Samiske votter fra Kautokeino

De samiske damevottene fra Kautokeino slo an, så godt at en av mine nye naboer ønsket seg et par innen denne sjangeren selv. Dette måtte jo la seg gjøre!

Oppskriften et å finne i boka Samisk Husflid i Finnmark og er en litt annen enn den jeg har strikket tidligere. Oppskriften viste seg å inneholde en del feil og var nokså ufullstendig, i tillegg til at disse vottene måtte være en del større enn det andre paret jeg strikket for å passe en ny mottaker. Jeg har improvisert litt for få mønsteret til å gå opp, så maskeantallet varierer mellom 72 og 68. 

Vottene er strikket på pinner nr. 2,5. Garnet er Finullgarn fra Rauma i fargene hvit nr. 400, rød nr. 418 og marineblå nr. 183. Jeg har strikket mønster med 2 og 3 tråder på venstre pekefinger

Båndet er knyttet med DENNE teknikken, noe som skulle vise seg å gå rimelig greit når jeg begynte å få det i fingrene, fint blir det også!

Duskene har jeg laget med å surret garn over en liten papplate, se HER, og knytt fast i båndet.

Vottene er lagt opp med Longtail cast on. Jeg lot det henge nok lange ender, i hver farge, til å knyte båndet. Den andre hvite tråden festet jeg slik jeg fester tråder på glattstrikk. Videre har jeg strikket 3 runder med tvinnarand, en gammel teknikk som gir bra avkastning når det kommer til wow-effekt!

Tommelen er en sånn strikk-tommel-når-du-er-kommet-langt-nok-tommel. Ingen økinger til tommel og ingen tommelkile. Hullet til tommelen har jeg strikket etter metode nr. 1, som jeg skriver om HER.

Tommelen og selve votten er felt av med fellinger som heller til høyre og venstre.

Det er ikke alltid like glamorøst å være blogger, og mye kan manipuleres med bildeutsnitt – bare se her!
 


#samiskevotter #votter #østsamisk

Lik Strikkepikens facebookside da vel!

16 kommentarer

Siste innlegg