Mine oppskrifter

Votter med noter - med oppskrift

Sangfuglen vi har i familien har lenge nska seg et sett med lue og votter med noter p, noe lignende som kofta jeg strikka til kjresten i 2012. Jeg mtte tegne mnsteret selv, siden jeg ikke fant noe som lignet en gang. Jeg har brukt pintrest flittig for f inspirasjon til mnsterdiagrammer med noter. Mnsteret mtte bde fungere p lue og votter, det samme mtte garnet. Dette ble ingen enkel oppgave, men resultatet ble godkjent!

Dette er en liten damestrrelse og vottene mler 18 cm i omkrets. Vottene kan uten problem strikkes lengre. Strikkefastheten er p 28 masker p 10 cm.

Strmpepinner nr. 3.

Babyull fra Sparkjp - 175 m pr. 50 gram 100% ull. Fargene jeg har brukt er:

50 gram koksgr nr. 827

50 gram naturhvit nr. 800

50 gram lys rosa nr. 883

Jeg har egne diagrammer for hyre og vestre vott, siden jeg har speilvendt mnsteret og det ikke er symmetrisk. Tommelen er lik p begge vottene.

Legg opp 52 masker med Channel Island Cast On og strikk vridd vrangbord i 7 cm. Strikk diagrammet, et for hver vott.

k til tommel med kinger som heller til hyre og venstre. Sett de 13 maskene til tommel p en trd/sikkerhesnl. Legg opp 6 nye masker bak tommelen, disse maskene strikkes 2 og 2 sammen p neste omgang slik at det blir 3 nye masker igjen. Dette er for unng at tommelhullet helt enkelt blir for stamt.

Vottene er felt til spiss med fellinger som heller mot hyre og venstre.

Jeg har tips til bde feste trder p vrangbord og feste trder p glattstrikk, bare flg linkene.

Utskriftsvennlig oppskrift, med diagrammer, finnesHER.

Jeg har tidligere laget oppskrift p lue med samme mnster, den er finne her.

I likhet med luen, falt ogs vottene i smak!

#gratisoppskrift #votter #strikking #noter #musikk

Lik strikkepikens facebookside og f jevnlig flere kreative innlegg!

12 fine kommentarer

Tone

23.01.2016 kl.13:38

Vottene ble ogs kjempefine. Du er virkelig dyktig. :)

Inger Johanne Langlo Hagen.

23.01.2016 kl.14:00

S fine votter med festlig mnster.

Strikkepiken

23.01.2016 kl.14:15

Tone: Mange takk <3

Strikkepiken

23.01.2016 kl.14:15

Inger Johanne Langlo Hagen.: Takk takk :)

Marit

14.09.2016 kl.23:41

Kjmpe herlige votter jeg fikk lyst prve meg p........men er ikke s erfaren innen d strikke votter. Forstr rett slett ikke hvordan jeg skal gjre det med tommelen ???????

Skal jeg legge til 13 masker eller ta av de som er der for s i neste runde ke med 6 masker for s ta bort 3....... nei dette ble vanskelig for meg ja. 😐

Strikkepiken

17.09.2016 kl.22:24

Marit: Hei! Har du strikket votter fr?

De 13 maskene er tommelkilen og de 6 maskene som legges opp er bak tommelen. De 6 maskene reduseres til 3 masker p omgangen etter dette igjen. :)

11.06.2017 kl.20:11

Hei. Jeg fr ikke dette til fungere... NR skal jeg ke til tommel? Str at man skal strikke diagrammet fr det str noe om kning. Gir ingen mening da tommel vil havne langt opp votten...og jeg forstr ikke hvordan man ker med 13masker - jevnt fordelt eller kun p ett sted?, og om sistnevnte: hvordan ke s mange p ett sted...

Har ikke strikket votter med tommel fr, s dette ble vrient forst seg p.

Hilsen hpls fersking

Strikkepiken

12.06.2017 kl.09:53

Anonym: Hei. Du skal begynne ke til tommel p omgang 7. Du ker aldri mer enn 2 masker pr. omgang med king p. Ta deg en titt p diagrammet for tommelen, der str det hvor og nr du skal ke. Tommeldiagrammet erstatter innholdet i den rosa ruta som er merket p selve votte-diagrammet, ergo du m se p rutemnster for tommel og vott samtidig.

Lykke til!

Reidun Aaresand

24.10.2017 kl.23:21

Supert mnster til ett barnebarn som gr frste ret p musikk universitetet. Jeg SKAL f det til skal du se

Strikkepiken

25.10.2017 kl.11:47

Det fr du helt sikkert til! :)

Lena

16.11.2017 kl.10:12

Fantastisk fine votter som sjuringen min nok hadde satt stor pris p. Deler du diagrammet ogs?

Strikkepiken

16.11.2017 kl.11:56

Hei :) diagrammet ligger linket under "utskriftsvennlig versjon" trykk der s fr du hele oppskrifta. Lykke til ;)