode.

Jakken begynte som str. L nede på bolen og jeg har felt inn til str. S før armene er satt inn på rundpinnen. Slik passer jakken mottaker bedre, og den har en klassisk A-fasong uten innsving i midjen. Jeg har også lagt på flere ekstra centimetere, så hel lengde er 65 cm. 

Selv om planen var å følge oppskrifta og maskeantallet til str. S førte det til at det ble et oddetall av traktorer, noe som egner seg dårlig når motiv skal speilvendes og det skal være et poeng hvor midt bak på ryggen er. Så akkurat i partiet på traktorene skiftet jeg til maskeantallet til str. M, men deretter felte jeg meg straks inn på maskeantallet til S igjen. Traktormønsteret fant jeg på Ida Amalies Hobbykrok.

Kantene med perlestrikk ble byttet ut til fordel for en 8 cm bred vrangbord med 2 rette og 2 vrange.

 

Så hvilke supertriks har jeg brukt på denne jakka?

Jeg har lagt opp med en veldig elastisk oppleggsmetode.

Jeg har sydd maskesting under armene.

Jeg har festet trådene på en usynlig og elastisk måte på glattstrikk.

Jeg har festet trådene på en usynlig og elastisk måte på ribbestrikk.

Jeg har montert enkle stolper med belegg.

Knapphullene er forsterket.

Jeg har felt av i ribbestrikk.

Jeg tror faktisk ikke jeg har truffet noen som har blitt så glad for en strikkejakke før. Det er jo veldig stas å få en slik tilbakemelding, og kofta satt jo som et skudd den!


#traktorgenser #traktorjakke #mariustraktor 

Lik facebooksiden min og bli kontinuerlig oppdatert på nye innlegg!

20 kommentarer

Siste innlegg