Mariusinspirert traktorjakke med rundfelling

For en tid tilbake ble jeg kontaktet av en dame som hadde sett en genser med traktorer integrert i Mariusmnsteret, og som hun gjerne ville ha som jakke. Hun lurte p om jeg kunne strikke en slik - klart det!

Jeg har tidligere skrevet om prosjektet her.

Jeg har brukt DROPS Merino Extra Fine i fargene natur 01, mrk brun 09 og rosa 25. Jakken er strikket p pinner nr. 3 og 3,5.

Jeg har tatt utgangspunkt i Sandnesgarn sitt hefte Tema 15 Klassikere voksen og gensermodellen nr. 11, satt inn 4 klippemasker og laget jakke. Alts litt rot i hop av eget hode.

Jakken begynte som str. L nede p bolen og jeg har felt inn til str. S fr armene er satt inn p rundpinnen. Slik passer jakken mottaker bedre, og den har en klassisk A-fasong uten innsving i midjen. Jeg har ogs lagt p flere ekstra centimetere, s hel lengde er 65 cm. 

Selv om planen var flge oppskrifta og maskeantallet til str. S frte det til at det ble et oddetall av traktorer, noe som egner seg drlig nr motiv skal speilvendes og det skal vre et poeng hvor midt bak p ryggen er. S akkurat i partiet p traktorene skiftet jeg til maskeantallet til str. M, men deretter felte jeg meg straks inn p maskeantallet til S igjen. Traktormnsteret fant jeg p Ida Amalies Hobbykrok.

Kantene med perlestrikk ble byttet ut til fordel for en 8 cm bred vrangbord med 2 rette og 2 vrange.

S hvilke supertriks har jeg brukt p denne jakka?

Jeg har lagt opp med en veldig elastisk oppleggsmetode.

Jeg har sydd maskesting under armene.

Jeg har festet trdene p en usynlig og elastisk mte p glattstrikk.

Jeg har festet trdene p en usynlig og elastisk mte p ribbestrikk.

Jeg har montert enkle stolper med belegg.

Knapphullene er forsterket.

Jeg har felt av i ribbestrikk.

Jeg tror faktisk ikke jeg har truffet noen som har blitt s glad for en strikkejakke fr. Det er jo veldig stas f en slik tilbakemelding, og kofta satt jo som et skudd den!

#traktorgenser #traktorjakke #mariustraktor 

Lik facebooksiden min og bli kontinuerlig oppdatert p nye innlegg!

20 fine kommentarer

Veronica A.

03.11.2014 kl.15:43

Skikkelig fin jakke! Skjnner godt at mottakeren ble fornyd.

Jeg liker bildene dine kjempegodt :)

Strikkepiken

03.11.2014 kl.17:12

Veronica A.: Takk :) Ja, det er bra digg nr en treffer blink s bra :)

Gubben som er fotograf, s den sender jeg videre ;)

strikkogtov

03.11.2014 kl.17:56

Alltid forseggjort fra deg :) Jakka ble meget flott i nydelige farger. Det er mye matematikk i et strikkemnster. Jeg har ogs erfaring med regne og telle for f rapporter til g opp. Kjempesmart av deg gre det p den mten. Morsomt med det lille hjerte der du har speilvendt :)

Gjertine

03.11.2014 kl.18:55

kjempe fin jakke :D du e s utrulig flink!

Strikkepiken

03.11.2014 kl.21:11

strikkogtov: Takk og takk :) Jeg liker strikking og jeg liker matte :) Absolutt veldig kjekt kunne endre p mnster selv, verden blir s mye strre slik :) Hjertet ble i frste omgang klint opp der for at mnstret skulle vre bedre strikke, men det ble jo bra likevel :)

Strikkepiken

03.11.2014 kl.21:12

Gjertine: Takk Gjertine :D

fjellgeitbundingen

03.11.2014 kl.22:59

Hei, fin den ble. Kan godt forst mottaker er foryd :)

Strikkepiken

04.11.2014 kl.00:11

fjellgeitbundingen: Takk og takk :)

Birgitte

04.11.2014 kl.22:36

S tff jakke! Ogs s fin i fargene:)

Strikkepiken

04.11.2014 kl.23:24

Birgitte: Takk :) Ja, ble litt annet en "mine farger" :P

Liv

05.11.2014 kl.06:10

Alldeles nydelig forseggjort kofte, i fine avstemte farger. Du er virkelig proff, ingen tvil.

Strikkepiken

05.11.2014 kl.12:20

Liv: Takk <3

Maria

06.11.2014 kl.18:55

Jeg skjnner godt at hun ble glad, den jakka ble jo helt fantastisk fin! S flink du er :)

Strikkepiken

06.11.2014 kl.19:19

Maria: Takk og takk :)

KnittingLove~Marie

12.11.2014 kl.20:49

Utrolig fin kofte :) Nydelige farger og flott strikka :)

Strikkepiken

12.11.2014 kl.20:50

KnittingLove~Marie: Takk og takk :)

Charlotte

22.03.2015 kl.17:09

Kjempefin :)

Strikkepiken

22.03.2015 kl.17:14

Charlotte: Takk :)

Wanja helen fugelsnes

10.07.2015 kl.14:55

Hei!! Ser p denne koften :) den er nydelig og kult med traktor:)) har du oppskrifter p denne?

Strikkepiken

10.07.2015 kl.16:45

Wanja helen fugelsnes: Takk :) Nei, ikke noe mer en hva jeg beskriver i blogginnlegget. Om du leser det, str det hvilken kofte jeg har tatt utgangspunkt i og hvor jeg har funnet mnsterdiagrammet til traktorene.