Vevstrikk – sponset innlegg

Vevstrikk er en teknikk jeg lenge har fattet interesse for. Jeg testet det forsiktig ut i prøvelappen til Osterjakken, men fant ut at det ikke var riktig teknikk for den kofta. 

Vevstrikk har likevel lagt i toppen av lista over ting jeg ønsker å prøve ut, og nå dukket det opp et prosjekt som etter min mening passet bra. Jeg er ikke så begeistret for den vanlige vrangborden, den er praktisk og greit og alt det der, men det finnes jo så mye mer spennende greier å bytte den ut med. 

Jeg har tidligere byttet ut ribbekanten med:

Jeg har valg den enkleste formen for vevstrikk her, siden kofta er i heldekkende mønster som jeg ønsker å komplimentere, ikke ta fullstendig fokus fra det vakre mønsteret.

Mønsteret består av 8 pinner/omganger. 
Jeg har valgt marineblått som bunnfarge og strikker da 1, 2 , 5 og 6 med denne. 
Rosa strikker jeg annen hver maske, oddetallsmaskene, omgang 3 og 4.
Petrol strikker jeg annen hver maske, partallsmasken, i omgang 7 og 8. 

p1qOTZ74LU0

Dette er teknikken jeg har strikket, bare jeg har lagt til en 3. farge.

Vestrikk egner seg best som strikking frem og tilbake, for da strikkes alle maskene rette til en hver tid. Strikkes arbeidet rund vil annenhver omgang strikkes vrang, altså alle partallsomgangene. 

Som videoen viser strikker alle maskene like mange omganger. 

Hillesvåg Ullvarefabrikk har vært så snille at dem har valgt å sponse meg med garn til dette kofteprosjektet. Garnet er Sølje Pelsull og kofta er Hjertefjert fra Vanjastrikk og er å finne i boka Maskesprell. Mine tanker rundt garn og kofta har jeg tidligere skrevet om HER.

Her en annen variant av vevstrikk.

7N_wVWRZbxU

Og enda en variant. Egentlig er det vel egentlig bare fantasien som setter grenser. 

Opplegget er av typen Channel Island Cast On, min favoritt til rillestrikk og ribb i 1 rett og 1 vrang. Dette er en elastisk oppleggsmetode som gir en fin taggekant. 

Kanten som er over vevstrikket er heklet på. Den petrolfargede er kjedemasker og den rosa i krepsemasker. Se hvordan jeg har gjort dette HER.

Dette er jo egentlig mønsterstrikk i rillestrikk-form!

#vevstrikk 

Lik Strikkepikens facebookside og få jevnlig oppdatering og tips og teknikker!