Enkle stolper og belegg til Marius-, Nancy- og Nordkappkofta

Da jeg begynte på Mariuskofta med rundfelling, for en tid tilbake, trodde jeg at jeg hadde stålkontroll på monteringa. Men når jeg skulle begynne å montere kom jeg fram til at dette var en annen variant en de to monteringsmetodene jeg har vært borte i på dette tidspunktet.

Etterhvert har jeg blitt en erfaren montør og jeg har også skrevet om 4 andre måter å montere kofter på:

Det felles knapphull på alle variantene, jeg bruker varianten forsterkede knapphull.

Jeg leste og leste på oppskrifta uten å bli spesielt mye klokere. Så googlet jeg uten stort hell. Så tok jeg kontakt med Sandnesgarn for å få en nærmere forklaring. 

Både oppskrifta og forklaringen er mangelfull, ingenting å juble for, og ikke ble jeg spesielt mye opplyst…

Jeg syns det er helt uaktuelt at et av mine arbeider skal vise sårkanten/klippekanten, selv om dette blir på baksiden. Dessuten er det å bare sy 2 sømmer, for så å klippe mellom dem, i spinkleste laget. Jeg anblefaler å sy 4-6 rettsømmer med kort stinglengde, for så å klippe mellom dem. Belegg bør det også være, både for å skule klippekanten og for å skjerme denne kanten mot unødig slitasje, som i ytterste konsekvens kan føre til at kofta rakner. 

Så her var det bare å legge hodet i bløt, og finne på noe lurt selv som møter mine krav.

Bildet er hentet fra www.dummies.com

Dette var framgangsmåten som var beskrevet i oppskrifta, for å plukke opp maskene til stolpene, plukk opp 3 masker på 4 omganger. Dette er en formel som går igjen om det brukes tynnere garn (type tynn alpakka og finull) eller tykkere garn (type Smart eller Peer Gynt). Stolpene strikkes som regel på et halvt pinnenummer mindre en resten av kofta. Jeg foretrekker å bruke heklekrok for så å føre maskene over til rundpinnen jeg strikker med, men prinsippet er det samme.

Når riktig antall masker er kommet på pinnen, tredde jeg samtidig alle maskene langs sårkanten over på en bomullstråd i kontrastfarge. Dette kommer til nytte etter hvert. 

Strikk stolpen som annvist, her 1 r og 1 vr, og fell av. Bildet viser en ferdig stolpe og en eksponert klippekant. Neste skritt blir å strikke belegg.

Nå som tråden ligger gjennom maskene er det enkelt å hvite hvilke masker som skal plukkes opp på strikkepinnen og som blir til belegg.

Tre rundpinnen inn der tråden ligger, og fjern deretter tråden. Strikk glattstrikk 5-7 pinner og fell løst av.

Damp belegget og sy det fast til kofta med små kastesting.

Jeg ble fornøyd med resultatet, men denne metoden er ikke dette førstevalget når det kommer til tynt garn. Da liker jeg best doble vertikalstrikkede strikkede stolper. Når garnet er tykkere fungerer denne metoden bedre. Altså vel gjennomført, men dette blir definitivt ingen favoritt til tynt garn!



#mariuskofterundfelling #nancykofte #nordkappkofte #koftemontering #koftebelegg 

Lik Strikkepikens facebookside, og få med deg alle nye blogginnlegg som postes!

27 kommentarer
    1. Du er nøyaktig og flink ja. Eg har tenkt å prøve meg på den hekle og så klippe metoden ved neste montering. Skal bare trene på noe som ikkje betyr noe først.

    2. gretashobby: Takk takk 🙂

      Det blir spennende å lese om. Har ikke turt å prøve meg på den metoden med hekling, men jeg vil gjerne høre erfaringer. Det jeg har lest til nå er at det frarådes å bruke den på bomullsgarn og glatt garn.

      Prøvelapp er for de smarte, spør du meg!

    3. Prøv at se http://www.katedaviesdesigns.com , vælg tutorials og se hendes forslag til løsning. Iøvrigt har jeg kun gode erfaringer med hæklemetoden i tyndt uldgarn (kendt som supersoft) også uden at strikke “beleg”, snarere tværtimod.
      God fornøjelse

    4. Har lest oppskrifta flere ganger og lurt på det samme, nemlig hvordan skal det bli belegg på klippekanten. Ble litt mer lurere når jeg så hvordan du løste dette, da jeg heller ikke ønsker en åpen klippekant inni kofta. Vurderer om jeg skal lage dobbel stolpe heller, er veldig usikker da jeg liker enkel stolpe. Takk for at du deler 👍😊 mvh Hege

    5. Er i gang med nordkappkofta nå, og er snart ferdig med mønsteret. Lurte på det med halskanten. Hvorfor står det i oppskriften at det felles av, og så tas det opp masker til halskant etterpå? Ville det ikke vært enklest å bare bruke maskene som de er, dvs uten å felle av?

    6. Marie: Nå har jeg ikke strikket nordkappkofta selv, men ut fra hva jeg kan se i oppskriften er det bedre å la maskene “hvile” etterhvert som dem skal felles til hals i stedet for å faktisk felle til hals.
      Så for hver gang du skal felle 3 masker, setter du bare disse av på en sikkerhetsnål og strikker videre. Så vil du etterhvert få mange “hakk” med 3 masker som du senere trer inn på en rundpinne og strikker hals av.

      Lykke til! 🙂

    7. Hei, glad for at jeg fant denne sida. Skal akkurat i gang med monteringsjobb av jakke, og husket ikke hvordan dette skulle gjøres, og ingen å spørre… Det var et supert tips hvordan en får til et fint belegg og en enkelt metode!
      Hjertelig takk.

    8. Hei. Her var det mange gode tips til stolper på kofter. Skal bruke de når Nancykofta mi blir ferdig 🙂 Men… jeg har strikket en kofte til bunaden min uten vrangborder og skal ikke ha stolper. Hekter og ikke knapper. Har du et godt forslag til hvordan jeg gjør det?

    9. Elisabeth: Så bra at du synes det 🙂

      Hm. Jeg har ikke prøvd å strikke kofter uten vrangborder å knapper. Men vet det finnes slike typer kofter i boka Fanatrøyer som er å få lånt på biblioteket. Ellers vet jeg det finnes en bok om Setesdalskofta, men vet ikke om den er relevant i denne sammenheng. Ta deg en tur på biblioteket og se etter gamle bøker med kofter i. Det er ofte større variasjon og originale løsninger på ting som ble lagd før i tiden, kontra nå.

      Gi meg gjerne tilbakemelding på hva du finner ut. Lykke til! 🙂

    10. Fester du tråder før du klipper opp? Teit spørsmål, men er helt nybegynner på dette feltet 😛 Og er det best å strikke stolper før eller etter at man har klipt opp?

    11. Julie: Først av alt, ingen spørsmål er for dumme! Med å spørre spørsmål kan en gå fra nybegynner til viderekommen 🙂

      Jeg stikker trådene opp i midten av oppklippsmaskene med en nål før jeg syr symaskinssømmene. Slik at trådene blir fanget i sømmen, slik slipper du å feste dem. Det kommer en bloggpost om dette, som beskriver dette i detalj, en gang i overskuelig fremtid.

      Jeg strikker som regel stolpene etter at jeg har sydd og klipt opp. Men det går an å gjøre begge deler. Men stolper som strikkes denne veien er en fordel å sy å klippe opp først. Stolper som strikkes motsatt vei er det mindre nøye med 😉

      Da ble du kanskje litt klokere og litt mindre nybegynner…? 😛 Lykke til! 🙂

    12. Ville berre takke for kjempenyttige, ryddige og grundige innlegg, lett å forstå og masse å lære. Dette var AKKURAT det eg lurte på, og så fikk eg andre tips på kjøpet. Takk 🙂

    13. Flott og god beskrivelse av knappestolpe (og MYE andre snedige tips på sidene dine!).. oppskriften jeg strikker nå (med å strikke knappestolpen for deretter å feste den til bolen) ble ikke pen… raknet opp knappestolpen og prøver din metode i stedet! Et lite spørsmål – må jeg nå strikke halsen etter at knappestolpen er strikket? Hvordan gjorde du det med mariuskofta som du brukte som eksempel her?
      God sommer 🙂

    14. Hei. Takk for godt tips. Jeg har akkurat samme oppskrift som deg og lurte fælt på hvordan jeg skulle gjøre det. Skal prøve dette😊
      Når du syr ned. Hvor langt ‘ut’ er det lurt å sy? Antar jeg skal plukke opp masker ytterst på de fem maskene som er strikket der stolpen skal.

    15. Jeg bruker samme metode, men klipper ikke opp maskene før etter at jeg har strikket stolper og belegg. Da blir det mindre belastning på sårkanten, og mye mindre risiko for at noen tråder rakner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg