Almondine-sokker

Enda et par sokker er ferdige. Jeg har tidligere skrevet om disse sokkene her.

Sokkene er strikket på pinner nr. 2, 5 og med strømpe-garnet Silja i fargen blå nr. 332. Jeg velger konsekvent nylonforsterket ullgarn til sokker, slik varer dem lengre for dem får ekstra slitestyrke.

Oppskriften er hentet fra en av mine favorittstrikkebøker Sock Knitting Master Class og bærer navnet Almondine. Mønsteret er greit å memorere og sitter nokså fort i fingrene. De ser mye mer avansert ut enn hva dem egentlig var å strikke. Og det er jo grei avkastning!

Jeg har lagt opp med Channel-Island-opplegg. Dette er en elastisk oppleggskant som er spesielt fin til 1 rett og 1 vrang ribb eller rillestrikk. Dette er en av de oppleggskantene jeg bruker mest. Litt ekstra jobb, men så blir resultatet bra også!

Hælflappen er strikker i teknikken forsterka hæl, en teknikk jeg bruker i mine slitestreke herre- og damesokker.

Jeg har felt vesentlig flere masker i hver side, enn hva oppskrifta tilsa, men det er fordi jeg har en veldig liten og smal fot. Dette har jeg gjort for at sokkene ikke skal bli slarkete på føttene mine. Dette har ført til at mønsteret nesten er på tur under foten, men jeg har bestemt meg for at det likevel er godkjent.

Tåfellingen skulle være i sidene, men det førte til at tåpartiet ble i overkant romslig, derfor gikk jeg for klassisk stjernetå-felling.

*2 rett sammen, 5 masker rett* ut omgangen. Strikk så 5 omganger uten felling.

*2 rett sammen, 4 masker rett* ut omgangen. Strikk så 4 omganger uten felling. 

*2 rett sammen, 3 masker rett* ut omgangen. Strikk så 3 omganger uten felling.

*2 rett sammen, 2 masker rett* ut omgangen. Strikk så 2 omganger uten felling. 

*2 rett sammen, 1 masker rett* ut omgangen. Strikk så 1 omganger uten felling.

*2 og 2 rett sammen* ut omgangen. Klipp tråden og dra den gjennom resterende masker.

Jeg har festet tråder på ribbestrikk og jeg har festet tråder på glattstrikk.

Litt improvisasjon ble det, og jeg er fornøyd!



#sockknittingmasterclass #almondine #sokker
 

Lik strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdatering om strikkeprosjekter og tips!

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg