Uglevotter og lue

Av og til dumper jeg over mønster som være meninga jeg skal strikke og da til en spesiell person. Uglevottene fra Jorid Linvik var et slik eksempel. Broren min har en forkjærlighet for ugler, så da sa det seg på mange måter selv…

Vottene er strikket på pinner nr. 2,5 og nr. 3. Garnet jeg har brukt er Baby Ull fra Sparkjøp i fargene hvit nr. 801 og koksgrå nr. 827.

Vottene er fra Den store votteboka, eller det vil si, inspirasjonen er derfra. Denne boka baserer størrelsene sine på strikkefasthet, og selv om jeg strikket etter den bløteste strikkefastheten fant jeg ut at vottene ble for små til herrehender som utøver mye fysisk arbeid. Så jeg endte opp med å tegne om votten, men beholde selve ugla i stor grad slik den var i utgangspunktet. Slik oppnådde jeg passende størrelse.

Luen og vottene er strikket i samme garn. Sjekk den lille babyugla som pryder tommelen!

Vottene er lagt opp med samme metode som jeg legger opp mine slitesterke sokker. Jeg droppa å strikke striper på kruset, for jeg syns det blir mest ryddig slik. Mønsterstrikken er strikket med 2 tråder på venstre pekefinger.

Jeg har økt til tommel SLIK og felt av tommel og vott SLIK.

Oppskriften på luen er fra Garnstudio og den er å finne HER. Lua er strikket i samme hvite garnet som vottene og oppleggsmetoden er også den samme.

Jeg har valt å strikke den største størrelsen, men har bytta ut pinnetykkelsen til pinner nr. 2. Den pinnetykkelsen har jeg brukt både på vrangbord og glattstrikk. Etter vrangborden har jeg ikke felt, slik oppskriften sier. Da hadde lua rett og slett blitt for trang. Hvordan har jeg kommet frem til at det er nettopp pinne nr. 2 som må brukes? Erfaring, hypoteser og utprøvningstrang – men så hører det med til historien at samboeren har måtte være prøvekanin ganske mange ganger underveis, for at jeg hele tiden kunne forsikre meg om at dette ble bra…  

Hvorfor har jeg gjort dette? Bruttern ønska seg en kamuflasjelue til vinterjakt, og den måtte være tynn og tett. Dette for at den ikke skulle bli for varm når han var i bevegelse og ikke så lett å blåse gjennom når det var vind. Derfor har jeg valgt en kompakt strikkefasthet i stedet for en løsere en slik som oppskriften anbefaler. Se mine tanker om strikkefasthet HER.

Stjernefellinga på toppen er både funksjonell og dekorativ.

Jeg har festet tråder på glattstrikk SLIK og på vrangbord SLIK.

Tror min lillebror ble fornøyd, for første juledag fikk jeg snap av at han var ute på tur og da hadde han tatt i bruk gaven!

 


#UGLEvotter #votteboka #JoridLinvik

Lik strikkepikens facebookside og få mer inspirasjon og strikketips!

 

12 kommentarer

Siste innlegg