Stream-pulsvarmere i alpakka

Pulsvarmere er noe av det jeg liker aller best å strikke, og jeg strikker meg minimum ett nytt par i året. Jeg syns dette er en flott anledning til å teste ut nytt og til dels nokså komplekse mønster. Jeg liker ensfarga pulsvarmere i lekkert teksturstrikk som kan kombineres med de fleste av koftene mine.

Pulsvarmere er praktiske små plagg som varmer godt, med tanke på størrelsen, eller rett og lett piffer opp et hvert antrekk. 

Mønsteret heter Stream og det er Laura Patterson som har designet det. Mønsteret er riktignok et kjøpe-mønster, men dette syns jeg var vell brukte kroner. Kan ikke oppfordre nok om å heine om designerene vi liker og sette pris på arbeidet dem gjør, med å kjøpe oppskriftene!

Jeg har brukt Drops Alpaca i fargen lilla nr. 4400. Ikke garnet som er anbefalt i oppskrifta, men rimelig likt. Se bloggposten velge er annet garn enn oppskriften anbefaler- men hvordan?

Pinnene jeg har brukt er nr. 2,5. Oppskriften anbefalte pinner nr. 2,25, men det har jeg ikke så da ble dette det nærmeste.

Pulsvarmerene har ribb på innsiden av hendene. Dette sikrer elastisk kroppsnær passform. Hånda dekkes  også godt, samtidig som fingrene er fri. Min erfaring er at pulsvarmere som særlig skal brukes høst og vår, bør ha tommel.

Jeg har tidligere strikket pulsvarmere med samme type passform Linda K’s Yummy Mummy wristwarmers og pulsvarmere med fiskehalemønster.

Dette er første prosjektet jeg fikk testet ut rundpinne som er 25 cm lang. Fra før av har jeg 30 cm lange rundpinner i ulike tykkelser. Disse pinnene er fine til nederst på kofteermer eller til ben på ullbukser, men dem er for lang til pulsvarmere.

Settpinner er også en løsning, men jeg syns det blir merker der pinnene møtes. 25 cm lange pinner skulle vise seg å fungere perfekt! Nå skal det sies at det er en vanesak å strikke med så korte rundpinner, men siden resultatet blir såpass mye bedre anser jeg det for verdt det for min de.

Men jeg har funnet ut at det er lurt å ha et større prosjekt med lengre pinner, parallelt, er en suksessfaktor. For fingrene kjennes liksom litt knotete etter å ha strikka på så korte pinner, og da er det greit å ha litt lengre pinner å rette ut fingrene på!

Pulsvarmerene er lagt opp med Channel Island Cast on. Alle rettmaskene er strikket vridd rett.  Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Hvordan strikke vridd vrangbord rundt + frem og tilbake? Dette kan jo være verd en titt innom. 

Jeg har økt med økinger som heller til høyre og venstre i økingene til tommelkilen.

Jeg har brukt metode nr. 2 fra innlegget Hvordan strikke tommelhull på votter?

Avfellinga er rett over rett og vrang over vrang. Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvilke avfellingsmetoder jeg foretrekker til hvilket bruk?

Trådene er festet på ribb SLIK.

Perfekt til denne årstiden!
 


 

#stream #FiberDreams # fingerlessmitts #DROPSalpaca

Følg strikkepikens facebookside da vel!

 

15 kommentarer
    1. Hei, disse pulsvantene ble lekre. Jeg bruker kun pulsvanter når jeg klatrer, og derfor må ha fingertuppene fri og da må også tommelen kunne være fri. Ellers har jeg lært å spise og gjøre alt annet med votter, da jeg er så kald på fingrene at ikke det fungerer med pulsvarmere, men har lurt på å lage meg noen pulsvarmere til innendørsbruk..

    2. fjellgeitbundingen: Hei og takk for det 🙂

      Pulsvarmere er fine til innebruk også, men da kan det være lurt å droppe tommel. Kommer helt an på hvor “fryspinn” du er 😉

    3. Fargen og mønsteret var helt intrikat og nydelig! Sikkert perfect match til en del av koftene dine. Og så må jeg si jeg ble nysgjerrig på de lekkre neglene dine;) gjør du dem sjøl? Du er virkelig dyktig med stil, farger, og med finisharbeid. Bare å ta av seg hatten!;) Hilsen Stine c”,)

    4. Forresten, jeg ble også nysgjerrig på 25 centimeter- rundpinner, for jeg kan også mislike når settepinnene lager merker.. 😁
      Jeg har ikke erfaring med så små rundpinner. Har du brukt dem hele veien, eller har du lagt opp med settepinner?
      Ta gjerne noen bilder underveis når strikketøyet henger på disse små pinnene… 👍🏻🙃
      Fra Stine c”,)

    5. Lekre pulsvanter!
      Jeg bruker bare lange rundpinner og “magic loop” nå, når jeg skal strikke rundt med få masker.
      Fikk aldri dreisen på settpinner!

    6. Mange mange takk for flotte ord! 🙂

      Lakker neglene mine selv, ja. Men bruker teknikken nailstamping. Gjør et søk på YouTube så får du en kjapp intro! 🙂

      Jeg har stor glede av å leke meg med stiler, farger og medium. Veldig gøy å kombinere! 🙂

    7. Jeg legger som regel opp på en lengre rundpinne eller settpinner og når første runden er strikka sitter 25 centimeteren i til arbeidet avsluttes.

      Kan absolutt anbefale deg rundpinnene fra Addi eller Sandnesgarn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg