Forberedelser - generell kunnskap

Riktig strikkefasthet - prøvelapp en billig investering?

Jeg har sett mange diskusjoner på ulike strikkegrupper på facebook, der noen lurer på hvor mye dem må gå opp/ned i størrelse på et klesplagg for å kompensere for avvikende strikkefasthet fordi garnvalget er et annet enn anbefalt i oppskrifta. Det er gitt ettertrykkelig ønske om å ikke strikke prøvelapp. 

Dette er risikosport spør du meg, for her er det mange ulike komponenter som kan slå ut i mange mange variabler, og det er vel egentlig mest flaks om dette plagget blir å passe. Det er ingen lettvint måte å gjøre dette på, den gode gamle prøvelappen har ikke blitt en klassiker uten en grunn... 

Prøvelapp til Medaljekoften med raglanfelling fra Kofteboken.

Hvorfor er strikkefasthet en så viktig sak egentlig?

Jo, for dette er et felles referansepunkt for den som strikker og den som skriver oppskrifter. Skal plagget bli samme størrelsen som oppskriften beskriver må det være samme antall masker innenfor 10 cm. Selv små avvik kan ha mye å si for størrelsen, jo større plagg jo verre.

Garn som er i salg i dag kommer med magebånd. På magebåndet står det strikkefasthet over X antall masker (og noen ganger Y antall pinner/omganger), det er derimot ingen selvfølge at din strikkefasthet blir den samme. Derfor er dette viktig å sjekke. Og da sjekke dette med den strikketeknikken som er brukt i den oppskrifta du ønsker å strikke. Min erfaring er at teksturstrikk og mønsterstrikk kan med hell ha noe tykkere pinner enn ensfarget glattstrikk. Mange strikker fastere med mønsterstrikk, så selv om mønsterstrikk og glattstrikk kombineres i samme plagg kan det være en god ide å ha tykkere pinner til mønsterstrikk og ha tynnere pinner til glattstrikk. Det er ofte helt utrolig hva en liten forskjell som et halvt pinnenummer kan utgjøre. 

 Hvordan strikke prøvelapp?

Prøvelappen strikkes ved å legge opp og strikke et større enn antall masker som er angitt pr. 10 cm. Kantmasker egner seg dårlig til å måle på så derfor de ekstra maskene. Legg til noen masker på hver side og legg eventuelt noen rillemasker på i kantene. Dette gjør at prøvelappen ligger flatt og det dermed er enklere å måle. Damp den og mål 10 cm i bredden, midt på lappen og tell antall masker innenfor de 10 midterste centimeterene. Sett gjerne en maskemarkør på hver side av midtens 10 cm. (Se bildet øverst i bloggposten)

Det oppgis noen ganger hvor mange pinner/omganger som skal til for å nå 10 cm i høyden, men dette er mindre relevant siden de fleste oppskrifter oppgis i centimeter i høyden og ikke pinner/omganger. Men er dette referert til i den aktuelle oppskriften er dette selvfølgelig også viktig å sjekke.

Strikk prøvelappen flat eller i runden, alt etter hvordan du skal strikke det du skal strikke. Noen har ulik strikkefasthet på strikk i runden og strikk som strikkes frem og tilbake. Er det jakke som skal strikkes, begynner jeg som regel med en arm som og bruker denne som prøvelapp. 

Den spede begynnelse av Stjerneruter fra Kofteboken.

Så til dette med pinnestørrelser: Har en flere masker enn beskrevet i oppskrifta innenfor 10 cm, må pinnestørrelsen opp. Er det færre masker innenfor 10 cm, må pinnenummeret ned. Dette er ikke så lett å huske hva som er godt for hvilket alternativ.

Men tenk på det slik: Det vil være mulig putte ganske mange flere små barn inn i baksetet på en bil enn store voksne. Og er det det et visst antall masker som skal klemmes inn i bilen må nok passasjerene endre størrelse. Og passasjerene  endrer størrelse med å gå opp eller ned i pinnestørrelse. Jo større maskene er jo færre masker vil det bli plass til på 10 cm.  (Nå vet jeg selvfølgelig at det på ingen måte er anbefalt å kjøre slik...)

Er det alltid like viktig å sjekke strikkefastheten?

Nei, noen ganger er prøvelapper viktigere enn andre ganger. Store plagg som skal passe som f.eks. jakker, kofter, bukser, vil det være veldig greit å oppdage avvik før en begynner på selve plagget, og ikke etter det er ferdig. Plagg som ikke er like nøye å sjekke strikkefastheten på er pledd, skjerf, sjal og ponchoer, ergo sånne plagg som fortsatt fint kan brukes om strikkefastheten er litt avvikende. Små plagg, som egentlig er på størrelse med en prøvelapp, f.eks. votter, pulsvarmere, luer, pannebånd og sokker bruker jeg selve plagget som prøvelapp. Da prøver jeg underveis og rekker eventuelt opp og justerer deretter.

Oppskriften på disse pulsvarmerene er å finne her.

Gamle dagers strikkefasthet og nåtidens strikkefasthet?

I gamle dager og i gamle oppskrifter er ofte anbefalt strikkefasthet noe helt annet enn hva vi foretrekker i dag, og da tenker jeg på f.eks. kofter. Før i tiden var kofter ytterplagg og da hjalp tettere, og dermed stivere plagg, til å holde vind, vann og vær ute. Det var datidens skalljakker, om du vil. Nå har vi andre alternativer til vind- og vanntette ytterplagg og kan dermed strikke plaggene slik vi liker dem best!

Les historien om den populære Nordlandskofta her.

Liker du ikke strikkefastheten som er oppgitt?

Og selv om strikkefastheten er riktig i henhold til oppskriften og garnet, er det ikke dermed sagt at det er en god strikkefasthet. Hva er så en god strikkefasthet? Dette handler i stor grad om preferanser. En god strikkefasthet er en strikkefasthet som egner seg til den bruken plagget skal ha. Jeg liker at sokker og votter og sånt som er utsatt for hard bruk har en fastere strikkefasthet, enn f.eks. jakker, kjoler, sjal og sånt som krever fint fall  har en løsere strikkefasthet. Jeg har mer enn en gang vært uenig i strikkefastheten som designeren av oppskriften bruker. Utgjør dette store forskjeller må en begynne og regne om oppskrifta, men det er en helt annen historie...

Tova restegarnshansker.

Har du restegarn?

Bruk det til å sjekke strikkefastheten! Jeg har et pent lite lager av ulike typer som har små nøster til overs. Dette bruker jeg gjerne til å teste strikkefastheten opp mot det prosjektet jeg ønsker å begynne på, før jeg kjøper garn. Da slipper jeg å ta hull på nye nøster med garn som kanskje ikke passer til strikkefastheten likevel. Jeg har skrevet et grundig innlegg om hvordan bruke annet garn enn hva som er anbefalt i oppskriften? 
Dette er veldig fint å eksperimentere med, og muligheten for å oppdage nye kombinasjoner med garn og pinner er så absolutt til stede. Nye fargekombinasjoner kan også bli til!

Orker ikke å strikkeprøvelapp - men orker du da virkelig å strikke et stort plagg som ikke passer...?

#strikkefasthet #prøvelapp

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig flere strikketips og annet nyttig stoff!

10 fine kommentarer

mediakaos

06.04.2016 kl.19:23

Fantastisk bra innlegg! Håper mange strikkere leser dette! :)

strikkepiken

06.04.2016 kl.19:24

mediakaos: Takk for det :) Ja, det håper jeg også :)

mediakaos

06.04.2016 kl.19:25

Innlegget ditt er delt på Strikkeverden (Facebook) :)

strikkepiken

06.04.2016 kl.19:33

mediakaos: Helt fint! Takk skal du ha! :)

fjellgeitbundingen

06.04.2016 kl.20:00

Fint innlegg. Burde vel ikke si at jeg ikke er så glad i prøvelapper og at jeg har lagd en eneste i hele mitt liv. Føltest litt flaut etter innlegget ditt å si det, men sånn er det altså..

strikkepiken

06.04.2016 kl.20:38

fjellgeitbundingen: Takk :) jeg er vel heller ikke direkte glad i prøvelapper, men jeg har innsett at dem kan være nyttige. Men ikke mening å gjøre deg flau ;)

Miganu

06.04.2016 kl.21:51

Genialt innlegg! Må applaudere for en fin forklaring på hva som er greia med prøvelapp og ikke minst, gode argumenter for hvorfor det er verdt å bruke litt tid på det. Tusen takk!

strikkepiken

06.04.2016 kl.22:05

Miganu: Mange mange takk :) det er så hyggelig å få sånne gode tilbakemeldinger! :D

Solveig

27.06.2016 kl.10:36

Hei, jeg er forholdsvis ny i strikkeverden når det gjelder store plagg. Har jo strikket noen småting opp i gjennom årene, som et par gensere til barna da de var babyer, noen votter, vanter, skjerf og sjal. Jeg har foretrukket å strikke store ting i tykt garn da det gikk raskere og jeg ikke trengte å tenke så mye på størrelsen. Nå strikker jeg for første gang en jakke til meg selv, og siden jeg er en stor person så blir jakken også stor. Jeg har valgt Frøydis som mitt første prosjekt. Jeg laget prøveløp for første gang i mitt liv, og fant ut at jeg strikker veldig løst. Så jeg gikk ned i størrelse på jakken, såpass at du ville ha ledd høyt om jeg skrev det her 😃. Men når jeg nå er snart ferdig med bolen, så ser det ikke så alt for galt ut, med den størrelsen jeg valgte. Litt trang over brystet, men jakken kan fint bæres åpen.

Jeg strikker ikke så raskt, og blir nok ikke ferdig før i løpet av høsten. Men jeg har allerede kjøpt neste mønster (sommerkofta 2016 til Monica Mortensen) som jeg gleder meg til å begynne på. Men jeg har bestemt meg for å gjøre ferdig den første først.

Jeg liker veldig godt bloggen din, du forklarer veldig greit 👏😀

strikkepiken

27.06.2016 kl.10:46

Solveig: Så kjekt å høre og takk for gode ord! Hvem trenger vel ekstremsport når en kan utfordre seg selv på strikkefronten? :)

Gjør det du liker, på den måten du liker å gjøre det! Og hva som er "riktig" eller ikke er derimot ikke så fryktelig nøye. Men ja, jeg fikk meg en god latter av det du skriver :D

Både Frøydis og Sommerkofta 2016 er jo flotte kofter. Og med strikking er vel ikke poenget at det skal gå så himla fort. Så lenge du blir fornøyd er vel resten irrelevant...? :)