Swallow Tail Mittens pulsvarmere i baby ull

Det går i mye småplagg for tiden, til tross for at kofte-abstinensene har begynt å melde seg. Pulsvarmere er alltid kjekke plagg, de tilbyr mye varme til tross for størrelsen.

Oppskriften er gratis og er å finne HER. Jeg har tidligere strikket denne oppskriften, dog da i et annet garn. Det skriver jeg om i DETTE innlegget.

Pulsvarmerene er strikket på pinner nr. 2,5. Garnet er Baby ull fra Sparkjøp i farge grå nr. 828.

Tidligere har jeg strikket Linda K’s Yummy Mummy wristwarmers og Fishtail Wristwarmers, som har tilsvarende mønsterinndeling med ribbestrikk i håndflatene. Dette er definitivt den typen pulsvarmere jeg liker best, for dem har rett og slett suveren passform!

Jeg har lagt opp pulsvarmererne med samme elastiske oppleggsmetode jeg bruker i sokkeoppskriftene mine. Kjempefin metode til ulike varianter ribbestrikk.

Tommelkilen er økt ut med økinger som heller til høyre og venstre. Hullet til tommel er strikket etter metode nr. 2.

Bak tommelen la jeg opp 4 masker i stedet for 3, for at dette skulle gå opp med ribbemønsteret jeg nå hadde inni hånden.

Deretter plukket jeg opp 6 masker i stedet for 5, til tommel. Jeg valgte å ikke strikke glattstrikk på tommelen og i stedet bare strikke vrangbord, da jeg syns tommelen ble lang nok slik. 27 masker syns jeg ble litt vell vidt til tommel så jeg valgte å felle 3 masker på første runde. 

Tommelen strikket jeg slik: 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 3 vr sm, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 2 vr sm, 2 r. Så strikket jeg 5 omg med *1 vr, 2 r*. 

Deretter har jeg felt av med rett over rett og vrang over vrang.

Trådene har jeg festet med DENNE metoden, på ribbestrikk. Dette er en lite synlig måte å gjøre det på, og den påvirker ikke elastiske egenskapene til plagget. 

Et fint mønster, som er mye enklere å strikke enn det ser ut til. En annen bonus er at mønsteret er enkelt å memorere!


#SwallowTailMittens #pulsvarmere #gratisoppskrift

Lik strikkepikens facebookside da vel!

11 kommentarer
    1. Kjempe fine puls vanter, vil gjerne ha oppskrift hvis det er mulig ?? Har ett prosjekt på pinnene så må bli ferdig med det først. Ellers er det mye fint her 👏😀

    2. Tusen takk 😃Blir spennende med med det fine mønstret. Er ikke sprek i engelsk men skal nok klare det med litt hjelp. Supert med litt småstrikk nå i sommer. 👍🏼😀

    3. Hei, jeg letter etter oppskrift for pulsvarmer til ei 10 år gammel jente. Likte veldig det du har her. Har lettet etter akkurat det lenge. Garnet er baby ull (tenkte dobbelt trå, 2,5-3 strikkepinner. Er bedre med enkelt trå og 2,5? ), fra Europris og mønstret er falske fletter. Kan jeg få oppskrift til dette her? Tips tas i mot med takk 😊

      Mvh Desperat 🫣 tante

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg