Votter med noter – med oppskrift

Sangfuglen vi har i familien har lenge ønska seg et sett med lue og votter med noter på, noe lignende som kofta jeg strikka til kjæresten i 2012. Jeg måtte tegne mønsteret selv, siden jeg ikke fant noe som lignet en gang. Jeg har brukt pintrest flittig for å få inspirasjon til mønsterdiagrammer med noter. Mønsteret måtte både fungere på lue og votter, det samme måtte garnet. Dette ble ingen enkel oppgave, men resultatet ble godkjent!

Dette er en liten damestørrelse og vottene måler 18 cm i omkrets. Vottene kan uten problem strikkes lengre. Strikkefastheten er på 28 masker på 10 cm.

 

Strømpepinner nr. 3.

Babyull fra Sparkjøp – 175 m pr. 50 gram 100% ull. Fargene jeg har brukt er:

50 gram koksgrå nr. 827

50 gram naturhvit nr. 800

50 gram lys rosa nr. 883

Jeg har egne diagrammer for høyre og vestre vott, siden jeg har speilvendt mønsteret og det ikke er symmetrisk. Tommelen er lik på begge vottene. 

Legg opp 52 masker med Channel Island Cast On og strikk vridd vrangbord i 7 cm. Strikk diagrammet, et for hver vott.

Øk til tommel med økinger som heller til høyre og venstre. Sett de 13 maskene til tommel på en tråd/sikkerhesnål. Legg opp 6 nye masker bak tommelen, disse maskene strikkes 2 og 2 sammen på neste omgang slik at det blir 3 nye masker igjen. Dette er for å unngå at tommelhullet helt enkelt blir for stamt. 

Vottene er felt til spiss med fellinger som heller mot høyre og venstre.

Jeg har tips til både å feste tråder på vrangbord og feste tråder på glattstrikk, bare følg linkene.

Utskriftsvennlig oppskrift, med diagrammer, finnes HER.

Jeg har tidligere laget oppskrift på lue med samme mønster, den er å finne her.

I likhet med luen, falt også vottene i smak!


 

#gratisoppskrift #votter #strikking #noter #musikk

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig flere kreative innlegg!

12 kommentarer
    1. Kjæmpe herlige votter jeg fikk lyst å prøve meg på……..men er ikke så erfaren innen d å strikke votter. Forstår rett å slett ikke hvordan jeg skal gjøre det med tommelen ???????
      Skal jeg legge til 13 masker eller ta av de som er der for så i neste runde øke med 6 masker for så å ta bort 3……. nei dette ble vanskelig for meg ja. 😐

    2. Marit: Hei! Har du strikket votter før?

      De 13 maskene er tommelkilen og de 6 maskene som legges opp er bak tommelen. De 6 maskene reduseres til 3 masker på omgangen etter dette igjen. 🙂

    3. Hei. Jeg får ikke dette til å fungere… NÅR skal jeg øke til tommel? Står at man skal strikke diagrammet før det står noe om økning. Gir ingen mening da tommel vil havne langt oppå votten…og jeg forstår ikke hvordan man øker med 13masker – jevnt fordelt eller kun på ett sted?, og om sistnevnte: hvordan øke så mange på ett sted…
      Har ikke strikket votter med tommel før, så dette ble vrient å forstå seg på.
      Hilsen håpløs fersking

    4. Anonym: Hei. Du skal begynne å øke til tommel på omgang 7. Du øker aldri mer enn 2 masker pr. omgang med øking på. Ta deg en titt på diagrammet for tommelen, der står det hvor og når du skal øke. Tommeldiagrammet erstatter innholdet i den rosa ruta som er merket på selve votte-diagrammet, ergo du må se på rutemønster for tommel og vott samtidig.

      Lykke til!

    5. Supert mønster til ett barnebarn som går første året på musikk universitetet. Jeg SKAL få det til skal du se

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg