Vintage-jakka til mannen

Endelig skal jeg vise frem jakka til mannen. Dette var egentlig en julegave, men det ble flere utfordringer på veien. Dette resulterte i bloggposten Hvordan redde en strikkejakke/genser? 

Etter det gikk den kreative lufta ut av ballongen. Så selv om jeg ble ferdig med jakka og den ble overlevert til sin rettmessige eier, hadde jeg null lyst til å ta bilder eller publisere jakka, jeg trengte rett og slett en pause fra hele greia…

Men nå etter en solid pause er jeg back on track. Bolen er strikket frem og tilbake, mens armene er strikket rundt. Ingen klipping når jakken skal monteres altså! Garnet jeg har brukt er Finullgarn fra Rauma i fargen petrol nr 451. Jakken er strikket på pinner nr. 3.

Det finnes ingen eksakt oppskrift på denne jakken, siden mannen fant seg et bilde på nettet og spurte pent om jeg kunne lage en slik en. Jeg har skrevet mer om dette og tankene mine rundt, når jeg presenterte prosjektet Vintage-jakke til mannen neste!

Armene er sydd i med maskesting. Dette skriver jeg om i en mer fyldig bloggpost om Hvordan sy i armer i strikkejakker og -gensere?

Skuldersømmen er integrert i mønsteret for å vises minst mulig. Rutemønsteret finnes i denne bloggposten, og en pinne med rette masker er byttet ut med rette maskesting. Jeg har også tidligere skrevet om Hvordan få fine skuldersømmer å kofter?

Ikke så veldig vid eller dyp v-hals, akkurat som mannen ville ha.

Knapphullene er forsterket, og min favoritt til enkle stolper. Dette skriver jeg mer om i Hvordan strikke knapphull?

Knappene er kjøpt via ebay. Dem er faktisk i plastikk, selv om jeg trodde dem skulle være av lær, da jeg kjøpte dem. Men der er til gjengjeld en veldig god imitasjon!

Albuelappene er i lær og har samme farge som knappene. Disse er nøye plassert midt over albuen, for å dekke området med mest slitasje. I tillegg er dette en finfin detalj som spriter opp jakka litt. 

Oppleggmetoden jeg har brukt er Channel Island Cast On, en favoritt til vrangbord med 1 rett og 1 vrang. 

Forøvrig har jeg galant sneket meg unna å feste  de fleste tråder, med å tove garnet sammen i skøytene. Teknikken kalles for spyttspleising – Unngå å feste tråder? – Ja takk! Men helt unna trådfestingen kom jeg meg ikke og da har jeg brukt denne metoden Hvordan feste tråder på ribbestrikk og vrangborder?

Jakka fikk seg en tur i vaskemaskinen på ullprogram, med Milo på 30 grader før den ble tatt i bruk. Den ble både mykere, tettere og mer fluffy. Her er mine tips til vask og veldlikehold av ullplagg.

En bra jakke til en bra mann! Og da er vel alle fornøyde…?


 

#vintage #CardiganGeffreyDesign #norskull #teksturstrikk

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdateringer om strikketips og annet kreativt stoff!

8 kommentarer
    1. Du er fantastisk flink til det meste innen håndarbeid 😍 og denne jakken var bare kjempetøff 🌹👏👍😍

    2. Utrolig flott jakke. Det er et enormt arbeid som ligger bak, det ser jeg. Og trøbles det mye, kan det være man må ha pause. Heldig han eieren i alle fall. 🙂

    3. Tone: Takk 🙂 Ja, det le en hl del ekstra på denne her… Jeg måtte virkelig helt inn i ryggmargen å lete etter motivasjon og selvdisiplin for å få denne ferdig. Men nå er alle fornøyd, til tross for ekstraarbeid og ventetid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg