Higgins Jakke i halvpatent

Vinterens største prosjekt er ferdig Higgins Jakke i halvpatent. Det har vært et prosjekt som har bydd på en rekke utfordringer, og jeg har måtte ta skrittet ut i det ukjente og lært meg noen nye teknikker. Helt greit det for det er jo slik en utvikler seg og den kretive horisonten sin!

Jakken er strikket i ribb og i halvpatent på pinner nr. 3 og 3,5. Garnet jeg har brukt er Peer Gynt fra Sandnesgarn, veteranen innenfor norsk ullgarn. Fargene jeg har brukt er grå nr. 1042 og brun nr. 3082. Jeg har aldri strikket havlpatent og det har jeg måtte lære meg, se bloggposten Hvordan strikke halvpatent?

Jeg har tatt utgangspunkt i oppskriften til Sandnesgarn sitt hefte til fjells 1011 barn – voksne. Jeg mistenker at dette heftet er utgått, og dermed ikke er i salg lengre, men ta dette med en klype salt. I følge oppskriften jeg skulle jakken strikkes i delene forstykker, bakstykke og ermer frem og tilbake. Deretter skulle alle delene syes sammen. Jeg strikket heller for- og bakstykker i ett, og ermene rundt som deretter ble felt sammen med bolen i raglanfelling. 

Jeg har lagt opp med Italian tubular Cast On som gir en fin og elastisk kant. 

Jakken skulle opprinnelig ha lommer, disse skulle strikkes på en svært upraktisk måte i tillegg til at dem var veldig grunne. Jeg valgt heller å strikke lommene på innsiden. Dette gir helt klart et mer profft uttrykk.

Lommeposene er i glattstrikk, slik at de ikke skal bule mer enn nødvendig. 

Ribben på lommekanten har jeg felt av med Tubular Bind Off. Denne avfellingen passer veldig fint til oppleggsmetoden jeg har brukt, som bidrar til et mer sammenhengende helhetsinntrykk. 

Armene er felt inn på bolen med raglanfelling. For å få både en praktisk og dekorativ effekt av dette har jeg funnet ut Hvordan få fine fellinger på halvptent og ribb?

For å øke til ut på selve armen har jeg måtte finne en tilsvarende måte å øke på. Dette skriver jeg om i bloggposten Hvordan får fine økinger på halvpatent og ribb med 1 rett og 1 vrang? (Men det glemte jeg selvfølgelig å ta bilde av når jakka ble ferdig…)

For å gjøre jakken litt mer spennende og annerledes, ble det valgt å ha en annen farge på dem. Men det var et bevist valg å bruke samme farge som på knappene. For å få en ren stripe når jeg har gjort fargebytte på omgang nr. 2 i mønsterrapporten, altså strikket første grå omgang som rette masker fra vrangsiden. 

Under ermene har jeg satt av masker og sydd hullet sammen om maskesting. Dette blir finest, ingen hard kant eller søm!

Jakken ble felt av i halsen, før kragen ble sydd på, og den ble felt av med avfelling jeg skriver om i Hvordan felle av halvpant og andre mønstre?

Jakken har sjalskrage som er strikket i 1 rett og 1 vrang, som deretter er sydd sammen med maskesting midt bak. Jeg har måtte lære meg Hvordan sy maskesting på ribb? Dette skulle vise seg å bli en brilliant metode!

Stolpene er strikket horisontale i ribb med 1 rett og 1 vrang. Senere har jeg sydd dem og sjalskragen fast med madrassting. Litt ganske så likt som på denne måten, men denne jakka har ikke belegg. Det er en av fordelene med å strikke jakker frem og tilbake, ingen klipping og ikke behov for belegg fordi det ikke blir noen sårkant. 

Knapphullene er forsterket i sidene, og dette er en veldig grei og nokså enkel måte å strikke knapphull på. Disse blir også fine og stødige knapphull, fint til plagg som skal brukes mye. Denne knapphullvarianten bruker jeg primært sett på enkle stolper, men de kan også brukes på doble knappestolper. Knappene er faktisk i plast, men det er ikke lett å få øye på!

Jeg har skøytet de fleste nye nøstene sammen med denne metoden, som gjør at jeg slipper å feste flest mulig tråder. Der har virkelig ubehandlet ull en fordel! Men noen tråder var ikke til å komme utenom, og da har jeg brukt denne teknikken Hvordan feste tråder på ribbestrikk og vrangborder?

Nå er den overlevert til han som skulle ha den, og jeg legger ikke skjul på at det var deilig å få levert i fra seg denne ferdige jakken!


#higginsjakke #halvpatent #herrejakke #strikk

Lik strikkepikens facebooksiden og bli jevnlig oppdatert om strikketips og nye prosjekter!

10 kommentarer
    1. Hei, veldig fin jakke, men ikke minst for en blogg! Liker veldig godt hvor for-seg-gjort alle arbeidene dine virker, ser jo ikke ut som du strikker en eneste skjev maske 🙂 i tillegg til all strikke-nerdinga, det liker jeg godt selv å sette meg inn i. Stå på! Gleder meg til å lese mer…

    2. Matilde Skår: Hei og takk for en veldig flott kommentar! 🙂

      Jeg liker at ting blir gjort ordentlig, men noen skjeve masker blir det nok likevel 😉

      Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom når det måtte passe 🙂

    3. Frida: Oy! Mange takk skal du ha for en kjempefin kommentar! <3

      Det er så kjekt å høre at de som titter innom og leser det jeg skriver, drar nytte av innholdet 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg