Mariusinspirert traktorjakke med rundfelling

For en tid tilbake ble jeg kontaktet av en dame som hadde sett en genser med traktorer integrert i Mariusmønsteret, og som hun gjerne ville ha som jakke. Hun lurte på om jeg kunne strikke en slik - klart det!

Jeg har tidligere skrevet om prosjektet her.

Jeg har brukt DROPS Merino Extra Fine i fargene natur 01, mørk brun 09 og rosa 25. Jakken er strikket på pinner nr. 3 og 3,5.

Jeg har tatt utgangspunkt i Sandnesgarn sitt hefte Tema 15 Klassikere voksen og gensermodellen nr. 11, satt inn 4 klippemasker og laget jakke. Altså litt rot i hop av eget hode.

Jakken begynte som str. L nede på bolen og jeg har felt inn til str. S før armene er satt inn på rundpinnen. Slik passer jakken mottaker bedre, og den har en klassisk A-fasong uten innsving i midjen. Jeg har også lagt på flere ekstra centimetere, så hel lengde er 65 cm. 

Selv om planen var å følge oppskrifta og maskeantallet til str. S førte det til at det ble et oddetall av traktorer, noe som egner seg dårlig når motiv skal speilvendes og det skal være et poeng hvor midt bak på ryggen er. Så akkurat i partiet på traktorene skiftet jeg til maskeantallet til str. M, men deretter felte jeg meg straks inn på maskeantallet til S igjen. Traktormønsteret fant jeg på Ida Amalies Hobbykrok.

Kantene med perlestrikk ble byttet ut til fordel for en 8 cm bred vrangbord med 2 rette og 2 vrange.

Så hvilke supertriks har jeg brukt på denne jakka?

Jeg har lagt opp med en veldig elastisk oppleggsmetode.

Jeg har sydd maskesting under armene.

Jeg har festet trådene på en usynlig og elastisk måte på glattstrikk.

Jeg har festet trådene på en usynlig og elastisk måte på ribbestrikk.

Jeg har montert enkle stolper med belegg.

Knapphullene er forsterket.

Jeg har felt av i ribbestrikk.

Jeg tror faktisk ikke jeg har truffet noen som har blitt så glad for en strikkejakke før. Det er jo veldig stas å få en slik tilbakemelding, og kofta satt jo som et skudd den!

#traktorgenser #traktorjakke #mariustraktor 

Lik facebooksiden min og bli kontinuerlig oppdatert på nye innlegg!

20 fine kommentarer

Veronica A.

03.11.2014 kl.15:43

Skikkelig fin jakke! Skjønner godt at mottakeren ble fornøyd.

Jeg liker bildene dine kjempegodt :)

Strikkepiken

03.11.2014 kl.17:12

Veronica A.: Takk :) Ja, det er bra digg når en treffer blink så bra :)

Gubben som er fotograf, så den sender jeg videre ;)

strikkogtov

03.11.2014 kl.17:56

Alltid forseggjort fra deg :) Jakka ble meget flott i nydelige farger. Det er mye matematikk i et strikkemønster. Jeg har også erfaring med å regne og telle for å få rapporter til å gå opp. Kjempesmart av deg å gøre det på den måten. Morsomt med det lille hjerte der du har speilvendt :)

Gjertine

03.11.2014 kl.18:55

kjempe fin jakke :D du e så utrulig flink!

Strikkepiken

03.11.2014 kl.21:11

strikkogtov: Takk og takk :) Jeg liker strikking og jeg liker matte :) Absolutt veldig kjekt å kunne endre på mønster selv, verden blir så mye større slik :) Hjertet ble i første omgang klint opp der for at mønstret skulle være bedre å strikke, men det ble jo bra likevel :)

Strikkepiken

03.11.2014 kl.21:12

Gjertine: Takk Gjertine :D

fjellgeitbundingen

03.11.2014 kl.22:59

Hei, fin den ble. Kan godt forstå mottaker er forøyd :)

Strikkepiken

04.11.2014 kl.00:11

fjellgeitbundingen: Takk og takk :)

Birgitte

04.11.2014 kl.22:36

Så tøff jakke! Også så fin i fargene:)

Strikkepiken

04.11.2014 kl.23:24

Birgitte: Takk :) Ja, ble litt annet en "mine farger" :P

Liv

05.11.2014 kl.06:10

Alldeles nydelig forseggjort kofte, i fine avstemte farger. Du er virkelig proff, ingen tvil.

Strikkepiken

05.11.2014 kl.12:20

Liv: Takk <3

Maria

06.11.2014 kl.18:55

Jeg skjønner godt at hun ble glad, den jakka ble jo helt fantastisk fin! Så flink du er :)

Strikkepiken

06.11.2014 kl.19:19

Maria: Takk og takk :)

KnittingLove~Marie

12.11.2014 kl.20:49

Utrolig fin kofte :) Nydelige farger og flott strikka :)

Strikkepiken

12.11.2014 kl.20:50

KnittingLove~Marie: Takk og takk :)

Charlotte

22.03.2015 kl.17:09

Kjempefin :)

Strikkepiken

22.03.2015 kl.17:14

Charlotte: Takk :)

Wanja helen fugelsnes

10.07.2015 kl.14:55

Hei!! Ser på denne koften :) den er nydelig og kult med traktor:)) har du oppskrifter på denne?

Strikkepiken

10.07.2015 kl.16:45

Wanja helen fugelsnes: Takk :) Nei, ikke noe mer en hva jeg beskriver i blogginnlegget. Om du leser det, står det hvilken kofte jeg har tatt utgangspunkt i og hvor jeg har funnet mønsterdiagrammet til traktorene.